Inlägg från: Anonym (Hdjejrjf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hdjejrjf)

Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?

Som rubriken lyder

• Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?
  • Anonym (Hdjejrjf)

Han påstår att han inte kan låta mig gå hem i mitt skick och måste kontakta psyk. Jag behöver definitvt inte psyk, allt jag sökte för var sjukskrivning från skolan.

• Anonym (Hdjejrjf)

Han tänkte på allvar inte låta mig gå. Jag är slutkörd, behöver bara en paus från studierna ett tag och bara för att jag grät påstod han att han inte kunde låta mig gå, att han måste kontakta psyk etc. Enda sättet han gick med på att låta mig gå är om jag gick med på att träffa deras psykolog på tisdag. Jag har redan avbokat tiden.

• Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 19:21:46 följande:
    Men varför? De finns ju där för att stötta dig , varför fly?
    För att jag inte har behov av det.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 19:35:36 följande:
    Om du är slutkörd, gråter och inte klarar av studierna så behöver du i det minsta psykologisk hjälp. Varför inte ta emot det? 
    Jag behöver bara en paus från studierna, det hade nog de flesta behövt i min sits. Jag behöver absolut inte psykolog. Jag har alltid haft lätt till tårar, det är inget unikt för den här situationen.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 19:40:23 följande:
    Och många i din sits tar emot psykologisk hjälp för att kunna komma på fötter igen. 
    Du vet inte ens vad "min sits" är.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (?) skrev 2025-04-11 19:45:23 följande:
    Varför måste du till läkare för att ta en paus från studierna?  
    För att sjukskrivas.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 20:08:16 följande:
    Jag kan dra slutsatsen av vad din sits är. 
    Så vad är den då?
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (.) skrev 2025-04-11 21:59:23 följande:

Om du inte tar emot den hjälp som erbjuds kommer du knappast ha möjlighet till förlängd sjukskrivning vid behov.

Jag är i behov av vila, inte psykologsamtal.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Höken Frök) skrev 2025-04-12 16:56:14 följande:
    För din information så får inte ens de som är utmattningssjukskrivna från arbetslivet sjukskrivning utan kurator/psykologsamtal. Fast de behöver vila.

Det ingår om man är vuxen, man kan inte bara gömma sig i en garderob hemma och tro att ens problem försvinner.
    Det här handlade inte om det, han hotade med psyk och jag fick inte gå hem om jag inte gick med på psykolog.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (C) skrev 2025-04-12 19:00:25 följande:
    Fick du sjukintyget du behövde? 
    Ja det fick jag. Var så frustrerande, först förminskade han mitt mående, vilket är orsaken till att jag bröt ihop, och sen överdrev han istället någon enormt åt andra hållet. Han sa att han inte är "bekväm med starka känslor".
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (A5) skrev 2025-04-14 10:51:06 följande:
    Vi är många som formulerat oss klart och redigt vid kontakten med vården och blivit tvångsvårdade ändå. Det har alltså inget med saken att göra och säger ofta inget om hur man egentligen mår eller vilket behov man har.
    Det gäller hur som helst inte mig. Jag har varit på botten, jag är fullt kapabel att veta skillnaden mellan det och behov av vila.
Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?