Tagit avstånd från familj/släkt-hjälp
Vår familj har varit i liknande situation när det kommer till släktingar. Vid varje släktträff när vi var yngre så fick vi höra okänsliga saker som sårade. Även fast vi var unga så förstod man att det var inte normalt beteende, många släktingar drack på tok för mycket alkohol som orsakade det bl.a. Det slutade med att vår familj slutade gå på släktträffar när det kom en inbjudan. Min pappa har ingen kontakt med två av hans syskon idag. Vi mådde alltid dåligt som barn efter varje träff och min syster utvecklade även social fobi pga av detta.
Min pappa sa till oss att vi själva fick bestämma om vi vill gå eller inte och tvingade aldrig med oss. Så jag och mina syskon sa sedan alltid nej efter en händelse som hände på en träff och efter det slutade även min pappa gå.
Det är inte fel/ eller konstigt att man tar avstånd från släktingar/familj som inte kan bete sig, låter som ni gör ett bra val av att dra er undan. Det var det bästa beslutet som vi gjorde för att vi skulle må bra och det är inget man saknar direkt.