Inlägg från: Anonym (Jovial) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jovial)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Folk som avslutar sin inlägg med "punkt" Vet inte varför det är en trigger.

En annan sak som är kanske desto mer rimligt att bli irriterad över är när jag uppfattar att människor försöker manipulera mig eller andra. Snappar upp det blixtsnabbt. Antar att det finns något bakomliggande trauma jag inte hanterat, men är faktiskt tacksam över den egenskapen. Triggande förvisso. Fick gå och sätta mig i bilen en gång och kyla ner mig för att jag blev så triggad över en bilförsäljares manipulationer.

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-14 22:32:53 följande:
    Du har problem på riktigt!
    Sitter du utanför ICA och andas också?
    Har du problem med att itneragera med människor i övrigt?
    Vårdcentral, tandläkare eller personal på bensinmacken?
    Vad var triggande för dig med mitt inlägg? Att jag inte gillar "punkt" eller att jag har lätt för att se när andra manipulerar?

Andas hörru.
  • Anonym (Jovial)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-14 23:08:23 följande:
    Jag må ju vara övertrött men ...
    Har också jobbat som bilsäljare och mött alla de privatpersoner som tycker att de är de viktigaste på jorden.
    Skaffa perspektiv - Du träffar EN bilsäljare någon gång ibland, de träffar ett gäng som dig varje dag. Men, du vet ju bäst vad din bil är värd i inbyte och du vet ju också vad bilen du vill köpa är värd.
    Jag tror att sådana människor ska försöka sälja sina bilar på Blocket och komma till handlaren och erbjuda ett renköp- utan inbyte.
    Människor kommer med skrot där till och med taket är intryckt och vill ha 25- 30 000 för något som är vart skrotvärde!
    Sköt era "affärer" på Blocket!
    Aha, du har en personlig koppling till just att vara bilförsäljare och exemplet jag drog upp. Du behöver faktiskt inte känna dig så träffad eller ta det personligt. Töntigt. Du vet inte ens historien.

bilförsäljaren som triggade mig gjorde skäl i det. Vi skulle köpa en bil, berättade att vi ville betala kontant. Säljaren drog upp att covid hade drabbat affärsverksamheten (snyfthistoria) och ett krav för att kunna köpa bilen var att vi måste ta ett lån hos dom. Ungefär då tröttnade jag och lämnade. Fick höra att chefen hade kommit in och hävdar att ta ett lån var billigare än att köpa kontant (det här är inte i Sverige)
  • Anonym (Jovial)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-14 23:34:24 följande:
    Ok, så du ser dig också som unik?
    Det görs x-antal bil affärer varje dag i Sverige. Du är inte unik!

Vad menar du? Unik från vilket perspektiv då? Bli manipulerad (oavsett om det gäller en bilförsäljare eller inte) är en trigger för mig. I exemplet jag drog upp så tycker jag att det var rätt att tacka för mig och gå. 

Menar du verkligen att gemene man blir lurade när de gör en bilaffär?

• Anonym (Jovial)

Blir orimligt irritera när folk säger covid med betoning på sista stavelsen "co-VIDD" eller när någon säger Ukraina med betoning på i:et i tre stavelser "ukra-iii-na" 

Har också upptäckt att somliga blir orimligt irriterade av att andra blir orimligt irriterade över saker och skriver ett anonymt inlägg på ett forum om det. Det gör mig nyupptäckt orimligt irriterad. Fjantar.

• Anonym (Jovial)

Människor som gör sig till oskäliga offer. Jag har full förståelse och känner sympati för riktiga offer, t ex våldtäktsoffer, barn som blir dåligt behandlade osv. Men låtsasoffer är bara det från ett manipulativt syfte (med det sagt så kan de säkert tycka synd om sig själva) men det är väl manipulation som triggar mig.

• Anonym (Jovial)
    Anonym (X) skrev 2025-06-20 11:53:00 följande:
    Då undrar jag varför man har sådan "vänner" på sociala medier? 

Varför följer du människor som är både galna och olidliga? Skaffa dig ett bättre umgänge.

Detta är något jag inte förstår. Det är frivilligt att hänga både här på FL och på sociala medier. Samma med SVT. Om man nu inte gillar det man ser/läser, varför i hela världen fortsätter man? Är det för att man har en stor offerkofta? 
    Det här är något jag inte förstår.

Om någon skriver något hätskt t ex på familjeliv och får en respons så är det alltid någon filur som skriver något i stil med det du skriver. "Varför svarar du om det stör dig" eller liknande. Precis som att det skulle vara skadligt att bli irriterad på saker. underligt. Men det är väl ett sätt att sympatisera med hätskheten förstås.
  • Anonym (Jovial)

Att feminism ska tas upp som en motvikt till allt möjligt i samhället. Vad ska vi hävda är problemet? = feminism.

Då behöver vi inte göra något. Man kan stanna i gnället.

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-06-24 04:51:26 följande:
    Jag förstår inte ens vad du menar. Vad är feminism motvikt till förutom att samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter enbart ska gälla män och inte alla?

Tycker du att män ska bli reducerade till familjeförsörjare med dålig kontakt med sina egna barn och kvinnor ska reduceras till avelskor som män måste ta hand om ekonomiskt? Det är motsatsen till feminism.

Läste någon artikel (idag, Aftonbladet eller expressen) där en person beklagar sig över att pojkar får dåliga betyg plus en massa annat. Av någon anledning så var han tvungen att flika in "feminism" i artikeln. Undermeningen var att feminismen på något sätt är en motvikt till att pojkar lyckas. Har sett det på andra ställen också. Sossarna sa väl att de ska satsa på män. Och av någon anledning så tog de upp att de satsat på feminism förut. 

Sakerna tar inte ut varandra. Det irriterar mig oerhört. Man kan satsa på feminism samtidigt som man anstränger sig för att göra saker bättre för män.

För övrigt så är syftet med feminism att skapa jämlikhet men sett från en kvinnlig synvinkel. Det kan mycket väl handla om att kvinnor och män gör olika saker. Ingen ska betraktas som någon som blir reducerad till något i alla fall.

Jag tror att detta irriterar mig mer än gemene man. Något jag blir orimligt irriterad av. Antagligen pga det manipulativa i det underliggande resonemanget att lägga kvinnors strävan för jämlikhet som en motvikt till mäns jämlikhet. En motverkan för att kvinnor ska få samma sorts jämlikhet som män. Förenklat.

• Anonym (Jovial)

Kan känna mig orimligt irriterad om det är för mycket smörkräm i en tårta. 

Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?