Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Hypofystumör

Min vän hade inte en tumör, men hon hade en inflammation i hypofysen. Det som påverkar henne mest idag är ju förlusten av alla funktioner som hypofysen hade. 

Hon måste ta hormoner dagligen pga hypofysinsufficiens och har så gjort nu i över 20 års tid.

Det har påverkat hennes kropp mycket. Vet inte om detta kommer drabba även dig, men för henne slogs hela hypofysen ut, samt senare sköldkörteln och alla könshormoner. 

Hoppas din operation går bra och att du får fin hjälp från sjukvården. 

Vet inte om din tumör är hormonproducerande, men jag har själv haft en hormonproducerande tumör i buken som jag fått bortopererad. Mitt generella råd inför en operation är att investera i sköna mjukiskläder, en bra stor kudde om du inte kan ligga ner och sova i början, någon som kan hjälpa dig när du kommer hem, bunkra upp med bra matlådor i frysen. Se över dina försäkringar om du har en sjukförsäkring så kan kanske få ut en summa för diagnosen samt för de dagar du spenderar på sjukhuset. Jag fick även pengar för medicin och sjukvård från jobbet (jobbar statligt). 

Skriv upp alla frågor till läkaren så att du inte glömmer bort något när du väl har läkarbesök.

Svar på tråden Hypofystumör