• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (Lägre klass)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 13:45:30 följande:
    Sen när räknas Norrtälje till Sthlm? 
    Sen det ligger i Region Stockholm.
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 13:36:59 följande:
    Man måste ju inte bo kvar i Sthlm. 

Och då kommer frågan om allt det andra. Var finns jobben, och vad är det för jobb? Vad för kostnader tillkommer vs fösvinner? Hur blir hälsan att flytta ifrån sitt sociala, och kanske medicinska, nätverk? 

Det är lätt att säga att man bara kan flytta, men verkligheten är nog lite mer komplex än så.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 15:11:28 följande:
    Sen det ligger i Region Stockholm.
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 13:36:59 följande:
    Man måste ju inte bo kvar i Sthlm. 

Och då kommer frågan om allt det andra. Var finns jobben, och vad är det för jobb? Vad för kostnader tillkommer vs fösvinner? Hur blir hälsan att flytta ifrån sitt sociala, och kanske medicinska, nätverk? 

Det är lätt att säga att man bara kan flytta, men verkligheten är nog lite mer komplex än så.
    Tycker mest att folk gnäller fastän de frivilligt väljer att bo i en storstad. För människor som är födda i glesbygd så är det väldigt vanligt att flytta. Borde inte vara mycket svårare för en person som är född i (eller nära) en storstad. 

Vill man ändå bo kvar så får man helt enkelt rätta munnen efter matsäcken. Jag bodde med en kompis i en liten vindsvåning utan dusch när jag pluggade. Har man inte ekonomin får man räkna med att bo trångt även med barn om man vill bo på en populär plats.
  • Anonym (Lägre klass)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 16:40:27 följande:
    Tycker mest att folk gnäller fastän de frivilligt väljer att bo i en storstad. För människor som är födda i glesbygd så är det väldigt vanligt att flytta. Borde inte vara mycket svårare för en person som är född i (eller nära) en storstad. 

Vill man ändå bo kvar så får man helt enkelt rätta munnen efter matsäcken. Jag bodde med en kompis i en liten vindsvåning utan dusch när jag pluggade. Har man inte ekonomin får man räkna med att bo trångt även med barn om man vill bo på en populär plats.
    Jag tycker också att det är väldigt mycket gnäll. Från er "duktiga" som föddes när boende var billigt, som inte verkar kunna se ungas perspektiv. Du gav ju inga alls svar på mina funderingar, vilket jag mest tolkar som att du inte har några. Dessutom, "människor som är födda i glesbygd flyttar", eh, ja,. HIT. Till storstäderna. Som du anser att vi som är född i ska flytta ifrån? Hör du inte hur det låter?

Det finns en snubbe på youtube som gör korta klipp, förvisso fokuserade på USA, men det är sant i Sverige också, om de ekonomiska skillnaderna att vara ung idag mot att vara ung på 60-70-80, till och med 90- och 00-talen, och hur äldre klagar på att unga klagar.
  • Anonym (Ja)

Ja det är en klassfråga att ha barn. 

Bland de med lägre inkomster så är det väl fler och fler som förblir barnlösa livet ut visar forskning. Det gäller män framförallt, men i viss utsträckning även kvinnor.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 17:11:48 följande:
    Jag tycker också att det är väldigt mycket gnäll. Från er "duktiga" som föddes när boende var billigt, som inte verkar kunna se ungas perspektiv. Du gav ju inga alls svar på mina funderingar, vilket jag mest tolkar som att du inte har några. Dessutom, "människor som är födda i glesbygd flyttar", eh, ja,. HIT. Till storstäderna. Som du anser att vi som är född i ska flytta ifrån? Hör du inte hur det låter?

Det finns en snubbe på youtube som gör korta klipp, förvisso fokuserade på USA, men det är sant i Sverige också, om de ekonomiska skillnaderna att vara ung idag mot att vara ung på 60-70-80, till och med 90- och 00-talen, och hur äldre klagar på att unga klagar.
    Har inte skrivit något om en tid när boende var billigt.

De flesta flyttar inte till storstad utan till någon av alla normalstora städer som finns. Precis samma städer som jag menar att storstadsbor kan välja.
  • Anonym (Vinst längre fram)

Att bara rika och bidragsberoende har råd respektive "råd" att ha barn idag verkar kanske underligt idag, men det blir en vinst längre fram att de som befinner sig mitt emellan blir färre.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vinst längre fram) skrev 2025-06-29 17:30:40 följande:

Att bara rika och bidragsberoende har råd respektive "råd" att ha barn idag verkar kanske underligt idag, men det blir en vinst längre fram att de som befinner sig mitt emellan blir färre.

På vilket sätt ?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Vinst längre fram) skrev 2025-06-29 17:30:40 följande:

Hur menar du?
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 12:54:30 följande:

Köper? KÖPER!?! Det kan du ju inbilla dig att jag och många med mig, ung, lägre klass i storstan ens drömmer om. Nej du, den drömmen är till för medelklassens millenials, inte för arbetarklassens gen z eller alphas. Vi drömmer om att kunna flytta till en sketen hyresetta i Hagsätra innan vi fyller 35.

Huruvida barn är en klassfråga, tja, det är väl allmänt känt att lägre klasser i regel får fler barn tidigare än högre klasser? Det är väl mest den ängsliga medelklassen som sitter och velar, överklassen vet vad de vill och har råd att inte ha bråttom, lägre är mer på det-hände-spåret. 

Mycket bra och viktigt inlägg. Tidö regeringen har slutat bygga hyresrätter helt. Det en del människor i detta land inte verkar förstå. Är att detta kommer få förödande konsekvenser för kommande generationer. Som kommer tvingas bo hemma hos föräldrarna i allt högre ålder.

Eftersom dom hyresrätter som finns kvar, kommer vara upptagna. Då det redan är bostadsbrist är bara tänka sig 10-15 år till. Eftersom långt från alla kan köpa sig bostäder.Detta stöds av forskning. Precis som annan forskning visat att att det endast kommer vara folk med höga inkomster eller "rätt DNA" dvs anrika släkter som får barn.

Sen vet jag inte vilken verklighet en del människor lever i. Bankerna har betydligt hårdare krav idag. Du måste vara två st med väldigt goda inkomster för att ens få köpa ett hus. Undersköterskor tjänar inte bra. Jag bor själv på landet. Och det finns inga"billiga" hus här. Dom går på flera miljoner. Dessutom ökar dom i värde, när allt fler söker sig till landet. Det är inte ens logiskt.

Den baksmällan Sverge kommer vakna med om 10-15 år kommer bli rejäl. Jag får intrycket i att många", sover " och lever i en annan verklighet. Det blev ganska tydligt då dom gjorde en undersökning som visade att folk inte ens är förstådda med att akassan blir en kraftig försämring för dom allra flesta. Politikens jublar, gnuggar händerna. Fy fan. Min enda glädje är att jag avstått barn. Det absolut smartaste jag gjort, om man ser på utvecklingen i detta land.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn