• Anonym (Insparation)

För nyblivna mammor - Företagsidé

Hej, 
    Jag håller på och skräddarsyr ett företag för att hjälpa nyblivna mammor främst dem första 6-8 veckorna av att ha blivit förälder. Det jag tycker saknas för mammorna där ute är ett fysiskt stöd som kan behövas när det blir för mycket och när man är förstföderska och kanske inte har nätverk med släkt och vänner och ensamstående nyblivna mammor som känner att dem är ensamma. 

Ni som har varit i den situationen vill jag gärna få lite input på vad ni saknade för typ av stöd. Min vision för framtiden är att ingen mamma ska känna sig ensam, rädd, eller överväldigad under sitt barns första månader. Jag vill bygga ett "Hemtjänst" för nyblivna mammor och få hembesök 1-2 gånger i veckan för kanske bara prata, få stöd, hjälp med handla, städa osv. Ska även försöka lägga till att det ska finnas app med digital information samt mentor stöd via digitalt.

Målgruppen är - Förstföderskor, ensamstående mammor, mammor utan nätverk, mammor med förlossningsdepression, nyblivna mammor.

Vad saknade ni? Ös gärna på med ideer :) 

Tack på förhand.

• Svar på tråden För nyblivna mammor - Företagsidé
  • Anonym (M)

Den hjälpen finns redan på BVC. Där får man hjälp och stöd. Det är gratis. 

Hur mkt ska det kosta i timmen?

• Körsbärsdalen

Min spontana tanke är att du riktar in dig mot en målgrupp som INTE blir återkommande och som i många fall är relativt resurssvaga.

Normalt sett innebär din bästa affärsidé att du riktar dig till en grupp som har råd att köpa och är återkommande. Här är det personer som kan vara kunder en kortare period och har sämre inkomst än vanligt.

• Anonym (Insparation)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 07:33:20 följande:

Den hjälpen finns redan på BVC. Där får man hjälp och stöd. Det är gratis. 

Hur mkt ska det kosta i timmen?

dem kommer hem 2x gånger efter barnet är fött för
    tillsyn inte för att hjälpa till med diverse saker. 
  • Anonym (Insparation)
    Körsbärsdalen skrev 2025-06-19 07:51:04 följande:

Min spontana tanke är att du riktar in dig mot en målgrupp som INTE blir återkommande och som i många fall är relativt resurssvaga.

Normalt sett innebär din bästa affärsidé att du riktar dig till en grupp som har råd att köpa och är återkommande. Här är det personer som kan vara kunder en kortare period och har sämre inkomst än vanligt.

Det blir ju inte återkommande eftersom det är en väldigt kort period för den nyblivna mamman.

Det här ska ju givetvis förhandlas med kommun och bli subventionerat och ska förhoppnigsvis till slut blir gratis för mammorna, alternativt att man använder rut-avdrag. Som sagt tidigt stadie mycket som ska på plats. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Insparation) skrev 2025-06-19 12:23:08 följande:
    Det blir ju inte återkommande eftersom det är en väldigt kort period för den nyblivna mamman.

Det här ska ju givetvis förhandlas med kommun och bli subventionerat och ska förhoppnigsvis till slut blir gratis för mammorna, alternativt att man använder rut-avdrag. Som sagt tidigt stadie mycket som ska på plats. 

Så du ska sälja tjänsterna till kommunen? Varför skulle de köpa in dina tjänster? 

Som jag skrev innan, det finns redan hjälp att få om man inte klarar av vardagen med sitt barn. 

• Zoegazz

Jag tycker det låter som en bra idé! Tror det är Frankrike där mammorna får med sig hem en sjuksköterska eller undersköterska som hjälper mamman första veckorna.

• Anonym (Tant)

Ok, vi tänker såhär.
    Min dotter blir ensam gravid och föder barn utan något socialt skyddsnät.
    Ska hon ansöka om hjälp innan barnet föds, kommunen jobbar ju sakta,
    Ska vi själva välja personal, tänk om man inte klickar.

• Anonym (Insparation)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 13:23:26 följande:

Så du ska sälja tjänsterna till kommunen? Varför skulle de köpa in dina tjänster? 

Som jag skrev innan, det finns redan hjälp att få om man inte klarar av vardagen med sitt barn. 

Fast det stämmer inte. just denna hjälpen, den fysiska hjälpen finns inte och få i Sverige idag.  Du kan ju länka till mig vem som erbjuder en sån här tjänst där mamman kan kontakta någon för att hjälpa till med stöd, handling, städning, och som är en erfarenhen mammaMentor. 
  • Anonym (s)

Förstår din tanke men väldigt tveksamt att någon kommun blanda sig in i något sånt. Väldigt.
  • Anonym (Insparation)
    Anonym (s) skrev 2025-06-19 15:55:22 följande:
    Förstår din tanke men väldigt tveksamt att någon kommun blanda sig in i något sånt. Väldigt.

Det är ju givetvis något som man får försöka sälja in, kanske det går kanske de inte går. Men oavsett vad så kan man få rut-avdrag, med det sagt så ska de givetvis inte vara dyrt den här tjänsten. 

men det är ju inget här som är klart de är därför jag frågar efter tankar/idéer från folk som varit i den här situationen nån gång. 

• Anonym (Insparation)
    Anonym (Tant) skrev 2025-06-19 15:50:53 följande:

Ok, vi tänker såhär.
    Min dotter blir ensam gravid och föder barn utan något socialt skyddsnät.
    Ska hon ansöka om hjälp innan barnet föds, kommunen jobbar ju sakta,
    Ska vi själva välja personal, tänk om man inte klickar.

Ska finnas stöd/hjälp både innan förlossning och efter. 

• Anonym (W)

Jag är ensamstående men hade stöd från familjemedlemmar. Det som jag hur som helst upplevde jobbigast var:

A) third day blues/baby blues. Alltså den där nedstämda, ledsna ångestkänslan man kan få några dagar efter förlossningen. Då kan nog många uppskatta sällskap istället för att sitta och gråta ensam.

B) nätterna. Man kan behöva avlastning så man får sova riktigt ibland på nätterna.

C) att hinna äta näringsriktig mat, eller egentligen äta alls. En matleveransservice hade varit bra. Visst, det finns foodora och sånt men det blir ohållbart dyrt för de flesta nyblivna ensamstående föräldrar.

D) maratonamningarna. Att ligga och amma timtals i sträck hela dagarna utan att barnet blir mätt. Man kan behöva någon att bolla tankar och känslor med då.

E) Att duscha. Har man ett barn som inte sover längre stunder eller som bara sover på/nära en så blir det väldigt svårt att hinna med att duscha regelbundet.

• Anonym (W)

Och som ensamstående, särskilt de utan nätverk, kan behöva hjälp med barnpassning av storasyskon när det är dags för förlossning. Jag vet att det är ett orosmoment för många, hur de ska lösa det.

• Anonym (M)
    Anonym (Insparation) skrev 2025-06-19 15:55:17 följande:
    Fast det stämmer inte. just denna hjälpen, den fysiska hjälpen finns inte och få i Sverige idag.  Du kan ju länka till mig vem som erbjuder en sån här tjänst där mamman kan kontakta någon för att hjälpa till med stöd, handling, städning, och som är en erfarenhen mammaMentor. 

När det gäller mammarollen får man stöd på BVC. 

Handla och städa blir ju billigare att köpa in hjälp till från ett städbolag. Behövs ingen mammamentor till det.  

• Anonym (M)
    Anonym (Insparation) skrev 2025-06-19 15:58:34 följande:

Det är ju givetvis något som man får försöka sälja in, kanske det går kanske de inte går. Men oavsett vad så kan man få rut-avdrag, med det sagt så ska de givetvis inte vara dyrt den här tjänsten. 

men det är ju inget här som är klart de är därför jag frågar efter tankar/idéer från folk som varit i den här situationen nån gång. 

Har du gjort en budget? 

Omfattas det av rut? Eller ska du marknadsföra det som städhjälp?

• Aliona

Det där är ju ett politiskt beslut, vilken hjälp och stöd som ges till nyblivna mammor. Har svårt att tänka mig att enskilda kommuner själva bestämmer det. Men försök! 

I övrigt tror jag likt andra att hjälpen säkert är välkommen,  men frågan är hur mycket barnfamiljer kan tänka sig att betala. Barnpassning, städning och sånt kan ju köpas in redan nu och mat beställas antingen från restauranger eller från affären med hemkörning. Stöd i föräldrarollen får man från bvc och ev amningshjälpen. Tänker att du får försöka motivera på vilket sätt dina tjänster skiljer sig från vad som redan finns. 

Svar på tråden För nyblivna mammor - Företagsidé