Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 

Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 

Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?

Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 12:11:35 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:

Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?

Antingen kompletera saknade kunskaper via konvux eller tenta av ämnen de kan. 
    Det låter som en både dyr och onödig väg. Personen lär ju behöva mycket extra stöd för att klara det. De har ju redan gått gymnasiet. Låter mest som att du vill att det ska vara rättvist.
  • Anonym (Em)
    Jesper f skrev 2025-06-09 12:27:36 följande:

Generellt är jag faktiskt tveksam. Uppfyller man samma krav som alla andra, givetvis ska man få rätten att försöka - men det kan inte ske på villkoret att vi ska sänka kompetenskraven, liksom att kursen måste ändå kunna utföras på den tid som kursen går. Det går inte dra ut på den i all oändlighet för att någon ska hinna lära sig. Det är precis som alla andra, antingen klarar man av det, eller så gör man det inte. Det kan inte likställas med mänsklig rättighet på det sättet. Och ärligt, vem skulle vilja lägga sig under kvinen på tex en kirurg, som behöver dubbelt så lång tid på sig för att kunna utföra en operation mot en "vanlig" kirurg? Och det exemplet går att implamentera inom många områden. 

Förtsår absolut frågan, men jag har väldigt svårt att se hur den skulle apliceras i verkligheten. Då är det nog bättre att man försöker anpassa utbildning kopplat till ett visst yrke som de i sånt fall tänkt sig, som är rimligt att uppfylla.

Du skriver att man givetvis ska få försöka. Men själva ämnet är ju att gruppen inte är behöriga till högre studier idag,
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 12:48:10 följande:
    Det är många idag som inte är behöriga till eftergymnasieala studier. Jag ser inte varför just de med anpassad skolgång skulle slippa kraven som alla har.

Det erbjuds idag olika möjlighet att kompletera om man saknar behörighet, via komvux eller tenta av. 

Vill de bli behöriga då? Finns ju massor av människor som inte vill plugga, som hellre jobbar och får lön eller av andra orsaker inte skaffar sig någon behörighet. Att vilja och att göra sitt bästa men att hindras av en funktionsnedsättning tycker jag är något annat. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 12:40:35 följande:

Nej, personen har inte gått gymnasiet. Särgymnasiet är inte samma som vanliga gymnasieskolan de liknar inte ens varandra. Personen måste alltså få förkunskaperna som krävs först. 

På universitetet finns det inte hur mycket extra stöd som helst så personen bör vara ganska självgående på komvux också. 

Påstod inte att en anpassad skola motsvarar vanlig skola.
  • Anonym (Em)

Som vanligt blir det snabbt polariserat här. Nej, jag tror inte att personer med IF kan bli ingenjörer utan tänker mig exempelvis en enklare fristående kurs. Inte automatiskt stänga dörrarna helt för en hel grupp utan försöka inkludera med stöd där det är möjligt. Hur många är det ens inom gruppen som önskar läsa på högskolenivå?

• Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 13:11:59 följande:
    Du sa att personen redan har gått gymnasiet och inte ska behöva göra det igen. Det du sa stämmer alltså inte. 
    Då tolkade du mig fel. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 13:14:15 följande:
    Så vad du igenltigen säger är att kravet på allmän behörigeht ska försvinna från vissa kurser? Att man helt enkelt ska se över behörighetkraven?
    Exakt hur det skulle utformas vet jag inte och tycker inte heller att det känns så intressant att fördjupa sig i. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 13:18:22 följande:
    Du tycker alltså att de som gått särgymnasiet INTE ska vara behöriga till universitet? 
    Hur lyckas du dra den slutsatsen? Nej, anpassat gymnasium motsvarar inte vanligt gymnasium utan har egen läroplan. Ja, kan en elev tänkas klara en kurs med rätt stöd så kan jag se värdet av att det finns en möjlighet för personen att göra det och söka i särskild kvot.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 13:15:28 följande:
    De hindras ju av konsekvenserna av deras funktionsnedsättning de blir inte diskriminerade för saken skull. En person som använder rullstol kan inte bli takläggare och en person utan armar kan inte bli frisör. Någon med intellektuell funktionsnedsättning klarar inte universitetet.
    Det är ett väldigt stelt sätt att uppfatta verkligheten på. Visst kan ett funktionshinder hindra mycket, men det finns också exempel på individer som gör fashinerande saker trots att se saknar både armar och ben.
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 13:11:24 följande:
    Det tycker inte jag. Antingen har man behörighet och kan då bli antaganen. Eller så har man inte behörighet och då får man kompletera.

Det finns massor med anledningar varför man inte är behörig.  En del behjärtansvärda, andra inte. Att ge en grupp frikort tycker jag är fel. 

Det finns möjlighet att kompleter, man får ta den!

Det är okej att tycka olika.
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 13:51:02 följande:

Ett alternativ vore att starta ett säruniversitet där de utan behörighet får lösa där man sen kan plugga till särkirurg, särpilot, särkonstruktör, särpianisat osv

Sen kan vi starta sjukhus, flygbolag mm mm där de kan jobba under sina förutsättningar.

Höhö.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-09 13:52:06 följande:
    Jo visst är det så, men den som saknar armar och ben kan sannolikt inte arbeta med handarbete eller köra buss, exempelvis. Sen kan en person som saknar armar och ben vara intelligent och klara sig väl akademiskt, det är inte omöjligt.

På samma sätt kan en person som inte klarar gymnasiets matte så bra kanske göra ett toppenbra jobb som till exempel barnskötare, undersköterska, inom restaurang eller lokalvård, som taxichaufför eller liknande arbeten som inte kräver högre matematiska kunskaper. Såna arbeten är livsviktiga och samhället skulle stanna om det inte vore för dem.

Jag är själv högutbildad men är inget mattegeni (jag har tagit mig genom matte 2a med C i betyg), det är jag väl medveten om. Hade jag varit det hade jag nog sökt in till läkarprogrammet eller till civilingenjör eller geolog, som jag drömde om när jag var yngre. Men jag har däremot goda kunskaper inom språk, biologi, psykologi och kemi, så därför kändes sjuksköterskeutbildningen perfekt för mig.
    Min man är ett riktigt mattegeni däremot, men han har inte riktigt lika lätt för språk (dock är han flerspråkig eftersom han är född i ett annat land och pratar både svenska och engelska flytande).

En gammal kollega till mig hade en lättare if och två npf-diagnoser. Han gjorde ett kanonjobb som vårdbiträde och hade verkligen en fallenhet för vårdyrket. Däremot hade han väldigt svårt för matte och att läsa och skriva, så han kommer inte kunna läsa vidare. Men vårdbiträden är också viktiga och det är inget fel på att vara det.
    Hittar den inte nu men såg en person som saknade armar som sminkade med hjälp av att hålla redskapen i munnen. En annan lyfte och klädde på sin bebis med ben och fötter. Menar inte att personer med funktionshinder ska sträva efter en väg som kan vara väldigt svår, krokig och kräva mycket hjälpmedel och anpassningar. Men gillar utgångspunkten att mycket kan vara möjligt om en stark vilja finns där.

Gällande IF (och även andra diagnoser, t ex autism) så tror jag också att det kan bli billigare och bättre med den tekniska utvecklingen. En dator lär enkelt kunna ge visst pedagogiskt stöd mm
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 14:39:04 följande:
    Hur är det stelt att konstatera att någon i rullstol inte kan klättra på tak? Det är ingen som sagt att någon med funktionsnedsättningar inte kan åstadkomma saker men just att klättra på tak kan inte någon i rullstol.
    Tror att du har fel baserat på vad jag sett rullstolsburna göra, de kompenserar ofta med armstyrka. Finns förmodligen någon rullstolsburen i världen som har lagt ett helt tak också.

Men min poäng är inte att personer med IF ska peppas att välja långa och svåra högskolestudier eller intellektuella yrken. Jag har inte argumenterat för högskoleprogram överhuvudtaget utan snarare fristående kurser. Det handlar om en grundläggande positiv och  inkluderande syn på människan. Med rätt hjälp kan vi ta oss långt även om det inte nödvändigtvis genererar skatteintäkter.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?