• Anonym (TS)

Varför funkar jag såhär?!

Såhär har jag varit hela mitt vuxna liv. Jag skäms för det och önskar verkligen att jag inte fungerade såhär..

När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre.

Såhär är det varje gång.
    Jag har levt i långa relationer men sexet har i ärlighetens namn bara varit intressant för mig MAX första året. Snarare första 6 mån.

Nu är jag tillsammans med en ny man sedan 9 mån. I början exploderade verkligen sexet men nu är det för mig så gott som dött.

Kan jag göra något för att fixa detta?
    Jag är för övrigt 40 år.

• Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2025-05-23 11:22:51 följande:
    Fast att alltid ha sex i samma ställning skulle i alla fall jag tycka bli lite väl enformigt i längden. Därmed inte sagt att man måste hitta på nya saker hela tiden.
    Nej, inte precis lika, men jag tror hursomhelst sällan att mer variation hjälper när man har bristfälligt sexliv. 

Jag tror kvaliteten är betydligt viktigare, känslorna bakom, engagemang, lyhördhet, samt hur man hanterar svårigheter, och hur man kan kommunicera. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (TS) skrev 2025-05-23 11:14:34 följande:

Tack för alla era svar och tankar!

Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer.

Jag drömmer om att vara i långvariga djupa relationer men visst är det så, om jag verkligen rannsakar mig själv, att jag tycker det är lite trist när förälskelsefasen är över. Det är liksom inte lika bubbligt och spännande. Men samtidigt vill jag ha tryggheten som uppkommer efter en långvarig relation.

Ni anar inte hur mycket jag önskar att det inte var såhär.

Kanske blir det annorlunda om jag får uppleva riktigt bra sex. Att jag då bara vill ha mer av det även när den första tiden är förbi.

Det är inte konstigt att du inte har mycket lust, om du väldigt, väldigt sällan får orgasm med en man.

Hur lätt får du orgasm själv? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2025-05-23 11:14:34 följande:

Tack för alla era svar och tankar!

Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer.

Jag drömmer om att vara i långvariga djupa relationer men visst är det så, om jag verkligen rannsakar mig själv, att jag tycker det är lite trist när förälskelsefasen är över. Det är liksom inte lika bubbligt och spännande. Men samtidigt vill jag ha tryggheten som uppkommer efter en långvarig relation.

Ni anar inte hur mycket jag önskar att det inte var såhär.

Kanske blir det annorlunda om jag får uppleva riktigt bra sex. Att jag då bara vill ha mer av det även när den första tiden är förbi.

Vad är det som saknas för att sexet ska vara bra och ligger det hos honom eller dig?

Jag tänker som så att sexet brukar bli riktigt bra vid den tid då du ledsnar, för då har man lärt känna varandra, är mer avslappnade och kommunicerar bättre.
  • Anonym (W)
    New Dawn skrev 2025-05-23 05:44:25 följande:
    Fast jag menar inte att det bara har med hur kåt du är. 

Jag tror fortfarande. Har man för dåligt sex, vilket du uppenbarligen har, tappar man så klart lusten. Det blir som en självuppfyllande proftetsia. 

Jag menar, att om man har sex, upprepade gånger, som är för dåligt, slutar man att njuta.

Det spelar ingen roll om du är kåt i fall, du ändå har sex som är trist, (upplevs som gnidande) 

Din inställning till sex, och din kropp, är negativ, vilket så klart också påverkar. 

Visst kan det vara vissa skillnader mellan människor, men nej, jag tror inte på din teori att du inte kan njuta. (Endast lite innan orgasm, och då en svag orgasm.)

Okej. Så du kan alltså inte tro på att jag faktiskt har försökt, med olika partners, med mig själv, med tålamod, lust och nyfikenhet, och ändå upplever relativt lite njutning, så att det oftast inte känns värt "besväret"? Det kanske låter som att jag har en negativ inställning, men den har vuxit fram med åren, just eftersom jag inte fått ut så mycket sexuell njutning i mitt liv som jag hade önskat.

I ditt första inlägg skrev du: "Om man njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare..."
    Men menar du då att alla som inte njuter särskilt mycket bara har haft dåligt sex?

• New  Dawn
    Anonym (W) skrev 2025-05-23 17:10:35 följande:

Okej. Så du kan alltså inte tro på att jag faktiskt har försökt, med olika partners, med mig själv, med tålamod, lust och nyfikenhet, och ändå upplever relativt lite njutning, så att det oftast inte känns värt "besväret"? Det kanske låter som att jag har en negativ inställning, men den har vuxit fram med åren, just eftersom jag inte fått ut så mycket sexuell njutning i mitt liv som jag hade önskat.

I ditt första inlägg skrev du: "Om man njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare..."
    Men menar du då att alla som inte njuter särskilt mycket bara har haft dåligt sex?

Jo, jag tror visst att du har försökt. 

Mina första 30 sexuella åren skiljer sig mycket från det jag har i dag. Jag skulle nästan säga att det är tvärtom. Jag slutade försöka så mycket, men som jag skrivit tidigare, mycket har med det emotionella att göra. 

En av mina vänner sa till sin nuvarande man att hon inte gillade sex, i början på deras relation. Hon var då närmare 40 år. Allt ändrades dock med den nye mannen, och hon började sin sexuella resa då. Ändå är hon och jag olika både gällande sexualitet och tidigare erfarenheter.

Hursomhelst, om det viktigaste med sexet är spänning, stark attraktion, nyhetens behag, osv, ja då kommer sexet bli sämre.
    Jag ställer dig samma fråga som TS :

Vad med sex är det du uppskattar mest?
    Jag förstår att det är en helhet, men ändå om du kan gradera lite. 
    Tex spänning, flirtande, kyssar, hångel, smekningar på kroppen, smekningar av könet, oralsex, samlag, leksaker närheten, njutningen, orgasmen eller annat specifikt sex, som tex Bdsm, maktförskjutning mm

Du har själv skrivit, gång på gång, att sexet inte är så skönt, då ser jag det som dåligt sex, och ja jag tror att de som verkligen njuter mycket har lättare att bibehålla lust och drivkraft att vilja ha sex.
  • Anonym (Malin)
    New Dawn skrev 2025-05-23 14:52:23 följande:
    Det är inte konstigt att du inte har mycket lust, om du väldigt, väldigt sällan får orgasm med en man.

Hur lätt får du orgasm själv? 
    Jag tänker att TS är asexuell, jag känner en sådan person och hon säger också att orgasmen är svag och att hon lika gärna kan vara utan.

Undrar också om TS onanerar, om det är skönare och om hon lätt får orgasm? Många kvinnor har dålig koll på sin kropp och då kan onani vara ett sätt att prova sig fram själv utan att behöva vänta på att en man kanske ska råka göra rätt saker.   
  • New  Dawn
    Anonym (Malin) skrev 2025-05-23 20:14:39 följande:
    Jag tänker att TS är asexuell, jag känner en sådan person och hon säger också att orgasmen är svag och att hon lika gärna kan vara utan.
    Fast stämmer det här uttalande verkligen in på en asexuell person? 

"När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre."

Undrar också om TS onanerar, om det är skönare och om hon lätt får orgasm? Många kvinnor har dålig koll på sin kropp och då kan onani vara ett sätt att prova sig fram själv utan att behöva vänta på att en man kanske ska råka göra rätt saker.   
    Ja, det är väldigt bra att först lära sig hur man njuter själv. 

• Anonym (Malin)
    New Dawn skrev 2025-05-23 20:22:11 följande:
    Fast stämmer det här uttalande verkligen in på en asexuell person? 

"När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre."
    Ja, det är väldigt bra att först lära sig hur man njuter själv. 
    Nej det stämmer inte. Men å andra sidan skriver hon "
    Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer."

Hon njuter av hans njutning och av förälskelsen, hon är kär i kärleken och det gör henne sugen på sex, ändå får hon sällan orgasm. Och hon har haft ett antal såna förhållanden, hon borde ju hittar någon man som så att säga tryckte på rätt knappar.

Jag vet inte men kanske finns det olika former av asexualitet?
  • New  Dawn
    Anonym (Malin) skrev 2025-05-23 20:37:34 följande:
    Nej det stämmer inte. Men å andra sidan skriver hon "
    Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer."

Hon njuter av hans njutning och av förälskelsen, hon är kär i kärleken och det gör henne sugen på sex, ändå får hon sällan orgasm. Och hon har haft ett antal såna förhållanden, hon borde ju hittar någon man som så att säga tryckte på rätt knappar.

Jag vet inte men kanske finns det olika former av asexualitet?
    Ja, jag vet inte. 
    Det är möjligt att det finns personer som verkligen är asexuella, men jag tror oftast att det beror på "annat" och att de flesta kan hitta sin sexlust. Det är vad jag tror. Sedan har man ju, så klart, olika typer av sexualitet. Man behöver olika, och man har olika bagage. 
  • Anonym (Lära känna sig själv)

Spontant tänker jag att man under livet lär känna sin sexualitet, och att du inte verkar ha kommit bort ifrån den "nya spännande mannen som ska njuta" utan fastnat i det sexet.

Exakt hur du går vidare kan jag inte veta, däremot så tycker jag du ska försöka att bredda din reportoar och försöka väcka en ny gnista.

Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!