Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rags to riches) skrev 2025-06-29 10:40:35 följande:

Är man fattig är det väl bra om man tänker sig för innan man får barn?

Jag är min mors enda barn och hade hon skaffat ett till med min styvfar hade jag växt upp ännu fattigare, så det är jag mycket tacksam för att hon inte gjorde. Som det var hade jag knappt rest alls vid 20, fick aldrig göra vissa aktiviteter, fick sällan välja kläder eller annat- det var rea på H&M som gällde. Gick man på restaurang så var det en pizzeria. Ett glas mjölk fick man till maten, sen var det resten vatten.

Video var inget vi hade, vi ärvde släktens gamla TV-apparater och så hyrde man en moviebox för att se VHS-film, någon gång i kvartalet. Hos mormor och morfar var det fortfarande svartvit TV in på 80-talet. För man köpte inte nytt då om det gamla fortfarande fungerade. Det måste kännas otroligt för unga idag att höra det.

Jag och min man har en helt annan situation och vi har valt att skaffa bara ett barn. Dels för planetens skull men också för att det barnet har chans att bli första generationen ekonomiskt oberoende, mycket tack vare 40-talisternas trogna sparande och investerande i husköp.

Fattig?? Så om man inte har råd med ett boende för 6 miljoner när man är typ 30 så är man fattig? 

Jag serverar inte mitt barn mjölk mer än som lyx, det handlar inte om ekonomi utan att det är onödigt, om du dessutom säger dig värna om miljön är mjölk inte det bästa att konsumera heller. 

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-06-29 12:48:06 följande:
    Vart får du dessa bostadspriser från?? Vi bor strax utanför Stockholm i en fyra för 3,7 miljoner.
    Och var är strax utanför Stockholm då? Rätt få ställen som är välfungerande som erbjuder den typen av priser. Men vi kanske ser lite olika på områdena. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 12:54:30 följande:

Köper? KÖPER!?! Det kan du ju inbilla dig att jag och många med mig, ung, lägre klass i storstan ens drömmer om. Nej du, den drömmen är till för medelklassens millenials, inte för arbetarklassens gen z eller alphas. Vi drömmer om att kunna flytta till en sketen hyresetta i Hagsätra innan vi fyller 35.

Huruvida barn är en klassfråga, tja, det är väl allmänt känt att lägre klasser i regel får fler barn tidigare än högre klasser? Det är väl mest den ängsliga medelklassen som sitter och velar, överklassen vet vad de vill och har råd att inte ha bråttom, lägre är mer på det-hände-spåret. 

Och att fixa en hyresrätt i rimlig ålder är ju typ omöjligt i Sthlm om du inte har kontakter. Min kompis dotter blev erbjuden en hyresrätt i typ motsvarande norrtälje. 30 kvadrat för ett första hands kontrakt på 9 tusen i månaden? Har många småbarnsfamiljer kan bo på 30 kvadrat? 60 kvadrat är ju inget konstigt att betala runt 18 tusen för då. Detta är alltså dom hyrorna som unga personer erbjuds. Dom som bott länge i sina hyresrätter kan ju ha extremt fördelaktiga hyror på typ 120 kvadrat för 4 tusen i månaden. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 13:36:59 följande:
    Man måste ju inte bo kvar i Sthlm. 
    Sen när räknas Norrtälje till Sthlm? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 13:51:23 följande:
    Man behöver inte välja Norrtälje heller.
    Nej men det är inte så lätt att få bostad i dom större städerna oavsett. Om du vill utbilda dig, berätta gärna vilka platser i Sverige man läser på universitetet eller ens gymnasiet. I vissa kommuner finns det inte ens gymnasium. Blir ju svårt att då få en utbildning utan att flytta. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-06-29 18:54:42 följande:
    Om du tänker 15-20 minuter från Sthlm C med pendel. Rabbla upp de områden som är välfungerande enligt dig så får vi se om jag bor i ett sådant. 
    Definiera välfungerande då? Det behöver ju inte vara vara skottlossning konstant, men det kan ju fortfarande vara mer förkommande att barnen typ blir gravida när dom är typ 15. Så jag kan inte tänka mig generellt en välmående kommun på pendeltågslinjen så långt ut som inte drar till sig ett visst samhällsskikt. 
Svar på tråden Klassfråga att ha barn