Inlägg från: ElsaCross |Visa alla inlägg
  • ElsaCross

Bf Mars 2026 🌸

Vilka fina & kloka svar på min tidigare förfrågan om att dela sina positiva tankeknep, inspirerande att läsa! ❤️

Jag köpte en liten fin dagbok idag där jag ska skriva varje vecka till bebisen, både korta uppdateringar om graviditeten men även ett brev då och då med tankar & känslor. Fick det som tips för att börja fira graviditet redan i ett tidigt skede. 

Ett annat tips som min väninna gjorde var att hon skrev ett brev till sig själv, sedan bad hon en nära vän att posta detta brev i slutet av graviditeten. Hon hade hunnit glömma brevet och blev helt paff när det damp ner i lådan. Där hade hon skrivit peppande ord inför förlossningen från sig själv som gravid i den ovissa tiden som tidigt gravid. Tyckte det var en fin idé jag ville dela ❤️

• ElsaCross

Grattis till lyckat VUL!! ❤️ 

En fråga: är det fler här inne som inte har planerat att göra ett tidigt vul, utan kommer vänta till första ultraljudet efter vecka 12? Hur går era tankar/känslor?

Jag har endometrios, svårt att få barn och lätt för missfall så förra gången fick jag två tidiga vul. Men den här graviditeten bor jag i Örebro och här har jag inte blivit erbjuden samma, tkr privat är så dyrt? Hur har ni som fått tidigt vul gjort? Jag försöker landa i att vänta till efter vecka 12, försöker tänka att det ju är normen och att jag borde klara det också, men samtidigt lite skraj. ❤️

• ElsaCross
    Anonym (nliseso) skrev 2025-07-24 16:13:41 följande:
    Jag har inte heller ultraljud förrens i vecka 12. Så det är 3 veckor dit.. Tycker väntan dit är väldigt lång men man får försöka landa i det och lita på kroppen. Svårt efter missfall? Ja, skitsvårt! Men man får längta och hoppas❤️ 
    Tack för ditt svar, och vilken fin inställning. 
    Ser fram emot att höra hur det går om tre veckor, mitt är cirka 7 veckor bort, så har en del tålamod att se fram emot hehe ❤️
  • ElsaCross
    Anonym (nliseso) skrev 2025-07-24 19:21:11 följande:

Hejja dig! Man får sätta upp små egna mål eller milstolpar under tiden. 🥰 haha det är skitsvårt jag vet, och man är så orolig jämt! 

jag är i vecka 9 (8+2) och en milstolpe för mig nu är att kunna säga v.10! Även om det inte gör mig klokare så känns det som man närmar sig den riktiga första milstolpen på v.12. hoppas tiden går fort för dig - men glö. Inte njuta av det också! 

då är du i v.5 typ nu? 😇

Ja men milstolpar är verkligen det bästa, jag försöker fira varje vecka nu. I morgon är sista dagen på vecka 5 och då slog det mig att jag aldrig kommer få uppleva vecka 5 igen med just den här graviditeten, och genast känns morgondagen lättare att ta sig igenom ❤️

Men tror stenhårt på att jag kan tänka så för att mina gravidhormoner gjort mig jätte blödig den här gången. Vill gråta åt exakt allt haha 😂

Ja, snart vecka 10, då måste vi fira! 🎉😍
  • ElsaCross
    lunyum skrev 2025-07-24 18:31:08 följande:

I morse (5+1) tog jag ett nytt test för första gången på fem dagar för att se om det hade blivit starkare men fick i stället ett negativt test. Såg lite första tecken på blödning nu. Det verkar alltså sluta med missfall för mig den här gången </3 

Hjärtekrossande lunyum ❤️ 
    Ta hand om dig, varma kramar. 
  • ElsaCross

Hej alla, 
    tog en liten paus efter tumultet som skedde i tråden. Nu börjar det kännas sådär gosigt och trevligt igen, precis som det ska va! ❤️

vill först säga grattis till fint ultraljud rosen, jätte kul att se att det går bra för er som kommit lite längre. Själv är man i vecka 6 och tiden smyger som en snigel fram haha. Lite lätt avis på er 😂

Vet att det här med carvings sägs vara skrock men är det fler än jag som blir galet sugna på saker? Just nu hade jag gjort vad som helst för lite sushi eller räkor med aioli och bröd. 

• ElsaCross
    Liljekonvalj93 skrev 2025-08-01 20:36:37 följande:

Jag tog ett litet break här några dagar inför imorse när det var dags för vårt andra VUL sedan vi plussade. Vi båda trodde nog att vi skulle få mer definitiv information idag, men blev tyvärr inte ett dugg klokare. 

Hinnsäcken hade växt från 9mm (21 juli) till 18 mm. Man kunde också se en fosterstruktur som de mätte till vecka 6+3 (förra gången såg man ingenting). Inga hjärtslag kunde man se. Ser man bara till senaste mensens första dag är jag egentligen i vecka 8+1 idag, men då hade jag som sagt ÄL på CD21 istället för CD14. 

Så nu blir det mer väntan och ytterligare ett VUL den 12/8.

Jag har känt mig ganska tom idag, men försöker tänka positivt och att det fortfarande finns en chans för det lilla grynet ♥️ 

Vilken tuff dag för er båda, jag tycker det är fint att du försöker hitta glädjen och rikta tankarna mot det positiva trots att dagen inte gick som förväntat. Jag gör detsamma med er, det lilla grynet finns här, det har växt och du ÄR gravid, det är allt vi vet just nu och håller fast vid. jag hoppas att det kommer ljusa nyheter efter nästa VUL och att ni får mer svar, massa kramar ❤️ 
  • ElsaCross
    Jassan123 skrev 2025-08-04 16:08:49 följande:

Idag har vi äntligen varit på ultraljud!
    Har varit så extremt nervös inför det här. 
    Men allt såg bra ut ! Ett fint tickande hjärta och en liiiiten bebis som övade på sina rörelser 🥹🥹 Det är en sån stor lättnad att få se ett litet hjärta slå efter vårt MA I våras.

VilKen lättnad, grattis! 

vilken vecka, om man får fråga? ❤️

• ElsaCross
    Siripiri skrev 2025-08-06 10:17:43 följande:

Någon som inte direkt mår illa, utan har mer av lätt klump i halsen, men klöker sig väldigt lätt på morgonen/förmiddagen av diverse lukter? 🥲😂 

och nu har tyvärr min mage börjat bli väldigt trög, är laktulos bra? Känns prisvärd 

Så förklarade jag mitt tillstånd förra graviditeten med dottern, just klump i halsen känsla och känslig för dofter. Den här graviditeten mår jag mer illa, och det sitter i hela dagarna. En sjuksköterska på 1177 sa att det måste vara så att jag väntar det andra könet för jag mår så annorlunda, fnissade lite eftersom det inte finns någon vetenskaplig grund till det uttalandet men vi får väl se 😂

jag var förstoppad från vecka 6-40 förra grav, provade allt och det enda som typ funkade var att äta havregrynsgröt med linfrön och annat som skulle hjälpa vaaaarje morgon. Säg gärna till om du hittar nått som funkar ❤️
  • ElsaCross
    Jassan123 skrev 2025-08-07 16:31:24 följande:

Undrar av ren nyfikenhet bara hur många av er som väljer och vad ni valt att göra - kub , nipt eller inget utav det ? 
    Vi väntar vårat första barn så tycker att detta är så svårt ! 
    Har varit så kluven över hur vi ska göra 😣 

I min region erbjuds man KUB, och om man får hög sannolikhet får man även göra NIPT gratis. Personligen oroar jag mig inte över falska resultat, kanske för att jag aldrig haft någon i min närhet som varit med om det, och har inte grottat ner mig i läskiga fall. Så jag känner mig trygg med KUB och sedan dialog med vårdpersonalen om frågor/oro för resultatet skulle dyka upp ❤️
Svar på tråden Bf Mars 2026 &#x1F338;