Inlägg från: Anonym (Spottings) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spottings)

Provera CD 16-25

Hej, jag har lite liknande bekymmer. Var tvungen avbryta min graviditet pga fosterskada kring v 16. Fick tillbaka mensen efter 4 veckor men då med rosa/röda flytningar några dagar innan mensen drog igång och sen har dom fortsatt även efter mensen.

Gyn gav mig också Provera och berättade för mig att det kan hjälpa till att återställa om kroppen och dess hormoner, så den funkar normalt igen.

Dessa små blödningar kan vara ett symtom på låga nivåer progesteron, alltså en lite klen gulkropp som man får av klen ägglossning. Så Provera höjer upp progesteronet så att blödningarna ska minska/försvinna. Förhoppningsvis fattar kroppen sen hur den ska fungera av sig själv  😊

Tar min sista tablett imorgon och hoppas sen på mens och sen stark ÄL som vanligt utan en massa färgade flytningar och småblödningar. Efter några tabletter Provera försvann mina små blödningar iaf så jag är hoppfull 🙏🏻

• Anonym (Spottings)

Provera är alltså ett syntetiskt hormon som liknar kroppens egna progesteron, så den tjockar på slemhinnan precis som kroppen själv gör efter en ÄL. Sen blöder man ut slemhinnan när man slutar äta tabletterna och då ska kroppen sen vara omstartad som efter en vanlig mens. Man bör få ÄL som vanligt osv. 

Svar på tråden Provera CD 16-25