• Anonym (Palestinafrågan)

Fråga till dig som stödjer Palestina/palestinier

Det är okej att tycka olika, men det är ändå intressant att höra resonemanget och argumenten bakom olika ställningstaganden.

Så till dig som är pro-Palestina vill jag fråga...

1. Vad definierar du som "Palestina" i den meningen att det är det markområde som borde vara tilldelat för en palestinsk stat och ett palestinskt folk?

2. Stödjer du en tvåstatslösning eller har du någon annan idé?

3. Hur definierar du "palestinier"?

Du kan svara anonymt.

• Svar på tråden Fråga till dig som stödjer Palestina/palestinier
  • Anonym (L)

Du kan börja med att svara  på vad du avser med pro-Palestina. Det är nämligen inte alls självklart.  Jag är för en tvåstatslösning men det måste innefatta att en  palestinsk regim godkänner Israel som stat och inte har löjliga fantasier om från floden till havet.  Jag anser att Israel har begått oproportionerliga övergrepp på civila inkl barn på Gaza och att Netanyahu är en krigsförbrytare. Men jag tummar inte på Israels existensberättigande. Är jag pro-Palestina? Många skulle inte anse det.

• Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2025-04-27 19:53:02 följande:

Du kan börja med att svara  på vad du avser med pro-Palestina. Det är nämligen inte alls självklart.  Jag är för en tvåstatslösning men det måste innefatta att en  palestinsk regim godkänner Israel som stat och inte har löjliga fantasier om från floden till havet.  Jag anser att Israel har begått oproportionerliga övergrepp på civila inkl barn på Gaza och att Netanyahu är en krigsförbrytare. Men jag tummar inte på Israels existensberättigande. Är jag pro-Palestina? Många skulle inte anse det.

Bra inlägg men synd att TS inte kunde svara.
  • Tänk logiskt

1. Det område som utgjorde det brittiska mandatet Palestina 1921-48 (efter att Transjordanien, senare Jordanien, avsöndrats). Anser dock inte att hela det området ska bli en palestinsk stat i nuläget.

2. Ja, tvåstatslösning är det enda någorlunda realistiska som kan leda till fred under överskådlig tid. 

3. Arab som bor i Palestina (enligt 1). 

Anonym (L) skrev 2025-04-27 19:53:02 följande:

Med "pro-Palestina" menar jag de som är/gör ett eller flera av följande:

-Stödjer "från floden till havet", d.v.s. att hela området ska utgöra en palestinsk stat/enstatslösning.

-Stödjer Hamas.

-Väljer Palestina över Israel om de måste välja.

-Deltar i demonstrationer och aktioner för Palestina eller öppet bär symboler för samma sak.

Tänk logiskt skrev 2025-04-28 21:47:31 följande:

1. Det område som utgjorde det brittiska mandatet Palestina 1921-48 (efter att Transjordanien, senare Jordanien, avsöndrats). Anser dock inte att hela det området ska bli en palestinsk stat i nuläget.

2. Ja, tvåstatslösning är det enda någorlunda realistiska som kan leda till fred under överskådlig tid. 

3. Arab som bor i Palestina (enligt 1). 

2. Om du är för en tvåstatslösning, vilken mark ska då tilldelas judarna/Israel om hela det brittiska Palestina-mandat-området (minus Jordanien) enligt din åsikt ska tillföras en palestinsk stat?

3. De som bodde i Palestina 1921-48? Hur många av de lever idag?
  • KillBill
    Anonym (Palestinafrågan) skrev 2025-04-30 11:31:35 följande:

Med "pro-Palestina" menar jag de som är/gör ett eller flera av följande:

-Stödjer "från floden till havet", d.v.s. att hela området ska utgöra en palestinsk stat/enstatslösning.

-Stödjer Hamas.

-Väljer Palestina över Israel om de måste välja.

-Deltar i demonstrationer och aktioner för Palestina eller öppet bär symboler för samma sak.

Det var en ytterst märkligt definition av någon som är pro-palestinier.  De flesta som definierar ssig som pro-palestinier (tex. undertecknad) respekterar och står upp för både israelernas och palestiniernas rätt till land och föredrar en tvåstatslösning. De flesta tar kraftigt avstånd från Hamas.  Så här svarar jag på dina frågor: 

1. Jag betraktar Palestina som de territorier som erkänns som palestinska enligt FN och internationell rätt ? det vill säga Västbanken, inklusive Östra Jerusalem, Gaza samt illegala israeliska bosättningar på Västbanken samt Gazaremsan.

2. Jag stödjer en tvåstatslösning till 100%. 

3. Palestinier är väl primärt de som härstammar från Palestina och deras ättlingar men också människor som identifierar sig som en del av det palestinska folket (precis som de finns invandrare i Sverige som identifierar sig som svenskar). 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (L)
    Anonym (Palestinafrågan) skrev 2025-04-30 11:37:24 följande:
    2. Om du är för en tvåstatslösning, vilken mark ska då tilldelas judarna/Israel om hela det brittiska Palestina-mandat-området (minus Jordanien) enligt din åsikt ska tillföras en palestinsk stat?

3. De som bodde i Palestina 1921-48? Hur många av de lever idag?
    Vet många som är för Palestina men emot från floden till havet så det är många PRO-palestinier som du exkluderar. Jag anser mig själv vara pro palestina då jag är för en tvåstatslösning och anser att de har rätt till egen stat. 
  • Anonym (Haha)

En konstig fråga , vi bor i Sverige!

• Anonym (Whitney)
    Anonym (Haha) skrev 2025-04-30 20:05:26 följande:

En konstig fråga , vi bor i Sverige!

Säger detsamma. Har sett videor hur de beter sig här i Sverige under dessa demonstrationer. De skriker och gapar och stoppar trafiken, och kastar sten på varandra. Hotar poliser. Det är bara slöseri med deras resurser. Varför reser de inte istället till sina hemländer och protesterar, istället för att hålla på med detta spektakel?
  • Anonym (Whitney)

Sverige har nog med alla bekymmer som invandringen har inneburit med mord, skjutningar och sprängningar. Varför ska de som har kommit till Sverige ta hit en massa bekymmer från deras hemländer? Varför demonstrerar de här i Sverige? Hur många etniska svenskar är intresserade av detta? Sverige var ett lugnt och fredligt land, varför ska vi behöva dras in i hela världens problem?

Svar på tråden Fråga till dig som stödjer Palestina/palestinier