• Anonym (Rob)

BMI för fetma sänks till 27

Jag tycker det är bra att man sänker BMI för fetma till 27 för personer över 40 år. Kan tycka den gränsen borde gälla alla dock.  Samtidigt borde man sänka gränsen för övervikt på kvinnor till bmi 22 då kvinnor har mindre muskler.

"Changes in body composition with ageing?increases in body fat and declines in muscle?mean that BMI is not accurate in predicting obesity in middle-aged and older adults.

BMI identified half as many over 40s with obesity as predicted by body fat percentage.
    A new lower BMI cut-off for obesity based on body fat percentage (27kg/m²) in the over 40s may be more appropriate than the existing WHO BMI threshold (30 kg/m²)."

easo.org/study-supports-lower-bmi-threshold-for-obesity-in-the-over-40s/
  • Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27
  • EnAnonumius
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 14:20:44 följande:

Få kvinnor har så mycket muskelmassa att det påverkar fettprocenten vid ett givet BMI.
    Jasså? Det är ett påstående från din sida.
    Kom med objektiva källor som backar upp ditt påstående du gör här.

Bevisa ditt påstående.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Klara)

Och jag tycker att alla män under 180 cm borde uteslutas från dejtingsajter, *ironi*.

Övervikt är aldrig bra men du har en sjuklig fixering. Skaffa dig nåt vettigt att göra om dagarna så du kan fokusera på annat i livet.

• Anonym (Rob)
    EnAnonumius skrev 2025-04-29 14:24:11 följande:

Bevisa ditt påstående.
    "När det gäller kvinnliga idrottare som var överviktiga enligt BMI så var BMI inte direkt felfritt. Men det var ändå så att 58,8 % av de kvinnliga elitidrottarna som var överviktiga enligt BMI också var feta sett till mängden kroppsfett."

traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 14:50:44 följande:
    "När det gäller kvinnliga idrottare som var överviktiga enligt BMI så var BMI inte direkt felfritt. Men det var ändå så att 58,8 % av de kvinnliga elitidrottarna som var överviktiga enligt BMI också var feta sett till mängden kroppsfett."

Ännu en anledning till att jag inte tror ett dugg på att du är högutbildad. En högutbildad människa skulle aldrig ange en tretton år gammal essä som källa. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 14:50:44 följande:

Som jag har förklarat för dig i tidigare trådar.. en jävla träningsblogg som saknar källhänvisningar till objektiva källor, är knappast en objektiv källa.

Så jag väntar på en riktig objektiv källhänvisning.

Så att du skulle vara högutbildad är föga troligt då du gång efter annan bevisar motbevisar det i dina otaliga "fat-shaming av kvinnor"-trådar.

Gör om gör rätt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (a)
    EnAnonumius skrev 2025-04-29 14:24:11 följande:

Bevisa ditt påstående.
    Väntar också.
  • Anonym (a)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 11:53:33 följande:
    Nej, men BMI gränserna är felaktiga. Verkar vara många som känner sig träffade för Fetma eller övervikt.

Jag har inga problem med min fysik. BMI stämmer inte på vältränade män.
    det som är tröttsamt är din fixering vid kvinnors övervikt och låtsas att det är av omtanke. Inte någon gång nämner du mäns övervikt som ju är ett ett större problem då fler män än kvinnor är överviktiga. 
  • Anonym (Palle)

Varför är det så många som är fixerade vid Robs preferenser?

• Anonym (Svårt att förstå?)
    Anonym (Palle) skrev 2025-04-29 21:11:17 följande:

Varför är det så många som är fixerade vid Robs preferenser?

Du har missförstått.
  • Anonym
    Anonym (tjo) skrev 2025-04-29 12:20:25 följande:
    BMI stämmer lika lite på kvinnor med stor muskelmassa. Men - jag tvivlar på att du eller de flesta andra människor är såpass vältränade att man kan bortse från BMI. Det är ett ytterst fåtal som har så mycket muskler. 

Att folk har för hög fettmängd i kroppen tyder mer på att folk är för stillasittande och tränar för lite än att de väger för mycket. Det är inte en lägre vikt som kommer att ge dem högre muskelmassa, det kan bara träning ge dem. 

Det viktigaste för äldre människor är att STYRKETRÄNA. Bygga och behålla muskelmassa. Det är ungdomens källa oavsett vikt. 
    BMI för extemt vältränade är nog mest det gäller, min son hade 32 när han var med i Sveriges starkaste man för några år sedan. Inte en gnutta synligt fett.
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27