Tremere skrev 2025-05-21 16:34:49 följande:
Skulle säga att alla ljuger mer eller mindre.
Små vita lögner som smörjer maskineriet (sociala samspelet)
Att folk "ljuger" om att de skall göra något som de sedan inte gör är inte (för mig) att ljuga utan mer att de glömmer eller inte orkar bry sig.
Jag misstänker att du eventuellt har någon form av autism eller liknande om du säger att du inte kan eller aldrig har ljugit.
Jag gissar också att du uppfattas som lite svår, udda och kanske lite brysk av andra runt om dig.
Det är nämligen så att mycket av våra små vita lögner behövs för att inte såra andra och för att samspelet skall flyta på bra.
Har misstänkt emellanåt att jag har någon svag form av autism.
Men det varken syns eller märks på mig.
Ja, folk uppfattar mig som udda. För att jag oftast är tyst och verkar deprimerad konstant, vilket jag i princip är. Jag undviker det sociala. Eller 10 minuter med okända fungerar jättebra, men helst inte längre än så. Och har inga relationer med någon helst för är för känslig och känner mig sviken i mångt och mycket.
"Sociala samspelet" nej tack. Jag undviker och flyr situationerna genom att gå och arbeta. Hatar sitta i lunchrum med andra människor.
Jag kan vara brysk av mig om man ljuger eller behandlar mig dåligt. Är inte rädd för att säga ifrån med en rejäl utskällning. (Även att jag önskar att jag inte blev så känslomässigt upprörd och skäller ut dom). Men som sagt ,de måste ha gjort något innan och sedan leker som ingenting därefter, för att jag ska reagera så.
Så det är inte så att jag flyger på folk muntligt för ingenting. Även om min gräns verkar vara mycket kortare än alla andras. Men jag undviker helst. Tills jag brister.
Säger inte att jag aldrig har ljugit. Har gjort det, av misstag, när jag kan ha svarat fel på någonting och senare kommit på att men varför sa jag så? Det stämde ju inte. Mer åt det tröga hållet alltså. Men har aldrig gjort det "planerat" eller av illvilja eller för att tjäna på det själv. Utan det kan handla om att jag har sagt fel datum eller tid.
Jag har aldrig känt att jag har behövt ljuga för någon som söker bekräftelse. Utan jag säger vad jag faktiskt tycker och det uppskattar de. Kan se det fina hos alla människor, så länge de inte ljuger eller är falska av sig.