Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Orolig att min 4 åring har leukemi

En bekants tvillingpojkar på 6 år hade hög feber och ont i benen. Det gick inte över av paracetamol. Dom hade leukemi och det tog starka mediciner och lång tid tills de var friska igen, De fick några bestående biverkningar av medicinerna.

När min son var 4 år och jag hämtade honom från dagis en dag, klagade han över ont i benen, personalen sa att inget speciellt hade hänt. Han kunde knappt gå. Jag tänkte på min bekants söner och tog honom till akuten. Under något samtal där lyckades jag få ur honom att han faktiskt ramlat väldigt illa på förskolan från en ruschkana och gjort illa benen, men han hade varit mitt inne i en lek med någon kompis så hade inte haft tid att känna efter eller gråta, och personalen hade inte märkt något. Nästa morgon var min son ok igen.

Vad jag vill säga är att kolla noga hur barnet mår och åk gärna och kolla en gång för mycket än en gång för lite. Man vet aldrig. Om jag vore du skulle jag snart åka tillbaka till sjukhuset. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (ångest) skrev 2025-06-18 21:06:56 följande:

Så fort min dotter får paracetamol försvinner febern helt och  har inte ont i benen. Jag frågade om hon haft ont i benen tidigare idag och då sa hon lite tveksamt ?ja?. Men inget vi märkt av och inget läkaren märkte av när han böjde benen på olika sätt. Så framförallt hade hon ont i benen dag 1 när febern blev hög på några minuter sen verkar det ha avtagit. 

Men ja jag är rejält orolig att det kan vara det ändå eftersom dom där symtomen med ont i benen och hög feber kan tyda på det 

Jag tycker inte att det låter som leukemi eller något farligt, smärtan i benen fortsätter inte, men jag är ingen läkare. Om jag vore du skulle jag åka till läkare igen om ett par dagar om hon fortfarande mår dåligt, snabbare om benen gör ont igen. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2025-06-18 21:40:14 följande:
    Jag tycker inte att det låter som leukemi eller något farligt, smärtan i benen fortsätter inte, men jag är ingen läkare. Om jag vore du skulle jag åka till läkare igen om ett par dagar om hon fortfarande mår dåligt, snabbare om benen gör ont igen. 
    Barn i den åldern är ju inte så bra på att berätta. Fråga henne mycket om vad hon gjort de senast dagarna, tänker på att det tog min son lång tid att klämma fram att han faktiskt haft en olycka som gjorde att han hade ont i benen. 
Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi