Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:42:39 följande:
    Sånt kostar ju pengar så det vill dom absolut inte...
    Snåla släktingar och en make som prioriterar sig själv och sina släktingar framför dig.

Du får vara mer bestämd. "Jag flyttar inte från mitt rum. Antingen får dina släktingar sova i sovrummet och du i vardagsrummet eller tvärtom. Jag bryr mig inte, jag sover i mitt vanliga rum."

Det är ju han som vill ha släktingarna dit, då får han ställa upp att sova obekvämt på soffarn. Alt släktingen, hen får skylla sig själv som är så snål.
  • Xenia
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:
    Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

Det är på tiden att ni/du berättar om dina sömn problem och att du därför använder det forna gästrummet som ditt eget sovrum nu. Så länge du/ni inte gör det så är det klart att de förväntar sig att få använda sitt vanliga gästrum.

I bästa fall tycker de att det är så obekvämt så att de heller bor på vandrarhem/hotell.

Går det här "gästandet" bara åt ena hållet eller brukar ni besöka dem också och övernatta?

Förresten verkar maken ha sömnproblem också eftersom han snarkar så mycket. Sånt kan vara farligt, han borde göra en sömnapnéutredning.
  • Xenia

Jaha, då är det att ni inte vill bli osams med makens föräldrar och syskon.

Men är det ungdomar så borde de klara av att sova lite obekvämt. De får ta det som ni har det, sova på soffa och/el madrass i vardagsrummet om inte maken vill offra sin säng.

Men du verkar oförklarligt passiv. Du kontaktar inte släktingarna. Du säger inte ifrån på skarpen till maken. Gör du öht något för att få behålla ditt sovrum?

• Xenia
    Anonym (Lyckligt äktenskap) skrev 2025-06-09 15:59:15 följande:

Du säger till din man att du gärna låter Hans släktningar ta över ditt sovrum. Antar att det bara rör sig om mer än 3-4 nätter. Du glädjer dig åt att du inte är en egoistisk person och att du har ett rent samvete och att din man älskar dig

Han kommer att visa kärlek och tillit tillbaka. 
    Mycket bättre än bitterhet

Lyckligt äktenskap genom att frun alltid uppoffrar sig och maken visar noll empati?

Lever du på femtiotalet eller?
  • Xenia
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-10 22:40:37 följande:

Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.

Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.

Men är man fyllda 30 år borde man ha råd att betala ett hotellrum. Att komma med två barn tycker jag faktiskt är rätt krävande. Är de verkligen så fattiga? Eller snåla? Och den andra 30-åringen tar med sig ett par kompisar! De behandlar ert hem som ett gratis hotell, och ni ställer bara upp. Dvs din man kräver att ni ställer upp. Och du agerar den undergivna hustrun.

Ja, det är klart att de tar för givet att gå bra. Ni har ju inte berättat om dina sömnsvårigheter och att gästrummet numera är dittt sovrum.

När nu dn man inte gör det så måste du göra det. Ring gästerna själv och förklara "ni är välkomna men pga mina stora sömnprobelm har vi inte längre kvar gästrummet, så ni får sova på  madrasser i vardagsrummet. Jag ville berätta det så det inte kommer som en otrevlig överraskning". Ställ din man inför fullbordat faktum.

Klarar du inte av det så får du vackert lämna ditt sovrum och sova hos din man. Det är bara du som kan göra något, det har ju framkommit att din man struntar i dina sömnproblem.

Vad väntar du på?
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum