Vad blir du orimligt irriterad över?
Människor som är dåligt uppfostrade. Jag menar inte att alla ska kunna varenda liten etikettsregler, sådana förändras över tid och vissa känns onödiga och/eller förlegade, men etikett som har att göra med att visa hänsyn och respekt för andra människor blir jag irriterad över när folk antingen struntar i att följa eller är så ouppfostrade att de inte vet bättre. Exempel på sådana regler är:
Jag kan ta bordsskick som exempel. Jag bryr mig inte så värst om andra håller gaffeln i höger hand, skrapar upp det sista från assietten för att få med varenda smula av tårtan, eller lägger besticken huller om buller på tallriken när de är klara. MEN, om de tuggar med öppen mun, eller pratar, eller till och med skrattar, med mat i munnen, det tycker jag är väldigt ohyfsat.
Igår var jag på ett stort bröllop, och under festen när det hölls tal, var det flera gäster som satt och åt under talet. Det tycker jag är ohyfsat, dels eftersom de sänder signalen att de inte lyssnar på talet, och dels eftersom klinket från besticken gjorde att det bitvis var svårt att uppfatta talaren. Det blev jag irriterad över.