• Anonym (Luke)

Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?

Anonym (Anonym) skrev 2025-05-17 21:16:45 följande:
    Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?

Är nyfiken på hur ni andra har det hemma,

Ni som bor med en sambo och har barn. Självklart behöver man städa/torka/plocka efter barn, men hur mycket behöver ni städa efter er sambo? (Främst kanske jag frågar er som lever med en man). 

Jag är alltså nyfiken på hur mycket extra jobb ni gör i hemmet just pga er sambo som slarvar/skiter i/är allmänt stökig.

Får slängas väldigt mycket. Om jag inte tar hand om städningen förfaller det rätt fort.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (TuffBrud) skrev 2025-05-19 22:05:31 följande:

Vi sticker nog ut från mängden lite. Hemma hos oss skäms man aldrig när man bjuder över folk. Så har barnen sagt iaf. 

Två vuxna, två tonåringar och två katter. 
    Min sambo gör allt som jag gör. Han är nog till och med mer petig i köket än vad jag är. Det torkas, dammsugning, han tvättar när jag inte är hemma. Ja rubbet. 
    Jobbar med jämna mellanrum med att resa iväg en två dagar och kommer då ofta hem till ett storstädat hem. 

Så nej, jag kan inte klaga. 
    Och han har inte blivit så för att jag tjatat. Nej, nej, han var sån när vi träffades. Och det var en stor anledning till varför jag var positiv till att flytta ihop. För jag visste att jag inte vart någons morsa. 
    Utan jag är faktiskt hans partner. 

Alla ni som säger att era män inte gör något, skärp er. Dom är väl inte förståndshandikappade? Ja nej då är det inga problem att faktiskt ta upp sin skit. 
    Ställ krav och framför allt, sluta gör saker åt doooom. Varför ändra sig om städerskan ändå kommer ta upp skiten till slut? 
    Det eller så säger ni " från och med nu får du betala för städhjälp för jag pallar inte göra det". Så tar ni in en städfirma som gubbfan får pröjsa. 
    Klappat och klart, alla nöjda. 

Vadå män?

Det är faktiskt vanligt att mannen är den som städar mest hemma.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Konstant.) skrev 2025-05-20 20:14:18 följande:

Jag tror inte att det klassas som pedanteri att torka upp matrester i motsats till att bara låta det bli värre och värre.

Om det gör det är jag pedant, och skulle trivas att bo med en likasinnad.

Tyvärr finns det ganska många människor som skulle bo i fullständig missär om det inte vore för deras partner. Att kalla den som hindrar misären för pedant är oerhört respektlöst. 
  • Anonym (Luke)
    Florali skrev 2025-05-20 22:47:01 följande:

Jag är stökig av mig och har svårt att komma igång med städning och plock. 
    Min salig make plockade nog mest i vardagen och sedan fick jag städryck och gick på djupet i alla vrår samtidigt i bästa tornadostil lite nu och då. 
    Visst blev vi irriterade på varandras stök ibland, men i stort sätt fungerade det fint och vi hade förståelse och respekt för varandra.

Nuvarande karl har inte heller så fint och städat hemma. En normalstädande människa skulle jag nog skrämma slag på.

Ingen människa är stökig av sig. Det är ett val man gör att leva stökigt. 

Samma sak med det där med att ha svårt att komma igång. Det är ett val du gör
     Du kan få det lätt att komma igång.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (M) skrev 2025-05-21 17:01:55 följande:
    Skulle tvärtom säga att människor är rätt olika när det kommer till stök. Med rätt strategier kan nog de flesta lära sig men det kommer långt ifrån naturligt för alla.
    Kommer inte naturligt för någon. Vissa har däremot fått lära sig från unga år och då känns det naturligt för dem. Alla kan lära sig det. 
  • Anonym (Luke)
    Tremere skrev 2025-05-21 16:49:01 följande:

Har du provat att leva ihop med någon med ADHD.
    De väljer inte att vara stökiga eller ha svårt att komma igång.
    Det är tyvärr deras natur.
    Först lägger de ifrån sig saker överallt för att de kommer på något annat, sedan när det ligger saker överallt blir det för mycket och det blir svårt att komma igång.

Ja, jag generaliserar lite, men så är det för många med ADHD som inte medicinerar.

Trams! 

Jag har ADHD och medicinerar inte. Jag har en extremt stökig hjärna. Just därför är det extra viktigt för mig att hålla ordning omkring mig. Det gäller alla med ADHD. 

Ser man sin diagnos som ett skäl att jobba hårdare. Eller ser man sin diagnos som en ursäkt. Gör man det sista blir man kaos. Gör man det förstnämnda får man ett bra liv.
  • Anonym (Luke)
    Tremere skrev 2025-05-22 12:13:59 följande:
    Så alla med ADHD är lika?
    Om någon har ADHD och säger att den därför inte kan hålla ordning hemma så är det struntprat. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Drip) skrev 2025-05-23 07:31:40 följande:

Jag har slutat plocka undan efter min man. Det innebär att det är grejer (hans) överallt och när det behövs dammsugas och dammtorkas får jag göra det runt hans grejer. Så här har det varit i typ 8 år (sen jag gick tillbaka till jobb efter föräldraledighet) och det ser ut som skit hemma hos oss. Det är bara när hans mamma annonserar att hon ska komma förbi som han får panik och börjar härja runt med dammsugaren och inser att han måste plocka undan sina jävla prylar för att det ska bli bra. Så han kan inte ens använda "män ser inte stöket/har lägre standard"-kortet. 

Blir galen men har inte tid, ork eller lust att vara hans dadda.

En applåd till dig. En spark i häcken till din man. 

J
Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?