• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Aniiee

Hi...... it's me.... with the numbers. Började fundera efte der senaset inläggen. Några avrundningar kommer ske....

Lön, kvinna, i industrin

1985:
    Månadslön: 5684 kr (förmodligen, efter skatt, lite svårt att hitta siffror)
    Hyra, 40 kvm, riskssnitt: 930 kr (16% av inkomsten)
    Skälig levnadsstandard: 2089 kr (37% av inkomsten)
    Kvar att kunna spara (men förmodligen inte, pga andra kostnader): 2665 kr (47% av inkomsten)
    Snittpriset för ett hus, riket: 365000 kr 
    Månader innan hon har 10% i handpenning: 14

2025:
    Månadslön: 25039 kr (industriarbetare, efter skatt)
    Hyra 40 kvm: 4633 kr (18,5% av inkomsten)
    Skälig levnadsstandard: 8720 kr (35% av inkomsten)
    Kvar att kunna spara (inge, förmodligen inte):  11686 (47% av inkomsten)
    Snittpris för ett hus, riket: 3 758 000 kr
    Månader innan hon har 15% i handpening: 49

Just do with that what you will...

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Postman
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 17:16:32 följande:
    Har inte skrivit något om en tid när boende var billigt.

De flesta flyttar inte till storstad utan till någon av alla normalstora städer som finns. Precis samma städer som jag menar att storstadsbor kan välja.
    Precis håller med. Känns som några här aldrig har varit utanför 08-området.  
  • Postman
    Anonym (Patrik) skrev 2025-06-29 17:56:16 följande:
    Mycket bra och viktigt inlägg. Tidö regeringen har slutat bygga hyresrätter helt. Det en del människor i detta land inte verkar förstå. Är att detta kommer få förödande konsekvenser för kommande generationer. Som kommer tvingas bo hemma hos föräldrarna i allt högre ålder.

Eftersom dom hyresrätter som finns kvar, kommer vara upptagna. Då det redan är bostadsbrist är bara tänka sig 10-15 år till. Eftersom långt från alla kan köpa sig bostäder.Detta stöds av forskning. Precis som annan forskning visat att att det endast kommer vara folk med höga inkomster eller "rätt DNA" dvs anrika släkter som får barn.

Sen vet jag inte vilken verklighet en del människor lever i. Bankerna har betydligt hårdare krav idag. Du måste vara två st med väldigt goda inkomster för att ens få köpa ett hus. Undersköterskor tjänar inte bra. Jag bor själv på landet. Och det finns inga"billiga" hus här. Dom går på flera miljoner. Dessutom ökar dom i värde, när allt fler söker sig till landet. Det är inte ens logiskt.

Den baksmällan Sverge kommer vakna med om 10-15 år kommer bli rejäl. Jag får intrycket i att många", sover " och lever i en annan verklighet. Det blev ganska tydligt då dom gjorde en undersökning som visade att folk inte ens är förstådda med att akassan blir en kraftig försämring för dom allra flesta. Politikens jublar, gnuggar händerna. Fy fan. Min enda glädje är att jag avstått barn. Det absolut smartaste jag gjort, om man ser på utvecklingen i detta land.
    Att köpa fastighet har alltid varit mycket pengar men man har tjänat på det om man har ägt fastigheten under lång tid. Vi köpte hus på 90-talet för 400 000 till 16% ränta. Vi hade det kämpigt några år i början, vi hade mat på bordet och tak över huvudet men mer var det inte. Barnen fick ärva kläder och man åt aldrig ute utan det var hemlagat. Efter några år sjönk räntan och man amorterade ned lånen. Lönen ökade något och det blev allt lättare. Var sak har sin tid, man kan inte få allt på samma gång utan sakta bygga upp sin ekonomi. Hus är ingen mänsklig rättighet. Att bo i hyreslägenhet är inte billigt heller, oftast är det långt mer ekonomiskt att köpa sitt egna boende. 
  • Anonym (J)

Nu har jag iofs två barn. Men jag tror att kvinnor inte vill ha barn främst eftersom livet med barn inte lockar. Det är trevligare att vara helt fri och göra annat helt enkelt. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lägre klass)
    Anonym (Klass) skrev 2025-06-29 18:45:11 följande:

Klassfråga? Vilka klasser går ni i då? Vanligare att skaffa barn i nian än i åttan?

Att inbilla sig att, det socio-ekonomiska, klassamhället inte är tillbaka, om det någonsin varit borta, är något som medelklassen gör för att slippa känna sig sämre än överklassen och änsvar gentemot de lägre klasserna.
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 13:24:53 följande:
    Och var är strax utanför Stockholm då? Rätt få ställen som är välfungerande som erbjuder den typen av priser. Men vi kanske ser lite olika på områdena. 
    Om du tänker 15-20 minuter från Sthlm C med pendel. Rabbla upp de områden som är välfungerande enligt dig så får vi se om jag bor i ett sådant. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (123)

Om man nu ska använda sig av det gamla begreppet klasser, är det ju något som inte enbart bestäms av pengar, så frågan i rubriken blir lite fel. 

Sen är det inte varken något behov eller någon rättighet att köpa hus innan man skaffar barn som vissa skriver om, det går väldigt bra att ha barn i hyrd bostad. 

Utan att ha granskat några siffror om detta, skulle jag gissa att det fungerar bra att skaffa barn med låg eller medelinkomst plus barnbidrag och i vissa fall bostadsbidrag och andra bidrag. Det finns ju bevisligen tex städerskor och lagerarbetare som har barn. 

Svar på tråden Klassfråga att ha barn