Inlägg från: Anonym (Läsning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Goneril skrev 2025-06-16 21:20:24 följande:

"Barn läser inte idag" som någon allmän iakttagelse, det finns säkert goda hem där läsning uppmuntras och är självklar. Vad är för för konstigt resonemang, nämligen att det skulle vara autistiskt relaterat att ställa krav på 600-sidors läsning? Man blir mörkrädd när man läser detta. Håller mänskligheten på att retardera, är vi tillbaka på grottstadiet innan runskriften uppfanns? (Futark heter den för övrigt).                                                                                                                                                     Med läsvana läser man lätt en bok i veckan, 300 -500 sidor. Vi äldre bokslukare kan nog läsa mer än sä, är det faktaspäckad litteratur, historia till exempel, kan längre tid behövas. Det som skrämmer mig i resonemanget i tråden är det faktum att om några år ska 15?-åringen börja studera på universitetet och där kan jag lova att läsning krävs. Humaniora, till exempel, omfattar tusentals sidor per termin. Man gör inte sitt barn någon tjänst om man inte förbereder det, i första hand för gymnasiet och sedan för högre studier, genom att  ställa krav på läsning.            

Ja nu är det ju dessutom 300 sidor utspritt på 4 månader. 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 21:22:55 följande:
    I ämnet hemkunskap??

Skulle det vara bättre att vi lägger på några timmars undervisningstid i veckan då istället? För timmarna räcker inte till för att gå igenom allt och det är inget jag hittar på, jag har inte möjlighet att låta eleverna sitta och ha föreläsningar på lektionerna utan nu kan dom komma och göra saker på plats på lektionen och den enda läxan dom har är läsning. Annars hade jag behövt skicka med både läsning och skrivning m.m 

Jag tycker att det är rimligt att ge läxor som eleverna inte ska behöva hjälp med. Och att kunna läsa en bok själva när dom är 15 är inte för mycket. Många lärare ger läxor att du ska göra reflektioner och analyser hemma på sin egna kammare och analysera hur en uppgift fungerar. Det är massa nya krav nu med ChatGPT. 

Du förminskar dessutom hemkunskapens betydelse. Människor hamnar Hos kronofogden idag pga att det köper mat på foodora och köper resor och kläder/smink på avbetalning. Det är viktigt att diskutera detta på ett nyanserat sätt, prata om konsumtion och vad ränta är för någonting. Det går däremot inte moralisera detta utan eleverna måste vilja ta till sig detta och det gör man inte genom moralkakor. Jag vill att informationen ska landa hos eleverna så dom faktiskt får chansen till att göra medvetna val. När man köper möbler till sin första lägenhet, måste man köpa det finaste och dyraste då, finns det fördelar med att spara pengar, vilka fördelar skulle det i sådana fall vara? ämnet är inte bara hur man kokar potatis. 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 22:03:58 följande:
    Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.

Vad menar du att syftet är med undervisningen då? facket går ut och säger också att ämnet är för brett, så mycket som ska undervisas om men timmarna finns ju inte. Du får det att låta som en jobbig uppgift istället för att jag skickar hem massa teoretiska uppgifter där det ska analyseras och skrivas hemma. Är det bättre? 

Helt seriöst, läsuppgiften är LÄS den här boken. Om inte ALLA elever gör detta händer ju absolut ingenting. Jag kör inget läxförhör på det. Eleverna diskuterar innehållet på lektionerna. Om någon inte hängt med i boken så klarnar bilden ändå på lektionen. 

Det andra alternativet är ju att jag kör långa föreläsningar på lektionen och sedan behöver jag att dom läser kortare texter på fritiden och lämnar in 20 sidors text per år istället med deras analyser och reflektioner. En uppgift som kommer kräva för majoriteten betydligt mer jobb, dom kommer inte få hjälp att resonera som dom får i klassrummet med mig och andra. 

Detta blir även väldigt ojämlikt då alla inte kommer kunna få hjälp med läxan hemma. Med ChatGPT kräver vi helt andra typer av texter nu för att se så att eleverna inte fuskar, med mitt upplägg så slipper jag detta. 

När du dessutom skriver att det är något som föräldrarna borde lära sina barn, då blir det väldigt ojämlikt där också. Barn har rätt att lära sig hushållsekonomi och förstå vad ränta är. När unga personer tar blancolån och förstör hela sin framtid för en resa till solen är inte bra. Människor med skulder mår generellt sätt sämre? Alla föräldrar kan inte detta och kan därför inte lära sina barn detta. Dessutom är det samhället som måste betala människors skuldsanering. 

Sedan om vi ska prata om klimataspekten så är det inte heller bra att konsumera som vi gör i dagens Sverige. Men att gå in i ett klassrum och säga typ kids, ta inte lån och ta hand om planeten. Jättebra information, fäster kunskapen? Nej troligtvis inte. Kommer dom förstå innebörden, nej. 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 22:03:58 följande:
    Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.

Människor som får skulder hos kronofogden ökar. Bara att titta här. Lägg till det som sänds i sociala medier om konsumtion? dom unga matas av reklam om vad dom borde köpa. Dom ser andra unga personer som konsumerar i mängder. Bilden är att man både kan åka på dyra resor, köpa dyra fina klockor och kläder, Bianca Ingrosso kan säga att hon kan shoppa för 100 tusen på en dag. Hur ska man bromsa detta utan vettiga samtal. Hur ska dessa samtal komprimeras, hur ska detta bli givande diskussioner som eleverna förstår och tar till sig på riktigt och inte bara där står tråkiga Frida och berättar att jag ska ha tråkigt när jag blir stor. Då vill ju eleverna ta till sig noll av vad jag säger. Jag vill inte korvstoppa eleverna. Och dessa böcker har inte det som syfte, dom behöver inte memorera något i detalj vad dom läser, dom behöver inte redovisa att dom läst. En elev med dyslexi har jag samtal med enskilt som har svårt att ta till sig texten så vi bollar enskilt för att anpassa. En annan elev har ett särskilt anpassat schema och då har jag mini föreläsningar enskilt med denna På min förtroendetid. 

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskars-skulder-slar-nya-rekord-svindlande-belopp

• Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 08:13:09 följande:
    Detta är ett samhällsproblem som du inte kommer att lösa genom att gå utanför ditt ämne och klämma in läsning för just dina elever. Du fattar det egentligen va?
    Gå utanför mitt ämne? Jag håller mig till ämnet?.
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:02:46 följande:
    Du går utanför ditt ämne genom att klämma in mer kurslitteratur än som är rimligt utifrån ämnet. Det gör ämnet tyngre för eleverna än det ska vara och skapar mer stress. Dessutom främjar man inte varken läsglädje eller vilja att läsa genom att tvinga in mer litteratur i skolämnena. 

Är det så att du inte förstår det? 
    Jag går inte utanför mitt ämne, det är allmänt känt att innehållet vi har som vi ska undervisa i och den klassrumstiden vi har, den går inte ihop. Skulle du vilja att ditt barn inte fick den undervisningen som står i läroplanen? 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:17:54 följande:
    Och det gäller ju inte bara ditt ämne, utan säkert mer eller mindre alla ämnen i grundskolan.

Du löser inte det problemet genom att lassa på dina elever mer än de mäktar med. Du löser inte heller ungdomars generella läsovilja genom att ge dina elever extra böcker att läsa.

Jag skulle inte vilja att mitt barn hade extra läsmaterial som gjorde skoltiden tyngre än den redan är. 
    Alternativet skulle vara att göra långa skriftliga inlämningsuppgifter och läsa kortare texter och antagligen hade eleverna inte kunna få några högre betyg om dom inte får hjälp hemifrån. Skulle det varit bättre? Nu är uppgifterna hemma att enbart läsa och så har dom inga andra uppgifter av mig som är läxor. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:39:24 följande:
    Är det verkligen de enda alternativen du har att lägga upp din undervisning? Du kanske skulle behöva utveckla dina arbetssätt som lärare för att klara av att undervisa i ämnet på ett sätt som blir rimligt för alla. 

Hur menar du att eleverna inte skulle kunnat göra uppgifter utan hjälp hemifrån? Pratar du nu om just dina elever eller skolämnet och läsning generellt?

För du är ju inte den enda hemkunskapsläraren som finns i landet. Min dotter som just slutade nian har inte haft extra böcker att läsa, har gjort hemuppgifter utan hjälp från oss föräldrar och fått bra betyg i ämnet. Så det går ju att göra på annat sätt än just du gör. 

Det finns väldigt mycket som tyder på att hemkunskapens mål och innehåll inte ryms utifrån den lektionstiden vi har. Det handlar även om att få kunskaper som sedan finns kvar. Att ge skriftliga inlämningsuppgifter som ska göras hemma kan vara väldigt svårt för många. Att sitta själv och argumentera och problematisera saker. Du ska då både läsa och förstå det mer komplext. Många behöver hjälp av en vuxen för att göra detta. På min skola har vi blivit betydligt mer krävande nu med ChatGPT och vi har även problematiserat den typen av hemuppgifter då vi inte vet vem som skriver och att det bli ojämlikt. Mina lektioner gör att det betygsgrundade arbetet faktiskt görs i klassrummet där vi bland annat diskuterar. Mitt ämne handlar ju om stora ämnen som Agenda 2030, det är något stort och viktigt med allt det andra arbetet. Sedan finns det ju olika sätt att tolka betygskriterierna. Vissa lärare kan ju vara snälla och sätta betyg på det man hunnit med. 

Men du tycker det är bättre med uppgifter som är mer svåra och där eleverna inte klarar av att arbeta självständigt hemma, just din dotter kanske klarar detta, men alla gör inte det. Men alla borde kunna klara av att läsa en bok när man är 15 år, det är alltså en läxa som eleven kan arbeta självständigt med. 

Vet du vad din dotter gjort på hem och konsumentkunskapen utöver att matlagningen. 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:00:08 följande:

Hemkunskap varken kommer eller ska lösa att många läser för lite. 

Du behöver anpassa din undervisning både till hur stor tid/del du har att tillgå, och till lämplig nivå. Ingen åk9 kommer vara färdigutbildade, det är inte ditt uppdrag. 

Är flera romaner om historisk kontext verkligen det bästa (och mest effektiva, utifrån begränsad tid och att du får klagomål) sättet att få ungdomar att förstå att det är dumt med konsumtionslån? Eller kan du få stöd att hitta andra alternativ?

Lärare kommer alltid få kritik? några få föräldrar (två) har klagat.? resten är nöjda. 

tycker du jag ska ändra för två kommentarer. 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:02:45 följande:

Om kursplanen är felaktigt upplagd i tid, är det verkligen elevernas uppgift att kompensera för hela den skevheten med sin fritid?
    Jag säger inte att läxor alltid är fel, men du måste ha med dig perspektivet med total arbetsbelastning. Läxor ska inte göras varje ledig minut.

Ingenting händer om någon slarvar med läxorna till mig? ingenting 
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:09:19 följande:
    Då är det ju i sig ingen vettig läxa. 
    Är det inte?? Om alla struntar i läxan så blir det ett problem, men alla har inte problem med att läsa och är inte utbrända. Majoriteten uttrycker att det är intressant och är väldigt engagerade på lektionerna. Om någon har hoppat över att läsa så är dom inte förberedda inför lektionen, men om dom lyssnar på dom andra kanske dom tar till sig någonting av det som diskuterats, men för att kunna diskutera måste ju majoriteten ha läst. Mitt ämne är som sagt känsligt, vet många lärare som har uppgifter att göra hemläxor om hur arbetsfördelningen ser ut mellan föräldrarna i hemmet, dom ska intervjua föräldrarna om föräldraledighet och får olika listor Där dom ska fylla i vem som gör vad i hemmet och efter det får dom sitta i skolan och jämföra hur dom har det med sina föräldrar. Det kan bli kaos.
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:08:37 följande:

fortfarande irrelevant med min tolkning. Men din chef har ju gjort bedömningen att det är relevant att be dig ändra om. 

Agenda 2030 ska ju du/hemkunskapen stå för hela kunskapen kring, utan bara hur matval relaterar dit.

Min chef va positiv till inköpet av böckerna? så att det är inte problemet 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 12:17:48 följande:
    Jag blir faktiskt jättenyfiken på vilka böcker det är! Varför kan du inte tala om det?
    Vad har det för betydelse? 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 12:37:43 följande:
    Vaddå, har du bara valt på måfå heller? Klart det spelar roll vilka böcker det är!
    Du borde väl också vilja tipsa om dessa eminenta böcker?
    Hela poängen är väl att förbli anonym?. Så nej böckerna är inte valda på måfå? det är nya moderna böcker. 
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:47:29 följande:

Läxor ska ju ha ett tydligt mervärde. Om inget händer av Att strunta i dem är ju frågan vad syftet är. Däremot beskriver du ju nu motsatsen, alltså en tydlig konsekvens (att inte kunna vara med i diskussionen på lektionen på bra sätt) så kanske finns det visst. 

Men vad är mervärdet av att det är 300 sidor istället för ett utdrag på 2-3 sidor? Då får du ju också tydligare vad som är fokus och en mer samlad grupp i att de läser i rätt tid (inte spritt över en hel termin). Hela boken kan vara tips om man vill läsa mer, men inte som obligatorisk läxa. 

Eller varför att lägga diskussionerna ovan kring hur man vill det ska se ut i ens egna framtida familj/relation, snarare än hur tredje person (föräldrarna) gör idag? 

Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 14:23:01 följande:

Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser. 

Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv. 

Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
    Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?

Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.

Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 

Det är inte heller jag som hittat på att vi ska utgå från agenda 2030. 

• Anonym (Läsning)
    EnAnonumius skrev 2025-10-03 04:59:15 följande:
    Svarar du på detta sättet,  för att du inser att dina böcker är egentligen irrelevanta för ämnet du undervisar i? 

Eller

Svara du så för att du är rädd att få insikten att dina böcker skulle kunna vara irrelevanta för ditt ämne du undervisar i? 

För vad är det för skönlitterära böcker DU anser är viktigt/relevanta att läsa så att eleverna slipper en massa "långa skriftliga uppgifter"  i ett ämne som hem och konsument? 

Det här är det jag ägnar mig åt. Däremot är det svårt att hitta texter som passar. Självklart finns det korta noveller. Men en kort novell kan ju ibland vara mer svårläst än en populärvetenskaplig och underhållande bok med fler sidor. 

https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/lasinlarning/noveller-tar-plats-i-hkk-amnet/

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?