Anonym (Ella) skrev 2025-06-09 13:52:06 följande:
Jo visst är det så, men den som saknar armar och ben kan sannolikt inte arbeta med handarbete eller köra buss, exempelvis. Sen kan en person som saknar armar och ben vara intelligent och klara sig väl akademiskt, det är inte omöjligt.
På samma sätt kan en person som inte klarar gymnasiets matte så bra kanske göra ett toppenbra jobb som till exempel barnskötare, undersköterska, inom restaurang eller lokalvård, som taxichaufför eller liknande arbeten som inte kräver högre matematiska kunskaper. Såna arbeten är livsviktiga och samhället skulle stanna om det inte vore för dem.
Jag är själv högutbildad men är inget mattegeni (jag har tagit mig genom matte 2a med C i betyg), det är jag väl medveten om. Hade jag varit det hade jag nog sökt in till läkarprogrammet eller till civilingenjör eller geolog, som jag drömde om när jag var yngre. Men jag har däremot goda kunskaper inom språk, biologi, psykologi och kemi, så därför kändes sjuksköterskeutbildningen perfekt för mig.
Min man är ett riktigt mattegeni däremot, men han har inte riktigt lika lätt för språk (dock är han flerspråkig eftersom han är född i ett annat land och pratar både svenska och engelska flytande).
En gammal kollega till mig hade en lättare if och två npf-diagnoser. Han gjorde ett kanonjobb som vårdbiträde och hade verkligen en fallenhet för vårdyrket. Däremot hade han väldigt svårt för matte och att läsa och skriva, så han kommer inte kunna läsa vidare. Men vårdbiträden är också viktiga och det är inget fel på att vara det.
Hittar den inte nu men såg en person som saknade armar som sminkade med hjälp av att hålla redskapen i munnen. En annan lyfte och klädde på sin bebis med ben och fötter. Menar inte att personer med funktionshinder ska sträva efter en väg som kan vara väldigt svår, krokig och kräva mycket hjälpmedel och anpassningar. Men gillar utgångspunkten att mycket kan vara möjligt om en stark vilja finns där.
Gällande IF (och även andra diagnoser, t ex autism) så tror jag också att det kan bli billigare och bättre med den tekniska utvecklingen. En dator lär enkelt kunna ge visst pedagogiskt stöd mm