Anonym (Palestinafrågan) skrev 2025-04-30 11:31:35 följande:
Med "pro-Palestina" menar jag de som är/gör ett eller flera av följande:
-Stödjer "från floden till havet", d.v.s. att hela området ska utgöra en palestinsk stat/enstatslösning.
-Stödjer Hamas.
-Väljer Palestina över Israel om de måste välja.
-Deltar i demonstrationer och aktioner för Palestina eller öppet bär symboler för samma sak.
Det var en ytterst märkligt definition av någon som är pro-palestinier. De flesta som definierar ssig som pro-palestinier (tex. undertecknad) respekterar och står upp för både israelernas och palestiniernas rätt till land och föredrar en tvåstatslösning. De flesta tar kraftigt avstånd från Hamas. Så här svarar jag på dina frågor:
1. Jag betraktar Palestina som de territorier som erkänns som palestinska enligt FN och internationell rätt ? det vill säga Västbanken, inklusive Östra Jerusalem, Gaza samt illegala israeliska bosättningar på Västbanken samt Gazaremsan.
2. Jag stödjer en tvåstatslösning till 100%.
3. Palestinier är väl primärt de som härstammar från Palestina och deras ättlingar men också människor som identifierar sig som en del av det palestinska folket (precis som de finns invandrare i Sverige som identifierar sig som svenskar).