Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-14 23:08:23 följande:
Jag må ju vara övertrött men ...
Har också jobbat som bilsäljare och mött alla de privatpersoner som tycker att de är de viktigaste på jorden.
Skaffa perspektiv - Du träffar EN bilsäljare någon gång ibland, de träffar ett gäng som dig varje dag. Men, du vet ju bäst vad din bil är värd i inbyte och du vet ju också vad bilen du vill köpa är värd.
Jag tror att sådana människor ska försöka sälja sina bilar på Blocket och komma till handlaren och erbjuda ett renköp- utan inbyte.
Människor kommer med skrot där till och med taket är intryckt och vill ha
25- 30 000 för något som är vart skrotvärde!
Sköt era "affärer" på Blocket!
Aha, du har en personlig koppling till just att vara bilförsäljare och exemplet jag drog upp. Du behöver faktiskt inte känna dig så träffad eller ta det personligt. Töntigt. Du vet inte ens historien.
bilförsäljaren som triggade mig gjorde skäl i det. Vi skulle köpa en bil, berättade att vi ville betala kontant. Säljaren drog upp att covid hade drabbat affärsverksamheten (snyfthistoria) och ett krav för att kunna köpa bilen var att vi måste ta ett lån hos dom. Ungefär då tröttnade jag och lämnade. Fick höra att chefen hade kommit in och hävdar att ta ett lån var billigare än att köpa kontant (det här är inte i Sverige)