Inlägg från: Anonym (Lo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lo)

Svenskars rasism

Jag har ingenting emot människor från andra länder än mig som är född i Sverige. Som kvinna har jag stor respekt för invandrarkvinnor, jag ser hur ni kämpar och sliter.

Dock tror jag problemet till stor del ligger i hur Sverige hanterat invandringen. Jag kan ta ett exempel från mitt liv. Jag bodde i en mindre ort i Norrland när jag var 15 år gammal. En dag kom det ett beslut om att 500 flyktingar skulle komma.
    Först fick vi veta att dessa flyktingar skulle bo i de finaste hyreskvarteret. Anledningen var inte konstig, de flesta lägenheter var för dyra för oss andra att hyra. Så mycket stod tomt. Det är lätt att skylla på den svenska avundsjukan. Men det blir faktiskt konstigt när vi som arbetar i kommunen med de arbeten som finns inte ens har råd till att bo fint samtidigt som kommunen vill att man ska stanna. 

Dagen kommer och buss efter buss anländer. Och då får vi veta att det är 500 flykting män/pojkar. Kvinnor får komma sen förklaras det. De upplevdes väldigt märkligt av många lokalbor som förstår att dessa kvinnor är kvar i kriget. Där går våra religioner isär väldigt mycket. Vi ställde oss frågan: om det här varit Titanic, hade dessa män satt sig själva i båtarna först?

sagt och gjort så börjar dessa män sitt nya liv. Men de förväntade sig från dag ett att anpassa sig utan hjälp. Jag tycker själv att kommunen borde tagit ett jätte stort ansvar att få in personerna i vårt samhälle. Men de gjordes inte. Min och andras nya vardag blev att höra om misshandel, snatteri och våldtäkter. I ett samhälle som ligger 1,5h till närmaste polisstation. Jag och mina vänner fick inte gå ut efter 18:00. Risken var för stor att vi skulle råka ut för något. Vi blev ett skadat och förstört samhälle. Vi hade alltid en skärbräda med en liten fruktkniv inne på ica. Där ica handlaren la fram några utvalda frukter varje dag som man fick skära sig en bit av. De här uppfattades som öppen buffé för flyktingarna som tog allt de såg och trots skyltar så fick man ta bort den enkla grejen. Jag fick också kontakt med en pojke i min egen ålder, som hade nyare kläder och elektronik än mig. Anledningen var enkel sa han nöjt, Sverige är lätt att lura. De hade trängt ihop 2-3 familjer per lägenhet och sedan sagt upp lägenheter. Kommunen hade ingen granskning på hur bidragen betalades ut. 

Man kan inte vara snälla Sverige och öppna upp famnen mot andra länder för att sedan lämna dessa personer att fortsätta leva sitt gamla liv på nya marker. Det är därför vi pratar om att ta seden dit man kommer, men vem bär det ansvaret? Idag har jag flyttat från samhället och ser idag att hyresområdet är ett nergånget ghetto. De familjer som är kvar är företagare som lyckas rekrytera inom sin familj För att hålla verksamheten igång. 

Jag har som sagt ingenting emot er, men jag tycker att samhället måste ta ett större ansvar. Hade jag flytt från krig och får veta att dessa nya regler gäller i det nya landet och missköter jag mig utvisas jag. Så hade jag aldrig någonsin gjort något som kan äventyra min säkerhet. Sen tycker jag det är helt bedrövligt att familjer som levt i Sverige under många år och etablerat sig i samhället blir utvisad pga långa väntetider. Man har läst om flera familjer som utvisas där barnen föds i Sverige och är 10 år. De är omänskligt.

Men min egna åsikt är tyvärr att samhället möjliggör att männen är problemet.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-05-19 11:46:17 följande:
    Ok men då är min fråga: är det kommunens ansvar att se till att alla dessa män i ert lilla samhälle sköter sig på ett normalt sätt egentligen? Eller skulle man kunna tänka sig att de hade ett eget ansvar att bete sig civiliserat? 

Inte en helt enkel fråga, eftersom de troligen betedde sig bra och normalt utifrån sina värderingar. Trodde de kanske att värderingarna i Sverige var ungefär som deras, att de gjorde vad som även ni tidigare invånare i samhället tyckte var normalt? 

Nej, troligen inte med tanke på vad du skriver om att Sverige är lätt att lura, som en av dem sa. 

Jag kan då bara sluta mig till att antingen så utnyttjar de att Sverige har (eller hade åtminstone)värderingar som bygger på ömsesidig tillit och hederlighet i det stora hela och vill förstöra för landet de kommer till - eller så vill de helt enkelt införa sina egna värderingar i samhället - de vill att svenska samhället ska bli som därifrån de kommer.

Allt mer forskning tyder på att de (muslimer) faktiskt arbetar för att införa sina egna värderingar i västvärlden och ta över från oss mesiga kristna. Det är trots allt ett övergripande mål enligt koranen. Det finns massor om detta på nätet, framförallt från amerikanska forskare. Den forskningen handlar inte om Sverige utan om väst i helhet. 

Nej de är en svår fråga. Verkligen! Nu har jag läst många böcker, främst från invandrar kvinnor som kommit från muslimska länder till Sverige. Men även där är det en röd tråd i böckerna. Ingen av kvinnorna visste om sin rätt i Sverige. Trots att de gått i SFI och varit ute i samhället. Jag vet inte hur man ska lösa situationen. Men att sätta upp folders på arabiska i utbildningssalarna kanske inte är till så stor nytta när man inte kan läsa eller skriva. Eller inte vet jag, man kanske får sätta upp en ny typ av information/intergerings förvaltare. Haha

Jag hade en pojkvän i ungdomen som kom från Iran, men bodde i ett annat europeiskt land. Där var det inte ens på frågan om medborgarskap först man kunde tala landets språk, kunna historia och t.o.m. nationalsången.
    man fick erlägga ett prov. Han hade även en kusin här i Sverige, som då var 6 år. Han fick göra precis som han ville. Slog sönder glas hemma, eller rev ner tavlor. Han var riktigt stökig..Hans mamma satt ofta inne på rummet och grät. De var jätte hemskt. Jag frågade min dåvarande som 18 åring varför ingen satte ner foten? Min egna pappa hade hängt mig från balkongen om jag ens hade tänkt tanken. Svaret jag fick var att man inte uppfostrar pojkar först dessa är män. Framtill dess är det fri, hopp & lek. Och jag minns att de enda jag tänkte var LYCKA TILL!! Så ja har man den inställningen så är det ju inte konstigt att det ser ut som idag. De enda dessa kommer ta med sig som vuxen är att de får stryk av sin pappa om man missköter sig. Resten är man odödlig från.

men sen har jag faktiskt en kompis från Polen, jag vet inte om familjen flydde hit eller om de bara fick lust att flytta. Hans föräldrar var väldigt noga med att inte låta han gå i en invandrarskola. Så han blev satt som 14 åring i en vanlig svensk skola och blev klassens enda invandrare. Han har ett typiskt svenskt namn så jag höll på att tappa hakan när hans mamma ringde honom och han började prata på sitt hemspråk. Där har vi exempel på hur man acklamatiserar sig

• Anonym (Lo)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 22:33:40 följande:
    Jag hada en kompis, etnisk svensk, vars pappa gav honom sprit när han var 8 år gammal. Han berättade att han ofta drack tillsammans med pappa och att han lärt honom hur man gör hembränt. Hans föräldrar var skillda och när han var hos sin mamma lämnade hon honom ofta ensam. Hon kom också hem med olika killar och han berättade att de flera gånger hade sex i samma rum medan han tittade på tv. Jag tyckte då att det var konstig men nu vet jag att det var både vidrigt och olagligt. 

Sedan hade jag en kompis från Iran. Vi lekte ofta tillsammans och jag var ofta hemma hos honom. Hans mamma lagade så good mat och de bjöd alltid. Hela familjen var mycket trevlig och jsg kände mig som hemma. Min kompis var förmodligen den bäst uppfostrade av oss och fick bästa betyg i skolan. Hans mamma kramade honom ofta och var mycket kärlekfull. Jag var tom lite svartsjuk. 

Precis som de flesta tycker, så är inte en familj ett riktmärke för en hel kategori. Det handlar om att ha förmågan att zooma ut. Jag har sett vad massinvandringen gjorde mot vårat samhälle. Men jag köper också att personer som exempelvis bor i Stockholm inte berörs av att få den mängd som vi fick. 

Sen har jag barn i skolåldern, där vi otaliga gånger fått gå på krismöten. Största problemet i klassen är pojkarna. Blandat svensk och icke. Sist var det flera föräldrar som ville att polisen skulle komma till klassen - men det gör inte polisen längre. De anser att kriminaliteten kring unga ska hanteras av vuxna de har omkring sig, så de går endast med på möten om föräldrar närvarar. Det finns rätt många problem i Sverige idag, och man måste gå igenom dessa punkt för punkt. Vad är egentligen lösningen?

Hittills har vi inte hittat receptet för att skydda våldsutsatta kvinnor från män, lösningen verkar vara att lära kvinnor att hur man ska undviker dessa. Ett av mina ex stalkade mig i 10 års tid med blandad kompott av misshandel, förföljelse och hot. Han åkte dit på 5 månaders fängelse med en straffrabatt på 3 månader för att det blev en utdragen process. Varför blev processen utdragen? Jo för att nya brott ständigt gjordes. Och tingsrätten ville ha allt samlat i en rättegång. Det fattade han och satte det i system. Jag har ingen förtroende för Sveriges rättsystem. Invandringen är inte Sveriges enda problem men en del av helheten.

Svar på tråden Svenskars rasism