Anonym (Tingeling) skrev 2025-09-21 15:12:54 följande:
Hej 😁
Jag har hållt mig lite vid sidan av tråden ett tag men följt era resor 🥰 Anledningen till min frånvaro är att vi på KUB:en fick förhöjd risk för trisomi 21 (1/40). Ultraljudet såg fint ut och fostret var piggt och aktivt samt utvecklades som det ska. Troligtvis är det min ålder som drog ner siffrorna (blir 41 i nov). Även om man är medveten om riskerna så hade vi ändå hoppats på att få börja njuta av graviditeten fullt ut samt att våga berätta för fler i omgivningen. Istället blev det oro och moderkaksprov (som skulle mäta brett) veckan därpå, då i v. 14. Svaret kom efter 8 dagar att de inte fanns några avvikelser på de vanligaste MEN att det finns indikationer på trisomi 8 mociasism i moderkakan 🥺 Dagen efter fick vi komma in och göra ett fostervattenprov som endast mäter fostrets kromosomuppsättning då det finns en chans för att avvikelsen endast finns i moderkakan och inte hos fostret 🙏🏼❤️ Väntan på svar och att kunna slappna av och känna äkta glädje i graviditeten försenas och vi står nu i väntan på total glädje eller förödelse. i de fall avvikelsen finns hos fostret är det inte förenat med värdigt liv, om ens fullgången graviditet 🥺 Svaret trodde vi skulle komma senast som i fredags men vi hörde inget. Vi försöker att hålla hoppet och modet uppe för ett positivt besked, gärna imorgon 🥰
Håller alla tummar för er 🙏🏻♥️
Vi väntar på resultat från NIPT och jag känner precis som du att jag inte vågar njuta fullt ut och inte vill berätta för så många innan man vet att allt är okej. Vi gjorde först NIPT men de fick för lite blod i röret så vi fick göra om det en vecka senare. All denna väntan tär verkligen på en, hoppas att ni får besked snart.