Anonym (Rags to riches) skrev 2025-06-29 10:40:35 följande:
Är man fattig är det väl bra om man tänker sig för innan man får barn?
Jag är min mors enda barn och hade hon skaffat ett till med min styvfar hade jag växt upp ännu fattigare, så det är jag mycket tacksam för att hon inte gjorde. Som det var hade jag knappt rest alls vid 20, fick aldrig göra vissa aktiviteter, fick sällan välja kläder eller annat- det var rea på H&M som gällde. Gick man på restaurang så var det en pizzeria. Ett glas mjölk fick man till maten, sen var det resten vatten.
Video var inget vi hade, vi ärvde släktens gamla TV-apparater och så hyrde man en moviebox för att se VHS-film, någon gång i kvartalet. Hos mormor och morfar var det fortfarande svartvit TV in på 80-talet. För man köpte inte nytt då om det gamla fortfarande fungerade. Det måste kännas otroligt för unga idag att höra det.
Jag och min man har en helt annan situation och vi har valt att skaffa bara ett barn. Dels för planetens skull men också för att det barnet har chans att bli första generationen ekonomiskt oberoende, mycket tack vare 40-talisternas trogna sparande och investerande i husköp.
Fattig?? Så om man inte har råd med ett boende för 6 miljoner när man är typ 30 så är man fattig?
Jag serverar inte mitt barn mjölk mer än som lyx, det handlar inte om ekonomi utan att det är onödigt, om du dessutom säger dig värna om miljön är mjölk inte det bästa att konsumera heller.