Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Borde inte alla få samma chans även om man har en if? Med rätt stöd så kan den personen gå långt. Det är vad jag tror i alla fall.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 07:12:21 följande:
    Med rätt stöd? Det är universitetet vi pratar om nu, där det krävs en högre kognitiv förmåga. Varför inte skapa andra utbildningar personer med IF kan gå med dessa förutsättningar så de kan lyckas? 
    Ta till exempel särskolan som ett exempel. Hade den inte funnits så hade de med if kunnat gå i en normal skola med lite stöd och därmed kunnat få gå högre utbildningar. Sätts du i särskola så får du inte bara en stämpel på dig utan du är inte behörig till högre utbildningar. Visst, många av de kanske inte skulle klara av det, men de borde i alla fall få chansen till högre utbildning. 
  • Freddie K
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 08:17:45 följande:
    Om du har fått en IF har du lågt iq, du har inte klarat grundskolan och absolut inte gymnasiet och därmed kommer du inte klara eller förstå universitetet.

Hur skulle stödet kunna hjälpa till? De flesta som gått anpassad skola har fått mycket stöd men ändå inte klarat den vanliga skolans krav, hur tänker du att de ska klara universitetets krav?

Det låter gulligt och fint när du skriver att alla ska få en chans men fullständigt orealistiskt och därmed oseriöst skrivet av dig.
    Tyck vad du vill. Det har du rätt till. Jag kan bara gå till mig själv och tänka att hade jag fått rätt stöd och hjälp så kanske jag hade kunnat klara av gymnasiet. Nu fick jag inte det, men jag fick ändå ganska bra betyg från grundskolan, även om det inte är värt så mycket så är det värt en del för mig, för jag vet vad jag är bra på och mindre bra på.
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 08:58:04 följande:
    Blev precis lite kär i dig 🥰 

Vilken helt underbar människosyn. Världen hade varit ett bättre ställe om fler hade varit som dig.

Människor med IF ska ges möjlighet att gå på anpassad högskola/universitet. De är människor som alla andra och kan precis som andra ha en vilja att utvecklas och nå högre mål.
    Ojdå. Skäms.

Jo, men jag tycker det och vad gör man åt de som inte klarar skolan och får rätt stöd? De hamnar ofta i kriminalitet och annat. Jag hade ändå rätt tur, även om jag med var illa ute ett tag. Jag vill bara att alla ska få en chans oavsett om de har en if eller inte. 
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:17:27 följande:
    Håller helt med dig. Tyvärr ser samhället ut så att alla ska passa in i en mall och vara precis som alla andra.

Teoretisk kunskap värderas till skyarna och man ska dessutom vara snabb och lära sig på samma sätt som alla andra. Verkligen är ju dock sådan att vi är alla människor och ingen är den andra lik. Vi lär oss på olika sätt och vissa behöver mer tid än andra. Skolan bygger på att alla ska vara lika och tyvärr innebär detta att många kommer att misslyckas. Med rätt stöd och hjälp för alla som inte passar in i mallen hade det varit annorlunda.
    Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet. 
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:31:17 följande:
    Så är det absolut! 

Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.
    Jag håller med fullständigt! Bara för att man är dålig på en sak så kan man vara bra på en annan sak. Alla är vi ju som sagt olika. 
  • Freddie K
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
    Jag håller helt med. IQ-tester är inte rättvisa. Jag har själv aldrig gjort ett IQ-test, för jag tycker det är meningslöst. Jag vet att jag är dålig på vissa saker och bra på andra. Det räcker för mig.
  • Freddie K
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-08 10:13:27 följande:
    Key word: köpa.
    De köper sig till den möjligheten för att det kostar mycket pengar att ge en kurs.

Cambridge ger inte gratis kurser på skoj.
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Vad menar du med att fånga upp?

Utöver att det riktade stödet till behövande studenter har fyrdubblats de senaste 10 åren?

Du menar att man ska fånga upp personer med ett IQ under 70 så att de kan studera litteraturhistoria, kinesiska, juridik och människans fysiologi? 
    Jag menar bara så att de får en ärlig chans. Sätts man i särskola till exempel så har man ju inte mycket till chans och vad ska de göra då? Dessutom så tycker inte jag att alla med if ska gå i en särskola. Jag har kompisar som har gått i särskola, men som inte borde behöva ha gjort det. 
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 11:48:08 följande:
    Är inte du typ 40? Du har haft väldigt många år på dig att komplettera gymnasiet både på komvux och folkhögskola. Det finns massa stöd på dessa skolor. Varför har du inte gjort det? 
    Tro mig, jag har försökt, men jag fick inte den hjälpen eller det stödet jag behövde, sen var det andra faktorer som spelade in med.
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 12:24:13 följande:
    Så du har försökt i 20 år på folkhögskola men ändå inte lyckats? vilka ämnen är det som du inte klarar då? 
    Jag har försökt på Komvux ett par gånger. Jag hade svårt med matten. Det har jag alltid haft, men sen var det andra faktorer som spelade in också. Det var för många i klassrummet så jag kunde inte koncentrera nig. Efter att jag hade försökt att läsa upp mina betyg så tröttnade jag helt enkelt på det. 
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 12:53:33 följande:
    Komvux och folkhögskola är två olika saker. Så har du inte läst folkhögskola har du ju inte gjort allt. 
    Jag försökte gå på folkuniversitetet ett tag, men det gick inte heller. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?