• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2025-07-01 20:10:57 följande:
    Du menar att det finns en lika naturlig och logisk koppling mellan journalister och politisk vänster?
    Ja, alla som klarar av att formulera sig så pass att man kan livnära sig på sitt skrivande vänster. Så är det. Och alla analfabeter är höger.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-07-01 20:42:50 följande:
    Ja, det är ju så det ser ut.

Det gäller väl inte de som skriver i tidningar med någon slags högerprofil men annars så. Men där finns också mullvadar med vänsteråsikter. Jenny Norberg i SvD är en riktig rödstrumpa.
    Tidningar med högerprofil har den på ledarsidan. Resten av tidningen produceras av journalister i allmänhet och kårens sympatier är till mycket hög grad vänster så att man hittar vänstervinklingar även i borgerliga tidningar är inte ett dugg förvånande.
  • nihka
    Mentat skrev 2025-07-01 21:21:00 följande:
    Tidningar med högerprofil har den på ledarsidan. Resten av tidningen produceras av journalister i allmänhet och kårens sympatier är till mycket hög grad vänster så att man hittar vänstervinklingar även i borgerliga tidningar är inte ett dugg förvånande.
    Har du funderat på varför människor med högersympatier, jag själv undantagen, som grupp skriver så illa att de inte klarar av att jobba med textproduktion?

Du har inte heller någon förklaring till varför ansvariga redaktörer på tidningar med högerprofil är så jävla flata att de inte klarar av att styra upp vad som publiceras i den egna tidningen? 

Du behöver inte berätta när du märker att din teorier sprack.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tukt
    Du kan inte alls, inte det minsta, tänka sig att det finns andra förklaringar?
  • Cheers
    Ja just så är det.

Och sedan har vi också alla de som jobbar inom statsmedia m.m. 
  • Mentat
    Tukt skrev 2025-07-01 22:24:09 följande:
    Exakt vad skulle vara problematiskt med den enkla observationen? Journalistkåren som helhet står mycket tydligt till vänster. Det är väl inte märkligt om det skiner igenom?
  • Padirac

Jag tänker speciellt på den kulturmarxistiska rapporteringen från journalister som arbetar med sport!!

Tomte

Eftersom journalister och etablerad media behöver förhålla sig till pressetiska regler där alternativa fakta, spekulativa påståenden som görs sanna,  rasism och lögner i största allmänhet inte är tillåtna förstår jag att de som lever i alt-rightbubblan tror att journalister är politiskt vänster. 

Tom Araya skrev 2025-07-01 20:10:57 följande:
    Du menar att det finns en lika naturlig och logisk koppling mellan journalister och politisk vänster?
  • Cheers
    Padirac skrev 2025-07-02 07:46:38 följande:

Jag tänker speciellt på den kulturmarxistiska rapporteringen från journalister som arbetar med sport!!

Tomte

Eftersom journalister och etablerad media behöver förhålla sig till pressetiska regler där alternativa fakta, spekulativa påståenden som görs sanna,  rasism och lögner i största allmänhet inte är tillåtna förstår jag att de som lever i alt-rightbubblan tror att journalister är politiskt vänster. 

Ja visst märks det inom sport! Med feministglasögonen på blir även de fånigaste tjejspringen m.m.  intressanta att bevaka och rapportera om.

Kyss

Kyss
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-07-01 22:24:09 följande:
    Då spricker ju hans narrativ. 
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?