• Anonym (Grymt_besviken)

Var finns de bra männen?

Efter att ha hängt på datingappar i några år nu och träffat män som jag verkligen trott det kunde bli något med, måste jag säga att jag bara blir besviken. Jag har blivit lurad om att de vill något seriöst, men sen har det visat sig att man bara dugt som sällskap för en kväll eller bara för sex en natt. 

När man fått deras nummer och sedan ringt har de ursäktat sig med olika saker för varför de inte kan eller vill träffas igen, eller bara sagt att jag var inte den de ville inleda något med.

Mina barn är utflugna sedan några år tillbaks och jag borde ju därför vara perfekt för män som inte vill att barn ska vara inblandade. Jag försöker hålla mig snygg och fräsch och ser vad andra, bland annat mina arbetskollegor, bra ut för min ålder (är 47). 

Jag blir däremot frekvent kontaktad av män som knappast matchar mig utseendemässigt eller som jag inte på något sätt finner attraktiva eller tilldragande personlighetsmässigt. För andra kvinnor verkar det vara så mycket lättare. De flesta av mina arbetskollegor lever med män som för dem är perfekta, snälla, omtänksamma och har personliga drag som tilltalar kvinnor.

Någon mer som upplever samma?

• Svar på tråden Var finns de bra männen?
  • molly50
    Anonym (Man) skrev 2025-06-26 23:51:06 följande:
    Visst kan det ju fungera även upp till 50 men fortfarande ökar alla risker för komplikationer ju äldre man blir
    Visst är det så. Men jag hade turen att slippa komplikationer också. Både på barnen och mig. 
  • molly50
    Mayjel skrev 2025-06-27 00:00:15 följande:
    Min syster var 36 när första barnet kom och 44 när hon fick det tredje och sista. Skedde på helt naturlig väg vid samtliga graviditeter utan några svårigheter. Alla tre barn föddes också friska, utan några "defekter", om man får säga så.

Tror att kvinnor kan vara fräscha och fertila ganska länge om de tar väl hand om sig och håller en sund livsstil, vilket både systern och hennes man också gör. 
    Ja,det kan nog ligga något i det. Jag var också i bra form med mina båda barn och de var och är också friska. 
  • Jimmy75
    Anonym (Hubert) skrev 2025-06-27 12:47:04 följande:
    Precis, och andelen NPFdiagnoser ökar hela tiden. Dock svårt att veta om denna ökning består mest av att dom flesta inte blev diagnostiserade förr, eller en ökning pga att vi skaffar barn betydligt senare idag.
    Finns flera faktorer bakom ökningen av NPF diagnoser. Bland dem så handlar det inte minst om att dagens samhälle ställer helt andra och mer krav än förr. Hur mycket en hylla står pall för innan den brister har ju ett tydligt samband med hur stor belastning du utsätter den för, trots att hyllan är samma som tidigare.
  • Anonym (Man)
    Jimmy75 skrev 2025-06-27 20:14:41 följande:
    Det var en intressant artikel, men med problemet att den inte fastslår kausalitet. Även om det finns saker som pekar i den riktningen är det bara samvariation som fastställs vilket lämnar utrymme för fler rimliga förklaringar bakom siffrorna.
    Ja, exakt, det står psykiska problem inte neurotiska, alltså inte npf diagnoser, i dagens samhälle i Sverige så är det inte så vanligt att pappan kan vara mycket äldre än mamman, vilket kan göra att barnet kan känna sig konstigt, vilket kan leda till psykiska problem
  • Anonym (Hubert)
    Anonym (Man) skrev 2025-06-28 08:18:31 följande:
    Ja, exakt, det står psykiska problem inte neurotiska, alltså inte npf diagnoser, i dagens samhälle i Sverige så är det inte så vanligt att pappan kan vara mycket äldre än mamman, vilket kan göra att barnet kan känna sig konstigt, vilket kan leda till psykiska problem
    NPF ger väl i högsta grad ofta psykiska problem eftersom, precis som Jimmy är inne på tidigare, samhället har blivit tuffare på vissa sätt och belastningen hårdare.

Att vara neurotisk har väl mer med personlighet att göra och är inte förknippat med NPF tänker jag.
  • Anonym (m)
    Samhället har snabbt utvecklats till att bli väldigt artificiellt med artificiella jobb, normer och förväntningar och inte alla hjärnor kan eller hinner anpassa sig.

Och det är väl lite så att psykisk sjukdom är egentligen att personen inte passar in i det samhälle som anser den vara psykiskt sjuk.
  • Jimmy75
    Anonym (Man) skrev 2025-06-28 08:18:31 följande:

Nu gav jag ju bara en väldigt väldigt avskalad och förenklad kommentar om artikeln som länkas till här. Det gjorde jag med tanke på forumet jag skriver i men om man är mer intresserad så ger de en bättre och närmare förklaring om man följer artikeln vidare och läser originaltexten om studien som är ganska omfattande och absolut ger belägg för att det finns tydligt samband mellan antalet barn med fler och större utvecklingsrelaterade problem och åldern på pappan. Det verkar också inte helt osannolikt att det SKULLE kunna finnas en koppling till sämre kvalitet på mannens spermier i takt med stigande ålder. Det är bara mycket mycket svårare att fastslå genom upplägget de har använt. I den bästa av världar och i en värld av obegränsade resurser finns det väldigt många intressant fynd i studien som man borde forska vidare med en bättre design....och en av dem hade ju varit den genetiska komponenten och hur mycket pappans ålder är en faktor där.

Jag uppfattade det som att utgångspunkten till den artikel som lades in här var att man kom in på ämnet om hur kvinnors ålder har betydelse för hur barnet blir (mörda mig inte nu ni som läser detta - jag förenklar galet mycket av tidsskäl nu när jag skriver), och sedan ville man belysa att det inte bara är kvinnans ålder som är av betydelse, utan även högre ålder på mannen ökar risken för fostret. Därför inriktade jag mig också på huruvida studien ger belägg för det....av samma anledning fördjupade jag mig inte i andra saker runtomkring som onekligen är intressanta aspekter av studien - upprepar rekommendationen att läsa den i sin helhet vid intresse och bättre förståelse för vad de kommer fram till och vilka slutsatser som dras av den och Karolinska har kortat ner och presenterat.

• Jimmy75
    Anonym (Hubert) skrev 2025-06-28 09:00:25 följande:
    NPF ger väl i högsta grad ofta psykiska problem eftersom, precis som Jimmy är inne på tidigare, samhället har blivit tuffare på vissa sätt och belastningen hårdare.

Att vara neurotisk har väl mer med personlighet att göra och är inte förknippat med NPF tänker jag.
    Yes! Neurotisk har inte nödvändigtvis med NPF att göra. Det är en beskrivande term av en personlighetstyp.
  • Anonym (Tappatalltropåkärlek)

Jag känner mer och mer så här faktiskt.
    Det finns inga bra män. Det finns bara mindre dåliga.
    Är han seriös och trogen är han istället lat och oförmögen att ta hand om hem och barn. Eller allmänt ointelligent. Eller har för mycket irriterande egenskaper exempelvis tuggar extremt högt osv.
    Som kvinna får man välja om man vill ha en oduglig man eller om man vill leva ensam.

Svar på tråden Var finns de bra männen?