Bf Mars 2026 🌸
Ja non gng I mitten av mars 
Ja non gng I mitten av mars 
Hej alla syskonmammor?

Vad ska vi kalla varandra för då vi förhoppnigsvis kommer föda i samma månad? Jag har inte skrivit i tråden alls och har bestämt mig nu att få liv i denna halvsega tråd.
Jag kommer dela med mig av lite tips och trix Detta är första gången jag är gravid. Ni har mycket mer att dela med er av till någon som inte har en aning om gravidtet och födsel samt allt annat som kommer med.
Enda jag införskaffat är en gungbar spjälsäng som har hjul ( SMIDIGT!) ska måla om den bara! den är superfin, vagn ska införskaffas. kläder har jag lite av. skötbord fattas etc etc
Jag är i vecka 21+3 dagar.
Jag kunde inte göra kubtestet då jag befann mig utomlands och bad därför om extra undersökning/koll under RUL. Jemfört med det tidigare Ultraljudet såg man nu lilltjejen tydligt. Allt såg bra ut och sköterskan berätta att hennes näsa är rak vilket sällan downsyndrom barn har. Hennes fötter var väldigt vridna. när hon skulle undersöka det vidare så sträckte tjejen på benet helt rakt för att visa - hallå det är inge fel på mina ben vad pratar ni om!! hennes hjärna var lite svår att få bild på
fick göra några ställningar och dansa lite halvtokigt och prova igen. då såg man det klart att det fanns inga konstigheter där heller.
Jag undrar har ni något specifikt kosttillskott schema ni följer??
Annars har jag en jättebra bild jag skapat till oss alla som ni kan ladda ner och ha i mobilen alt kan jag skapa en variant i A4 då är det bara skriva i tråden då ordnar jag det. jag har givetvis kollat att inte någon vitamin krockar med det andra då jag tror jag har stenkoll på sådant! (skämt.. men samtidigt inte)
Då jag verkligen forskat för de absolut optimalaste kan det bli väldigt mycket för många att ta så många tillskott vid så många tillfällen. Ni gör som ni vill. Jag kommer följa detta och får dåligt samvete om jag inte delar med mig.
Då jag jobbar hemifrån är det inte alls jobbigt för mig att ta det så uppdelat. ett tips till er andra är att ta med er en vecko dosett och ta de ni behöver under era arbetstimmar. för att göra de enklare är ju att ta vissa tillskott tillsamans men kom ihåg
Järn ska tas på tom mage med gärna C vitamin för maximal upptag
omega 3 och D vitamin är bra att tas med fet mat då de är fetter etc. Magnesium gör en avslappnad och förbättrar sömnen medan b12 gör dig piggare och D vitamin påverkar melatonin vilket kan rubba dygnsrytmen om du tar de försent
Jag har följande kosttillskott
Durofen (järn) Mittval Gravid (multivitamin) , Biosalma b12 1 mg + folsyra 400ug ,
Biosalma D3 (med gurkmeja & Ingefära) Biosalma Omega 3 Forte 70%
Great Earth Magnesium 375mg

Finns forskning på omega 3 och fostrets neurologska utveckling
Det var mest de ovanstående som fick mig att vilja skriva och dela med mig till er. Klart jag hjälper gärna till med de som inte vet jag är själv förstagångsmamma? (begrepp fel?) rätta mig gärna.
Jag känner hennes sparkar och allt vad hon gör varje dag. hon har fått rutin. jag spelar även hz musik för henne och hon har redan en favorit låt, det är alltid in i halva låten hon sprattlar mest.
Klart hon fått sin egen spotifyspellista idag!
Vill göra henne intelligent. om de ens fungerar. finns dock vetenskaplig belägg för ett av frekvensen, men trygghet kommer hon ju känna av musiken efter födseln i minsta fall.
jag förstår inte riktigt hon håller sig alltid till högra sidan. men visst finns det plats för henne att gå över till vänstra sidan också? varför gör hon inte de då? Måste tilläggas . första kvällen jag spelade hennes favvo låt. då vände hon på sig!! helt otrolig känsla. som hela magen vände sig. jag blev orolig och undra om jag spelat för högt men tydligen var de bra tecken
Hon blir alltid lugnare efter att jag spelar favoriten 639 positive energy om ni har spotify.
Hoppas någon får använding för det jag delat med mig!!