Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-10 22:40:37 följande:
Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.
Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.
Men är man fyllda 30 år borde man ha råd att betala ett hotellrum. Att komma med två barn tycker jag faktiskt är rätt krävande. Är de verkligen så fattiga? Eller snåla? Och den andra 30-åringen tar med sig ett par kompisar! De behandlar ert hem som ett gratis hotell, och ni ställer bara upp. Dvs din man kräver att ni ställer upp. Och du agerar den undergivna hustrun.
Ja, det är klart att de tar för givet att gå bra. Ni har ju inte berättat om dina sömnsvårigheter och att gästrummet numera är dittt sovrum.
När nu dn man inte gör det så måste
du göra det. Ring gästerna själv och förklara "ni är välkomna men pga mina stora sömnprobelm har vi inte längre kvar gästrummet, så ni får sova på madrasser i vardagsrummet. Jag ville berätta det så det inte kommer som en otrevlig överraskning". Ställ din man inför fullbordat faktum.
Klarar du inte av det så får du vackert lämna ditt sovrum och sova hos din man. Det är bara du som kan göra något, det har ju framkommit att din man struntar i dina sömnproblem.
Vad väntar du på?