Inlägg från: ElsaCross |Visa alla inlägg
  • ElsaCross

Bf Mars 2026 🌸

Liljekonvalj93 skrev 2025-08-12 12:26:37 följande:

Efter dagens VUL som blev vårt tredje i ordningen, kunde man konstatera ett missed abortion 💔 Jag har haft en magkänsla om det de senaste veckorna, men man hoppades ju såklart ändå in i det sista. Nu blir det Cytotec-behandling och sedan försöka gå vidare och blicka framåt igen. 

Önskar er alla stort lycka till med er graviditeter och att ni får må så bra som möjligt under tiden ♥️ 

Beklagar djupt, riktigt jäkla sorgligt. Ibland känns livet bara för orättvist, speciellt när det kommer till sånt här. 💔❤️
  • ElsaCross

Vill också skicka ett varmt grattis till er som haft positiva VUL och ultraljud nu senast. Helt magiskt att få se en liten bebis struktur, är så galet för mig för jag är ju så mycket längre bak (BF 26 mars) så ni peppar mig att våga tänka att det där är jag om ett par veckor. ❤️

Har faktiskt ett VUL tisdag nästa vecka, ja som hade bestämt mig för att vänta till KUB hehe. Men barnmorskan såg min journal och frågade och då var det ju helt omöjligt att tacka nej, men nu e man ju sådär härligt nervös.  Men om något är fel känns det ju bättre att se det i vecka 8+ och inte senare 🙏🏻

• ElsaCross
    SaBiEl skrev 2025-08-14 16:24:56 följande:

Joinar tråden här, vi har BF 9e mars och första barnet. 

Tycker allt känns lite overkligt och känner mig i dagsläget lite likgiltig inför allt det här (känns tabu att säga så) trots att det var halvplanerat, lite ?händer det så händer det? så jag hoppas att er glädje och pepp för era graviditeter smittar av sig lite på mig och att man kanske efter KUB kommer kunna ta till sig allt så att det känns lite mer verkligt då 😊 

Grattas till första barnet! Vill bara bekräfta att dina känslor/tankar är väldigt vanliga, jag hade de också i min första trots att vi försökt i nästan 1 år. Tankar som: vad har vi gjort, orkar vi det här, hur kommer livet se ut, ska jag inte längre bara ha mig själv att se efter nu? Men med växande mage, ultraljud, små pratstunder om namn och att köpa första bodyn etc så växte en förväntan och självklarhet stark. Det kommer att bli magiskt, men ibland får det växa fram över tid. Ja hade samma tankar som nyförlöst sen haha, men de delade samtidigt plats med så mycket annat. Mycket kan vara sant samtidigt ❤️ 

välkommen till gänget 🥰
  • ElsaCross

Hej hörni! 

På tisdag har jag VUL bokat, borde då ungefär vara i vecka 8+2. Jag undrar om någon här gjorde ultraljud runt samma vecka och vad ni fick se?

Förra grav gjorde jag först i vecka 6+, då fanns där bara en liten fläck och en säck. Andra jag fick göra var i vecka 10+ och då fick jag se en liten bebis med hjärta och rörelse. 

Jag hoppas ju såklart få se hjärtljud, men försöker förbereda psyket på att inte förvänta mig för mycket. Känns väldigt läskigt den här gången. Försök förklara ungefär hur det såg ut för er, så kanske jag kan förbereda mig bättre haha. Kramar ❤️

• ElsaCross

Men åh vad ni är bra, tack för alla beskrivningar och bilder! Jag hör av mig i morgon efter jag varit där ❤️
    Håll tummarna på hjärtljud 🥹

• ElsaCross

Nu har jag fått se den lilla, det gjordes vanligt ultraljud på magen men man såg väldigt tydligt en liten som hoppade omkring där inne + hjärtljud! 🙏🏻

Blev framflyttad 1 dag, så 8+4 idag. Nu kanske man kan sänka axlarna en aning, va de inte någon här inne som skrev att procentuellt minskar risker markant efter hjärtljud? ❤️

Tack för stöd & lyckönskningar! 

• ElsaCross
    HejAnon skrev 2025-09-01 16:05:51 följande:

Idag var jag inbokat för KUB-ultraljudet. Kom dit och då visade det sig att jag inte var i vecka 13 som barnmorskan trodde... utan vecka 10+1. Skrattande Har oregelbunden cykel så det var aldrig solklart det där med veckorna, men var såå inställd på att jag var i minst vecka 12. Så fick boka om KUB-testet till om två veckor istället.

Fick i alla fall se bäbisen för första gången och allt såg fint ut med pickande hjärta och allt. Nu känns allt lite mer verkligt! 

Åh vad snopet, men ändå fint att få se den lilla och att allt såg fint ut, då har ni snart ett till ultraljud att se fram emot! Och vi delar nästan samma BF då, jag är i vecka 10+3 nu och har BF 26 mars. De flesta i gruppen ligger lite längre fram tycker jag att jag får känslan av, svårt att inte bli avis i alla fall när man ser alla gosiga KUB bilder 😂❤️
  • ElsaCross
    HejAnon skrev 2025-09-04 16:35:25 följande:

Då skiljer det verkligen inte många dagar mellan oss! Så spännande att följa alla här i gruppen. Kommer du också göra KUB?

Ja vi har KUB inbokat om drygt 2 veckor, dagarna räknas ner på ett sätt kan man säga 😂
  • ElsaCross

BF-lista

23 februari - Rosen3, 33 år, första barnet
    25 februari - Önskan97, 28 år, första barnet
    3 Mars - Siripiri, 32, första barnet
    4 mars - Jassan123 , 30år , första barnet.
    4 mars - Monki19, första barnet
    9 mars - AndraBarnet, 33år
    12 mars - Motherofninjas, barn nr 3 och 4
    15 mars - skuggviol, 35 år, tredje barnet
    17 mars- Alexzandra87 andra barnet
    20 mars - mew96, 28 år, första barnet 
    25 mars - Hejåhoj, 37år, första barnet
    26 mars - ElsaCross, 30, andra barnet 

• ElsaCross

Idag var det äntligen min tur med KUB. Allt såg bra ut, sannolikheten rankades som låg och jag fick samma datum som jag redan fått till mig. ❤️

Min magkänsla har varit tjej hela tiden och det håller jag fast vid, blir spännande att se sen. 

Kommer troligtvis få moderkakan i framvägg, däremot var doktorn snabb med att avfärda att det skulle betyda mindre/svagare rörelser. Tydligen finns det inte vetenskapliga belägg på det, och det bör bara gälla om bebis sparkar just där moderkakan är, men det ska finnas gott om plats att sparka bredvid. Vi får väl se, förra grav hade jag bakvägg så jag får väl göra en utvärdering sen 😂

• ElsaCross
    Anonym (Önskan97) skrev 2025-09-18 13:24:43 följande:
    Vad skönt 😍

Ja jag väntar också på spänning för att få reda på kön (har rul 3 okt). Tiden har börjat gå så långsamt igen 😄

Ja skönt att ha något att jämföra med och veta vad det är man ska känna! Jag har inte känt något ännu, eller så vet jag inte vad det är som ska kännas. Väntar på den milstolpen! 
    Åh men snart dags ju! Själv har jag RUL 29 oktober så min väntan har bara börjat 😂 

Tycker det är svårt, kände först som små kullerbyttor då och då i vecka 19 med förra. Men det var inte super tydligt, minns jag var rädd att det jag egentligen kände var en stor bajskorv som rullade runt 😂😅
  • ElsaCross
    mew96 skrev 2025-09-24 20:39:41 följande:

Jobbigt för er som väntar på svar. Håller tummarna för er! En helt annan sak, ni som fått lite mage tidigt - är det vanligt att det kommer och går lite? Är i v.14+5 och tycker att magen blivit betydligt mindre senaste dagarna än typ förra veckan då jag hade svårt att dölja den 

I min förra graviditet (min första) så kom och gick min mage, precis som du beskriver. Berodde väl på svullnad i tarmarna osv kan jag tänka mig, men ser ju precis ut som en liten bebis bula. I vecka 19 var jag plattare än i vecka 5, rätt komiskt. Men efter vecka 20 började den träda fram mer på riktigt, tror även det är då moderkakan börjar resa sig uppåt. Så olika för alla men svarar för att du ska känna dig mindre ensam ❤️
  • ElsaCross
    Anonym (...) skrev 2025-10-01 21:18:44 följande:

Alla känner rörelser vid olika veckor. Jag hoppas någon här nu inte oroar sig på grund av andra som kanske känt tidigare... Varit tillräckligt med skrämsel historier i denna tråd... Vi måste förstå att vi alla är olika och har olika graviditeter. Och endast läkare kan svara hur det ser ut. Oro är naturligt för oss alla gravida men betyder inte att något är fel bara för man inte känner rörelser i samma veckor.
    Jag är i vecka 16 och enligt min läkare är det inte alls konstigt om jag inte känner något nu. 

Men snälla, kan vi sluta att anklaga varandra för skrämsel? vi delar våra tankar, upplevelser och känslor högt som lågt i den här gruppen. Allas känslor är välkomna, det är ju det som är hela grejen med ett anonymt forum för tidigt gravida. Vi ska stötta och peppa varandra så att fler vågar ställa de där frågorna som de annars får runt och överanalyserar i tystnad. 

Man ska inte befinna sig i den här typen utav forum om man tänker att andras upplevelser är den enda sanningen. Vi är alla vuxna människor som har tillgång till forskning, barnmorskor och terapi. Vad man inte gör dock är att kika in här titt som tätt för att sprida negativ energi, det är inte okej. 
  • ElsaCross
    Anonym (...) skrev 2025-10-02 11:16:55 följande:
    Exakt man ska peppa varandra och framförallt förstå att alla graviditeter är olika. Vissa här inne skriver på ett sätt som om det måste vara si eller så. Försöker bara förklara att bara för en person känner något i viss vecka betyder det inte att alla gör det, försöker förklara att man inte ska oroa sig bara för det inte är exakt likadant för en själv.

Jag tycker att det du lyfter är viktigt, att alla graviditeter är olika, och jag förstår att det kommer från välmening mot de som kanske jämför sig och blir nojjiga. Men jag håller inte med om att det finns folk som uttrycker sig att det måste vara på ett visst sätt för att anses normalt. Det enda jag ser är personer som berättar vad de upplever och vad som är deras sanning, men det kanske handlar om att vi är olika personer som tolkar text olika. 

Det jag anser är onödigt är att hoppa in då och då och ha en negativ ton om gruppen. Sist spann det iväg rejält och blev inte kul alls. Man har ett ansvar i hur man väljer att kommunicera  ❤️?????

• ElsaCross
    Monki19 skrev 2025-10-06 20:36:49 följande:

RUL avklarat och allt såg bra ut! Jag har moderkakan i bakvägg som jag misstänkte 😁 

Någon mer som börjat få foglossning? Jag har tagit det ganska lugnt senaste veckan men ändå har jag en ilande värk i bäckenet 😩 Känns så himla tidigt när jag pratar med andra om det? Ska träffa fysioterapeut snart och få hjälp.
    Ska även inviga min gravidkudde inatt, ska bli så skönt med stöd mellan benen och bakom ryggen 😍

Hoppas kommande RUL i gruppen går finfint!

Åh grattis till fint RUL!! 

Jag har också foglossning, mitt började i vecka 10, vissa dagar är värre än andra. Köpt bälte som stabiliserar lite men inge mirakelkur direkt. Tycker också det känns tidigt att få på den första halvan av graviditeten, men kanske har lite överkänslighet mot det hormonella. Jag tycker i alla fall också att kudde varit guld värt redan nu 😍

• ElsaCross
    Monki19 skrev 2025-10-07 16:19:42 följande:

Oj det var tidigt! Minns inte nu, är det ditt första barn? 

Alltså kudden- längtar typ redan nu på att gå och lägga mig med den 😅😂

Det är mitt andra, startade i vecka 14 första gången men försvann och var inte så farlig, hoppas på något liknande den här gången hehe, men det känns betydligt mer den här gången. 

Ja risken är att den där kudden blir kvar ett tag efter förlosssningen också haha.  Tror min partner till slut fick nog och gömde undan skiten 😂 Spontant känner jag att man borde ha det jämt egentligen? 😍

• ElsaCross

Fått känna första små knuffarna inifrån magen idag, lika häftigt trots att det är andra graviditeten. Kan hålla handen mjukt på magen och känna hur det slår emot, nu känns det verkligen på riktigt. 🥹❤️

Kan också intyga att moderkakan i framvägg inte behöver betyda senare rörelser, med första hade jag i bakvägg och kände samma vecka som med denna (vecka 18). Så för mig stämde det alltså inte, sen får vi se hur resterande grav blir, utvärderingen fortsätter 😂

• ElsaCross
    Siripiri skrev 2025-10-19 20:58:19 följande:
    Har också känt det denna veckan när jag vart hemma och haft tid att känna efter 🥹♥️ Känns äntligen verkligt! 

jag är i vecka 20+4 idag ☺️ började typ känna för kanske en vecka sen 
    Åh vad roligt att höra, har hoppats det är din tur snart att känna! Din lilla testar verkligen ditt tålamod redan hihi ❤️
  • ElsaCross

va kul att läsa om två fina RUL, grattis ❤️

Jag har också haft mitt RUL nu, och även det såg bra ut! 

Vi ska få våran andra flicka, lite av en dröm för mig för jag har alltid haft en vision om döttrar, vet inte varför, det har bara känts menat. Så nu drog namnverkstaden igång på riktigt och vi är åter igen inte på samma spår. Förra gången slutade det med att pappan fick välja namn, så tycker jag har första tjing den här gången. Hur går det för er, har ni redan hittat namn ni gillar? 

• ElsaCross

Juste glömde fråga, är det någon mer som ska tillbaka på återbesök pga lågt sittande moderkaka? 

Jag ska tillbaka i vecka 32 och se om moderkakan flyttat upp tillräckligt för vaginal förlossning. Något ja inte haft en tanke på, förra gången slapp jag detta. Nu är jag ändå lite nervös, vill absolut inte göra snitt om det inte är akut och för att rädda mitt eller bebis liv 😩

Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸