Inlägg från: Anonym (SannaMamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SannaMamma)

Behöver stöttning med amning

Hej på er som ammat era barn
    Jag säker tips, gärna från er med en strulig amningsstart. Vi började bra, mitt barn har fint grepp och började suga direkt. Mjölken rann till, hon började gå upp och allt var frid och fröjd. Nästa BVC-besök vid två veckor hade hon gått ner 10 gram. tre dager senare hade hon gått upp 5 gram. Jag har nu tillmatat med egen mjölk och ersättning. Vi är på vecka 4 och mitt självförtroende är nere i botten. Jag tycker hon ser så smal och liten ut och har inte BVC förrän om tre dagar. 

hon vill amma jämt och är aldrig nöjd. På nätterna vaknar hon men somnar vid bröstet så jag är uppe 45 min per gång. Väcker och bråkar så hon ska äta. Men hela min kropp vill bara köp ersättning och ge flaska så hon blirmätt och tjock. 

hur ammar en 4-veckors? Någon annan med seg start? Jag släpper knappt till pump men kämpar på ändå för mitt barns skull. Känner mig som en värdelös mamma som inte kan mata mitt barn

• Svar på tråden Behöver stöttning med amning
  • Anonym (SannaMamma)
    LuWain skrev 2025-06-09 21:43:27 följande:

Jag hade en trasslig amningsstart, vi låg på neo så jag behövde pumpa och tilläggsmata med egen mjölk och ersättning fram till typ vecka 6, då han ammade bättre och kunde sluta med det andra. Det var mkt att han inte gick upp i vikt, att han aldrig blev nöjd, att han verkade onöjd vid bröstet osv osv.

Mitt råd är först att fundera över hur du skulle vilja ha det. Vill du väldigt gärna amma (för mig var det känslomässigt viktigt - ville ha den relationen till mitt barn), så fortsätt med det som mål. Om det inte är viktigt för dig, så ge ersättning om du vill. Ingen är en dålig mamma som inte ammar! Man kan ju göra både och ifall man gärna vill amma lite men oroar sig för mycket.

Men om helamning är målet så fortsätt amma så mkt som möjligt, länge och ofta, så ökar produktionen. Det gör inget att det tar lite tid att få igång allt. Jag tyckte det tog ett par månader innan allt kändes bra med amningen för mig. Det är normalt att det är jobbigt ganska länge för många. Men det är ju viktigt att du mår bra också. Sök stöd från nära och vården!

Tack för svar! Jag vill gärna helamma, av samma anledning som dig. Samt att jag gav mitt första barn ersättning pga av att amningen inte fungerade och jag hatade varje sekund av det. Jag ammar så mycket jag kan nu. jag vacklar i att jag har noll tilltro på mig själv, känner mest att brösten känns tomma och bebis missnöjd.. Men jag ska fortsätta och kämpa. Tack för att du tog dig tid och svarade! ????
Svar på tråden Behöver stöttning med amning