Inlägg från: Anonym (AnnieE) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AnnieE)

Hur lägger ni upp maten för vardagarna?

Anonym (Sofia) skrev 2025-06-18 17:27:51 följande:

Jag lagar mest mat på helgen. Då gör jag mat som jag sedan fryser in och tar med mig på arbetet, samt även något jag sparar i kylen till arbetet. 

Så jag har alltid matlådor i frysen. På kvällen äter jag grönsaker/frukt samt t ex ägg och gravad lax, några knäckemackor, ägg och makrill, div chark i ost. Dvs lättare mat, inget som behöver lagas. 

Ungefär såhär gör jag också. Jag lagar mat (oftast på en lördag eller söndag) och gör 2-3 rätter som räcker i minst 14 dagar. Använder dom rätterna till lunchen på jobbet, är alltid hungrigast dagtid. Det enda jag adderar är färska grönsaker. På kvällen äter jag aldrig middag-middag (alltså varm mat) utan äter alltid något enkelt och lätt som färsk frukt/grönt i en liten sallad, ägg, naturell yoghurt osv. Många tycker jag är knäpp men jag har aldrig varit sugen på en stor måltid efter klockan 16 och förut tvingade jag i mig mat för att det var så man skulle göra. Att sluta äta en varm måltid till middag som jag inte ens var sugen på var en befrielse. 

Hade aldrig orkat laga ny mat varje dag. Hade nog inte pallat göra det varannan dag heller. 
Svar på tråden Hur lägger ni upp maten för vardagarna?