Anonym (W) skrev 2025-05-23 17:10:35 följande:
Okej. Så du kan alltså inte tro på att jag faktiskt har försökt, med olika partners, med mig själv, med tålamod, lust och nyfikenhet, och ändå upplever relativt lite njutning, så att det oftast inte känns värt "besväret"? Det kanske låter som att jag har en negativ inställning, men den har vuxit fram med åren, just eftersom jag inte fått ut så mycket sexuell njutning i mitt liv som jag hade önskat.
I ditt första inlägg skrev du: "Om man njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare..."
Men menar du då att alla som inte njuter särskilt mycket bara har haft dåligt sex?
Jo, jag tror visst att du har försökt.
Mina första 30 sexuella åren skiljer sig mycket från det jag har i dag. Jag skulle nästan säga att det är tvärtom. Jag slutade försöka så mycket, men som jag skrivit tidigare, mycket har med det emotionella att göra.
En av mina vänner sa till sin nuvarande man att hon inte gillade sex, i början på deras relation. Hon var då närmare 40 år. Allt ändrades dock med den nye mannen, och hon började sin sexuella resa då. Ändå är hon och jag olika både gällande sexualitet och tidigare erfarenheter.
Hursomhelst, om det viktigaste med sexet är spänning, stark attraktion, nyhetens behag, osv, ja då kommer sexet bli sämre.
Jag ställer dig samma fråga som TS :
Vad med sex är det du uppskattar mest?Jag förstår att det är en helhet, men ändå om du kan gradera lite. Tex spänning, flirtande, kyssar, hångel, smekningar på kroppen, smekningar av könet, oralsex, samlag, leksaker närheten, njutningen, orgasmen eller annat specifikt sex, som tex Bdsm, maktförskjutning mm
Du har själv skrivit, gång på gång, att sexet inte är så skönt, då ser jag det som dåligt sex, och ja jag tror att de som verkligen njuter mycket har lättare att bibehålla lust och drivkraft att vilja ha sex.