Anonym (T) skrev 2025-06-02 10:35:30 följande:
Fast det är skillnad på minikvinnor på 150. Där är det kanske svårt att ens komma upp i 80. Är man 180 är det väldigt mycket svårare att ha samma midjemått som någon som är petite.
Om man har en bra och stark kropp i övrigt är det synd att kvinnor ska stirra sig blinda på midjemått.
Men det du hänvisar till är ingen nyhet för mig heller. Tycker ändå att det är märkligt att långa kvinnor med större rumpa och bröstkorg ska ha samma midjemått som en kort kvinna med smala höfter och handleder. Säger sig själv att det blir en konstig ekvation.
Det har ju väldigt mycket att göra med hur kroppen är byggd. Så är det. För som med allt annat så passar inte alla mallar alla.
Jag ligger över 80 cm och jag är på inget sätt överviktig. Låg precis under 20 i fettprocent när jag kollade för kul förra året.
Men jag är väldigt rak i kroppen, pojkig. Kan aldrig köpa byxor annat än med låg midja eftersom dambyxor förväntar sig en midja och någon sådan har jag inte. Min syster är likadan, min ena dotter likaså.
När jag var 40 hade jag en hälsokontroll och sköterskan som gjorde det var helt upprörd över att behöva markera ett -för stort- midjemått på mig då jag hade typ 82. Hon menade att det kunde ju vem som helst se att jag var smal och hälsosam. Jag skrattade mest och sa fyll du i siffrorna. Jag vet hur jag är byggd, jag lovar att jag inte har några problem med att det står i journalen.
Jag är inte lång, min syster ännu kortare. Men vi är med byggda som pinnar än timglas :)