Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 12:54:30 följande:
Köper? KÖPER!?! Det kan du ju inbilla dig att jag och många med mig, ung, lägre klass i storstan ens drömmer om. Nej du, den drömmen är till för medelklassens millenials, inte för arbetarklassens gen z eller alphas. Vi drömmer om att kunna flytta till en sketen hyresetta i Hagsätra innan vi fyller 35.
Huruvida barn är en klassfråga, tja, det är väl allmänt känt att lägre klasser i regel får fler barn tidigare än högre klasser? Det är väl mest den ängsliga medelklassen som sitter och velar, överklassen vet vad de vill och har råd att inte ha bråttom, lägre är mer på det-hände-spåret.
Mycket bra och viktigt inlägg. Tidö regeringen har slutat bygga hyresrätter helt. Det en del människor i detta land inte verkar förstå. Är att detta kommer få förödande konsekvenser för kommande generationer. Som kommer tvingas bo hemma hos föräldrarna i allt högre ålder.
Eftersom dom hyresrätter som finns kvar, kommer vara upptagna. Då det redan är bostadsbrist är bara tänka sig 10-15 år till. Eftersom långt från alla kan köpa sig bostäder.Detta stöds av forskning. Precis som annan forskning visat att att det endast kommer vara folk med höga inkomster eller "rätt DNA" dvs anrika släkter som får barn.
Sen vet jag inte vilken verklighet en del människor lever i. Bankerna har betydligt hårdare krav idag. Du måste vara två st med väldigt goda inkomster för att ens få köpa ett hus. Undersköterskor tjänar inte bra. Jag bor själv på landet. Och det finns inga"billiga" hus här. Dom går på flera miljoner. Dessutom ökar dom i värde, när allt fler söker sig till landet. Det är inte ens logiskt.
Den baksmällan Sverge kommer vakna med om 10-15 år kommer bli rejäl. Jag får intrycket i att många", sover " och lever i en annan verklighet. Det blev ganska tydligt då dom gjorde en undersökning som visade att folk inte ens är förstådda med att akassan blir en kraftig försämring för dom allra flesta. Politikens jublar, gnuggar händerna. Fy fan. Min enda glädje är att jag avstått barn. Det absolut smartaste jag gjort, om man ser på utvecklingen i detta land.