• Anonym (Linda)

"vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?

Träffat en man 4 ggr. Han har sagt att han har romantiskt intresse för mig men inte vill hoppa in i något för fort. Typ att vi känner efter lite vad som känns rätt och känns kul och tar det som det kommer. 

Nu vill inte jag heller rusha saker och ting men en kompis till mig sa att det han sa kan vara kod för att han bara vill träffa mig tills han hittar nåt bättre.

Nu är jag förvirrad. Han har verkligen visat att han gillar mig, är respektfull att jag vill avvakta med den fysiska biten tills vi känner varandra bättre och säger att är jag inte redo så väntar han. Säger att han blir skitglad av att få sms av mig osv och ser fram emot att ses igen. Så massa bra saker.

Men jag är ny och naiv på nätdejting. Vill ju hitta något seriöst och inte en casual fling. Vad  tror ni, är hans sätt att uttrycka sig en varningsflagg att han ser oss som något tillfälligt eller är det inte nödvändigtvis så?

• Svar på tråden "vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (J) skrev 2025-05-27 13:36:56 följande:
    Man brukar känna sånt rätt fort. 
    Man brukar känna om det finns fysisk attraktion och om den andra personen verkar vettig som människa efter 4 ggr. Men man kan ändå behöva veta mer om en person, före man går in i en relation.
  • Anonym (Lisa)

Det enda man egentligen behöver hålla koll på är att den andra personen inte börjar be om pengar eller börjar bli kontrollerande eller lite för arg ibland.

Om ni utvecklar en sexuell relation ska du nog fråga honom om ni dejtar exklusivt. Jag skulle i alla fall inte vilja dela en man sexuellt med någon annan.

• Anonym (Knoll)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-27 14:04:15 följande:

Det enda man egentligen behöver hålla koll på är att den andra personen inte börjar be om pengar eller börjar bli kontrollerande eller lite för arg ibland.

Om ni utvecklar en sexuell relation ska du nog fråga honom om ni dejtar exklusivt. Jag skulle i alla fall inte vilja dela en man sexuellt med någon annan.

Är det vanligt idag att män/kvinnor idag söker sig till någon av ekonomiska skäl?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-27 13:44:29 följande:
    Det kan vara precis som han säger, att han är ansvarstagande och inte vill hoppa in i en relation för snabbt, utan vill att ni ska känna er för i lugn och ro.  Det som lutar åt en förklaring åt det hållet är att ni inte har inlett någon sexuell relation ännu. 

Ett annat alternativ är att han är osäker på om du är rätt för honom, och vill därför lära känna dig lite närmare, innan ni går vidare.

Oavsett verkar han ansvarstagande. Att dejta är en chansning, jag tycker att det är klokt att ta det lite lugnt. När man är tillsammans sexuellt/fysiskt så utvecklas en bindning till den personen genom hormonet oxytocin. Därför är det bra att få lite koll innan man inleder en sexuell relation.
    Att han inte rushar det sexuella ser jag som en grön flagga! :) Om man är rätt efter 4 dejter vet nog ingen, man kan ju "veta" om man är impulsiv kanske, haha.

Men att inte vilja rusha vs att veta SÄKERT att detta inte kommer bli något långvarigt är ju också nåt annat.

Känns som att många anser att frasen "vill inte rusa in i nåt" är kod för att man bara vill vara casual på obestämd tid tills nåt bättre dyker upp, därav min fundersamhet.
  • Anonym (Grabb)

Spontant så övertänker du skulle jag säga... "han vill inte hoppa in i något", kan ju i sak betyda allt möjligt. Han kanske inte vill bli sambo pang bom, han kanske inte vill släppa sitt boende, han kanske vill hålla fast i egentid med kompisar och vänner, han kanske vill ha (kvar) tid för fritidsintressen... han kanske också vill avvakta lite med fysisk intimitet...

Nu framgår inte ålder på er, men givet att du inte nämner mer än att han varit singel i något år, kom från en "relativt" kort relation innan, och du inte nämner några barn... så kanske det även är en referens till att han inte ser gemensamma barn den närmaste tiden... 

Sen kan det givetvis vara så att han vill hålla dörrar öppna, han kanske dejtar andra. Det sista kan du givetvis fråga om.

Sen det där med att "vänta på något bättre". Det kan man ju tänka kan uppstå även om ert dejtande är seriöst. Livet ställer inte ut några försäkringar gällande livslånga relationer...

• Anonym (Linda)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-05-27 14:30:54 följande:

Spontant så övertänker du skulle jag säga... "han vill inte hoppa in i något", kan ju i sak betyda allt möjligt. Han kanske inte vill bli sambo pang bom, han kanske inte vill släppa sitt boende, han kanske vill hålla fast i egentid med kompisar och vänner, han kanske vill ha (kvar) tid för fritidsintressen... han kanske också vill avvakta lite med fysisk intimitet...

Nu framgår inte ålder på er, men givet att du inte nämner mer än att han varit singel i något år, kom från en "relativt" kort relation innan, och du inte nämner några barn... så kanske det även är en referens till att han inte ser gemensamma barn den närmaste tiden... 

Sen kan det givetvis vara så att han vill hålla dörrar öppna, han kanske dejtar andra. Det sista kan du givetvis fråga om.

Sen det där med att "vänta på något bättre". Det kan man ju tänka kan uppstå även om ert dejtande är seriöst. Livet ställer inte ut några försäkringar gällande livslånga relationer...

Han är 31 och jag är 33! Ang barn har vi inte pratat men han är "öppen för barn" enligt sin profil. Jag vill förstås inte skaffa barn med första bästa person innan jag vet att allt annat funkar. Ingen av oss har barn sen innan. 

Hans formulering var rätt vag, typ att man känner efter vad som känns bra/rätt. Men jag har själv varit ganska långsam och kanske fått bromsa honom lite (ang hur ofta vi ska ses, han har inte pushat för det sexuella) så kanske vill han inte framstå som för "på" heller. Han nämnde också att nätdejting är väldigt ovant för honom.

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Linda) skrev 2025-05-27 15:31:10 följande:

Han är 31 och jag är 33! Ang barn har vi inte pratat men han är "öppen för barn" enligt sin profil. Jag vill förstås inte skaffa barn med första bästa person innan jag vet att allt annat funkar. Ingen av oss har barn sen innan. 

Hans formulering var rätt vag, typ att man känner efter vad som känns bra/rätt. Men jag har själv varit ganska långsam och kanske fått bromsa honom lite (ang hur ofta vi ska ses, han har inte pushat för det sexuella) så kanske vill han inte framstå som för "på" heller. Han nämnde också att nätdejting är väldigt ovant för honom.

Nu är jag förvisso avsevärt äldre än ni. Men det fetade. Det här har väl alltid varit en knäckfråga när det handlar om dejting, oavsett om kontakten uppstår online eller IRL. Hur mycket "på" ska man vara? vad är för "på"? vad är för "av"? Inte lätt alla gånger...

Som sagt, var mer i nuet. Känns det bra så känns det bra. Känns det rätt så blir det lätt. Må låta klyschigt men så resonerade jag och min särbo som träffades online för lite mer än ett år sedan... Trivs ni tillsammans, känns det kul att ses/gå på dejt, ta det därifrån... 
  • Anonym (Lisa)

Om du känner dig riktgt attraherad, fortsätt att träffa honom! Det kan kännas "sådär", vid en enskild dejt, men är det bara fint och härligt för det.mesta, så fortsätt att dejta honom.

Sen finns det inga garantier för att han är seriös, tyvärr inte.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Knoll) skrev 2025-05-27 14:07:26 följande:
    Är det vanligt idag att män/kvinnor idag söker sig till någon av ekonomiska skäl?
    Nej det tror jag inte, men sol och vårare gör det
  • Anonym (J)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-27 13:57:53 följande:
    Man brukar känna om det finns fysisk attraktion och om den andra personen verkar vettig som människa efter 4 ggr. Men man kan ändå behöva veta mer om en person, före man går in i en relation.
    Jag tycker jag brukade märka det på en gång. 
Svar på tråden "vill inte hoppa in i något". kod för att det är oseriöst?