Inlägg från: Anonym (Hänsyn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hänsyn)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Människor som är dåligt uppfostrade. Jag menar inte att alla ska kunna varenda liten etikettsregler, sådana förändras över tid och vissa känns onödiga och/eller förlegade, men etikett som har att göra med att visa hänsyn och respekt för andra människor blir jag irriterad över när folk antingen struntar i att följa eller är så ouppfostrade att de inte vet bättre. Exempel på sådana regler är:
    Jag kan ta bordsskick som exempel. Jag bryr mig inte så värst om andra håller gaffeln i höger hand, skrapar upp det sista från assietten för att få med varenda smula av tårtan, eller lägger besticken huller om buller på tallriken när de är klara. MEN, om de tuggar med öppen mun, eller pratar, eller till och med skrattar, med mat i munnen, det tycker jag är väldigt ohyfsat. 

Igår var jag på ett stort bröllop, och under festen när det hölls tal, var det flera gäster som satt och åt under talet. Det tycker jag är ohyfsat, dels eftersom de sänder signalen att de inte lyssnar på talet, och dels eftersom klinket från besticken gjorde att det bitvis var svårt att uppfatta talaren. Det blev jag irriterad över.

• Anonym (Hänsyn)
    Jimmy75 skrev 2025-06-16 09:46:32 följande:
    Hakar på dig här och nämner de som hänvisar till studier och statistik som de: 1 garanterat inte har läst.
    2. Handlar om korrelation (som de flesta studier gör) men misstolkar det som kausalitet och tar för givet att studien drar ett orsakssamband mellan givna studerade fenomen. Sedan sitter dessa människor (väldigt ofta i såna här forum) och uttalar sig tvärsäkert om kvinnor hit och män dit och alla studier de minsann läst om ditt och datt.
    3: De har troligen inte ens läst själva studien, utan en populärvetenskaplig artikel om studien, där alltså en journalist som i bästa fall har en kandidatexamen i ett helt annat ämne, sitter och tolkar för läsaren vad studien kommit fram till. 
  • Anonym (Hänsyn)
    Lynx123 skrev 2025-06-15 21:20:25 följande:

Kom precis på ytterligare en grej jag blir orimligt irriterad över: folk som uttalar utländska ord och platser på deras respektive språk. Typ Gid Michelääää istället för Michelinguiden. Nu blev jag så irriterad bara av tanken att jag inte kan komma på fler exempel.

Eller de som uttalar arkitekt med K vid första K:et. Det är tycker jag oerhört snobbigt och/eller pretto. 
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Ramström) skrev 2025-06-16 14:46:06 följande:
    Säger du kex eller tjex?

Artjityp?

Arjäiskt?

Artjiv?
    Båda uttalen av arkitekt är korrekta. Men min högst personliga åsikt är att med K låter snobbigt och pretto. 
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-06-16 19:02:53 följande:
    Nej, det är tjex som låter snobbigt och pretto, det sa ju alltid finare äldre damer när man var barn. Fan vad man störde sig på det. Det heter kex.
    Jag menade uttalet på arkitekt, inte på kex. Jag svarade aldrig på hur jag uttalar kex eller de andra uppradade orden, eftersom jag tycker att det är irrelevant för hur arkitekt ska uttalas (språk är inte logiskt eller konsekvent, alltid).
  • Anonym (Hänsyn)
    Virriga Vera skrev 2025-06-20 09:34:34 följande:
    Man jämför sig inte med någon, utan man hör vad andra säger till en.....

Jag tycker att jag ser exakt så gammal ut som jag är, men nästan alla andra drar gärna ifrån 10-20 år...
    Jag brukar få höra "Du måste ha varit jätteung när du fick barn!" under många år. Senast var bara häromveckan då en ny kollega utbrast detta, när vi pratade om skolavslutning och student och jag sade att min näst äldsta tog studenten (jag var 26 när hon föddes). Kollegan hade trott att jag var max 35. De flesta gissar 10 år yngre, så mycket som 15-20 har inget trott, däremot. Skrattande
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (M) skrev 2025-06-20 12:08:48 följande:

Den absoluta majoriteten av mina vänner håller inte på så utan det är några få som tar upp mycket av flödet.

Det är knepigt socialt att ta bort folk, de kommer ju att upptäcka det. Jag har inte många vänner på fb utan det är bara personer som jag faktiskt känner i verkliga livet och då blir det känsligt. 

De är för övrigt inte galna som personer men beteendet är galet. 

Du kanske har noterat att tråden handlar om sådant som irriterar en orimligt mycket vilket implicerar att man ska skriva om saker som ibland är rätt fåniga och banala att irritera sig på. 

Så nej, någon offerkofta har jag inte. Jag använder inte sociala medier särskilt mycket heller. 

Du då, hur kommer det sig att du blir så orimligt irriterad på ett inlägg av en anonym person på ett nätforum? Lägger du upp mycket selfies själv?

På FB kan man välja att sluta följa vänner, så ser man färre av deras inlägg i flödet fast man fortfarande är vänner. Så har jag gjort med flera av mina FB-vänner eftersom jag är trött på det du skriver om, massor med ointressanta selfies och meningslösa one-liners. 
  • Anonym (Hänsyn)

Att folk använder "fyrkantig" när de egentligen beskriver "kvadratisk".

• Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Q) skrev 2025-06-27 13:22:50 följande:
    Som fyrkantiga funktioner och fyrkantskomplettering? Haha, jag kanske skulle kunna vänja mig vid det ...
    Haha, mer i vardagligt tal som "ett fyrkantigt rum" eller "fyrkantig duk" var det jag tänkte på, men man kanske skulle dra det längre och använda det i matten också. Fast någonting säger mig att de som använder "fyrkantig" när de ska beskriva en duk, kanske inte har läst mer matte än vad nöden krävde för gymnasiekompetensen ...
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-28 16:32:07 följande:
    Jag har en fyrkantig TV.
    Det har de flesta ...
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Abc) skrev 2025-06-29 09:39:33 följande:
     Nej. De flesta har en rektangulär. Fyrkantiga var vanligt innan widescreen formatet kom.
    "Fyrkantig" är inte samma sak som "kvadratisk". Både rektanglar och kvadrater är fyrkantiga. Det är både slarvigt (och okunnigt) och ökar risken för missförstånd att använda "fyrkantig" istället för "kvadratisk". 
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-29 09:55:15 följande:
    "Fyrkantig" är inte samma sak som "kvadratisk". Både rektanglar och kvadrater är fyrkantiga. Det är både slarvigt (och okunnigt) och ökar risken för missförstånd att använda "fyrkantig" istället för "kvadratisk". 
    Jag förstår att den ökande användningen av "fyrkantig" i betydelsen "kvadratisk" kommer att göra att betydelsen av ordet kommer att skifta. Det är tråkigt, eftersom språket blir mindre precist. Men detta är en tråd om vad vi är orimligt irriterade över, inte en tråd om språk.
  • Anonym (Hänsyn)
    Hornper skrev 2025-06-29 10:00:33 följande:
    Nu tycker jag att du är väldigt fyrkantig i ditt sätt att uttrycka dig!
    Blir du orimligt irriterad över det? Skrattande
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Jovial) skrev 2025-06-29 19:05:42 följande:

När någon säger klots i stället för kloss

Är det någon speciell dialekt som uttalar det så? 
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-29 22:50:42 följande:
    Njaa, lakrits eller lakriis. Nämn en stor folksport i Värmland som börjar på O
    Ooorally
    Eller fonetiskt i Norrköping:
    Ä du gaaln. ska du kaste glas på trottoarn?? Hunna kan ju fåt i tassa!
    Att skriva fonetiskt är inte alltid alls rätt.
    Från Västergötland :
    Än sa  va snäll ve suggera, annars kan de bita ihjäl smågresa.

Dialekter är bara så underbara!
    Så - får väl vara orimligt irriterad att dialekter försvinner.
    Vad menar du? Jag frågade bara om det var någon speciell dialekt som uttalade det "klots". 
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-09 20:24:39 följande:

I en rulltrappa kan man stå still i höger sida så att dom som går på vänstra sidan kan komma förbi.

Det är ingen universal regel. I Japan, tex,  ska man stå på vänstra sidan så att folk kan gå förbi på höger. Det kan vara bra att veta innan man irriterar sig alltför mycket över att folk står på "fel" sida, att det är olika på olika platser vilken sida man står på i rulltrappan. 
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?