Inlägg från: Anonym (Rico) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rico)

Föds man med talanger?

Aniiee skrev 2025-07-12 21:47:12 följande:
    Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-12 22:07:42 följande:

Självklart är det medfödd talang. De som inte medger det behöver en rejäl skopa ödmjukhet över sig. Herregud. Det finns folk som aldrig lär sig prata. Tror de här människorna du sett på YouTube att dessa också övat för lite, kan man undra. 

Det är flera saker som måste sammanfalla för att man ska bli bra på att rita. Man ska ha känsla för färg och form, ha bra finmotorik och orka öva. Alla de här tre sakerna är ärftliga. Man kan så klart öva och bli bättre, men det blir inte bättre än de medfödda egenskaperma medger. 

Relaterat: Jag blir enormt irriterad när folk som springer maraton och sånt säger att Det här kan vem som helst! F*ck! Jag kan för tusan inte ens gå i normal fart. Det är som att såna som jag inte räknas eller finns. 

På riktigt. Självklart kan i princip vem som helst springa ett maratonlopp. Blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver. För det är anledningen till att många blir olyckliga.
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-12 22:42:45 följande:
    Och jag blir förbannat när jag läser sånt här. DET gör folk olyckliga.
    Nej, de blir olyckliga för att de inte tror på sig själva. Vem som helst som inte har allvarliga fysiska skador kan relativt enkelt springa ett maratonlopp med träning.  Träningen däremot att gå från otränad till vältränad kommer att vara jobbig.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:44:50 följande:
    Nej, de blir olyckliga för att de inte tror på sig själva. Vem som helst som inte har allvarliga fysiska skador kan relativt enkelt springa ett maratonlopp med träning.  Träningen däremot att gå från otränad till vältränad kommer att vara jobbig.
    Måste nämna en kompis till mig som genom livet varit otroligt klumpig och seg. Aldrig sprungit långt. Började träna långdistans i 40-års åldern. 7-8 år senare sprang han en halvmara på under 1h och 30 minuter trots att hans kropp inte är lämpad för löpning. Visst, det är långt ifrån världseliten men ändå snabbare än säkert 99 procent av befolkningen. Och det gjorde han i 50-års åldern. 
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-12 23:11:04 följande:
    Hade han sprungit alls? Hade han ben att springa med?
    Nej, han hade inte sprungit alls innan han började springa när han var runt 40.

Men han började träna hårdare och hårdare. Inför halvmaran jag berättade om minns jag att han sprang cirka 8 mil i veckan inför det loppet. 

Alla kan verkligen springa så länge man inte är fysiskt skada. Kroppen har enorm potential.
  • Anonym (Rico)
    Grässtrå77 skrev 2025-07-12 23:09:53 följande:
    Nja, jag skulle säga att den medfödda talangen utgör en betydligt högre procent. Jag känner till flera barn som har tränat sin idrott i många år och gått på alla träningar och matcher och som fortfarande inte ens får till grunderna. Man blir förundrad hur de inte lyckats lära sig spelet.

Sen har du barnen som har ett så bra spel- och bollsinne att de är duktiga i alla boll/lagsporter. När de provar en ny sport så är de duktigare än jämnåriga som tränat sporten i flera år.
    Andelen kan variera från sport till sport. Men även någon som har dålig bollkänsla kommer att bli bättre än nästan alla andra om den bara tränar. Att det inte kommer hålla på elitnivå är en annan sak.

I ungdomsidrott finns det så många som går på träningar utan att träna. Klart de inte blir bra då.

Man ska inte heller glömma att det är viktigt vad man gör de första åren i livet.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:25:33 följande:

Det här påminner mycket om de samtal jag haft med rektorn om mitt barns neuropsykiatriska funktionsnedsättning. Det är väldigt lätt för många att förstå att en person utan ben inte kan gå, men uppenbarligen mycket svårare för vissa att förstå att en person som är begåvad på flera områden är fullkomligt hopplös på andra. 

I ett samhälle där det hade varit nödvändigt att kunna rita hade det förmodligen funnits en namngiven diagnos för din rit-funktionsnedsättning, TS. Precis som dyslexi. Och du hade fått stödundervisning i skolan och erbjudits rithjälpappar av habiliteringen.

Och det finns ju fler saker man kan vara plågsamt dålig på men ta sig genom livet ändå. Om man lever i ett jägar- samlarsamhälle tex är ju dyslexi knappast någon biggie. 

Hur som helst. Det finns så klart allt möjligt som folk är funktionsnedsatta i. Men så länge det inte skapar problem i vardagen sätts inga vårdinsatser in. 

Kan också berätta om en mycket musikalisk kompis som delvis försörjer sig på sin musik - men inte som instrumentalist. För trots år på musikhögskola och i flera hobbyband blir han inte tillräckligt bra på att spela instrument. Varför? Han är lågbegåvad finmotoriskt. Av samma anledning trodde han att han var dålig i bild. Men när han började jobba digitalt med bild visade det sig att han har en bra talang för färg och form. Han har bara aldrig kunnat få ut det han har i huvudet via händerna. Men med rätt hjälpmedel kom hans förg- och formtalamg till sin rätt (jmfr när dyslektikern får studielitteraturen inläst). 

Man kan ha superdippar i sin begåvningsprofil. Det mesta kan tränas upp så att det blir bättre, men ibland saknas förutsättningarna. En kvinna jag känner tappade förutsättningarna för att kunna tala och skriva vid en stroke tex. Hon kommer med största sannolikhet aldrig att kunna göra det igen (är förhållandevis gammal). 

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att förstå att hjärnor ibland har rejäla glapp där de helt enkelt inte funkar som man hade önskat. Att det finns folk med IF, CP eller dyslexi ifrågasätts inte. Varför ifrågasätts då TS oförmåga att skapa bilder? 

För att människor i gemen blir bra om de gör något tillräckligt mycket. Det är så hjärnan och kroppen fungerar.

Det du nämner om din kompis är en annan sak. Finns inte många som livnär sig som instrumentalister så ska du försörja dig på det måste hon upp på absoluta elitnivå. Hennes problem är inte att hon inte är bra utan att det finns för få jobb i det yrket. Hade det funnits lika många jobb i den branschen som i t.e.x. vården hade hon lätt fått jobb. För även om hon inte är bäst är hon bättre än nästan alla andra.

Ju mer tiden går ju mer avgör arbetsinsatsen. Det ska inte jämföras med ett barn som inte kan sitta still i skolan. Barn är barn. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:32:53 följande:

Vill slänga in en närliggande grej som jag upplever bygger på samma vanföreställning om hjärnans oändliga möjligheter. Det är de som säger att alla är bra på något. Nej, så är det verkligen inte. Det finns människor som är dåliga på allt.

Och inför döden är vi alla det. Då är vi så dåliga att vi helt slutar fungera som levande organismer. 

Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:32:53 följande:

Vill slänga in en närliggande grej som jag upplever bygger på samma vanföreställning om hjärnans oändliga möjligheter. Det är de som säger att alla är bra på något. Nej, så är det verkligen inte. Det finns människor som är dåliga på allt.

Och inför döden är vi alla det. Då är vi så dåliga att vi helt slutar fungera som levande organismer. 

Om någon är dålig på allt så har den inte ens försökt. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:23:13 följande:

Barn som inte kan sitta still i skolan? Hur fick du in det? Mitt barn har i vart fall inga som helst problem med det.  

Jag pratar om precis det som trådstarten handlar om - att det inte bara är träning som behövs för att nå en mycket hög nivå inom något. Det krävs även talang. Att vara begåvad inom annat kan till viss del kompensera ens brister, men inte fullt ut. Har man dyslexi så har man, tex. 

Nej, att min kompis är sämre instrumentalist än förväntat sett till musikalisk talang och mängden träning har ingenting att göra med hur många arbetstillfällen det finns. Skickligheten påverkas inte av arbetsmarknaden. Skickligheten är lägre än förväntat beroende på brister i finmotoriken och de bristerna syns även på andra områden. 

Du har inte läst hela tråden vilket är förståeligt.

I princip alla kan bli bra på någonting. Ska man bli elit på något behövs även talang.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:29:05 följande:
    TS har inte en oförmåga att skapa bilder. TS upplever en oförmåga att skapa bilder hon tycker är tillräckligt bra.
    Det också. Problemet sitter antagligen i hennes självförtroende. Rätt säker på att hon redan är bra. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:24:54 följande:
    Det är svårt att försöka om man föds med så omfattande hjärnskador att man knappt är vid medvetande. 
    Därför jag skrev i princip alla.

Om man t.e.x. är förlamad från halskotan och ner så kan man te.x. inte bli en bra löpare. 

Dessa extremexemåel är inte särskilt intressanta. Vi pratar ju om medelsvensson här och vad han eller hon är kapabel till. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:38:40 följande:
    Ja, det är ju typ det jag har skrivit hela tiden. Så varför har du sagt emot mig? 
    Folk i gemen överskattar talangens bidrag och underskattar arbetsinsatsen. Såvida man inte har något uppenbart fysiskt hinder så kan alla bli bra på något. 

Om man ska bli elit är det fortfarande arbetsinsatsen som är det viktigaste. Bara det att talang även är ett grundkrav.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:43:27 följande:

Nej, i trådstarten ifrågasätter TS folk som säger att ALLA kan. 

Förresten skrev jag det första inlägget i tråden. Men du har inte läst hela tråden, det är förståeligt. 

Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:43:27 följande:

Nej, i trådstarten ifrågasätter TS folk som säger att ALLA kan. 

Förresten skrev jag det första inlägget i tråden. Men du har inte läst hela tråden, det är förståeligt. 

Att livnära sig som konstnär är ju även det ett nålsöga. Jag känner en person som både har talang och arbetsinsats men som inte kan försörja sig som det ändå utan valt annat yrke tillslut. Kändisskap är viktigare idag än hur duktig man är på att faktiskt måla. 

Brad Pitt eller Ronaldo hade med säkerhet kunnat livnära sig som konstnärer trots att de garanterat är sämre än TS spå att måla.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:48:41 följande:
    Då behöver man definiera "hög nivå". Lättare inom idrott. Svårare inom konst.

TS vill illustrera berättelser och böcker.

För mig är det exempelvis Ilon Wikland som illustrerade Astrid Lindgrens böcker
    .

.
    Eller Tove Jansson som illustrerade sina egna.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
    Ja, det är inte skickligheten som avgör utan andra faktorer. Kontakter mm mm.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:48:36 följande:
    Det skulle jag också tro att hen är. Men trådstarten handlar inte om att bli bra utan om folk som är mer eller mindre professionella konstnärer och påstår att vem som helst kan bli lika bra som de bara de övar tillräckligt. 
    Som jag skrev. Om man min livnära sig som konstnär idag är kändisskap och kontakter A och O. Man behöver inte ens vara bra på att måla.
  • Anonym (Rico)
    Jimmy75 skrev 2025-07-13 11:24:14 följande:

Här bekräftar du ju bilden som Polly har. "om man inte har ett uppenbart fysiskt hinder" Spännande att inte intellektuella utvecklingsnivåer diskuteras.

Ca 2% föds med en intellektuell funktionsnedsättning och har så pass stora generella inlärningssvårigheter att de har rätt till anpassad grundskola för att den vanliga läroplanen är alldeles för svår för dem. Ytterligare 14-15% har svag teoretisk begåvning, ofta med stora inlärningssvårigheter som följd. Detsamma gäller personer som har ett mycket svagt arbetsminne även om övriga förmågor ligger högre.

Naturligtvis spelar träning väldigt stor roll för vad en människa kan uppnå, men att  för den sakens skull inte kännas vid att vi föds med olika förutsättningar för lärande, utveckling och ojämna förmågor är bara rakt av fel. Och jag förstår att de som har svårt att lära sig en viss färdighet, som exempelvis TS blir provocerade av att höra människor säga att alla kan bli bra på ditt och datt. Precis som det är ett hån mot alla med ADHD att kalla det en superkraft.

Så tröttsamt att massa irrelevanta exempel hela tiden ska föras på tal. Man ska inte behöva säga att en rullstolsburen inte kan bli bra på löpning t.e.x.. Den som är rullstolsburen försöker rimligtvis bli bra på något där den har förutsättningar att bli bra.

Finns så många som hela tiden letar ursäkter. Inte sällan ursäkter som inte ens är applicerbara på dem själva.

De som säger att ADHD är en superkraft är helt rätt ute. De vänder en nackdel till en fördel och det är precis så man ska tänka och göra. Visar återigen att det inte är vad som händer i livet som avgör vart man hamnar utan hur man hanterar det.
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-13 15:55:20 följande:
    Fast, jo dessa konstnärer som uttrycker att alla kan menar verkligen att ALLA KAN.  BOKSTAVLIGEN.

Det märks ju bara i den här tråden. 
    Som vi tagit upp beror det på vilken nivå vi talar om. Men till en grund nivå så absolut. Däremot är ju teckning väldigt  subjektivt så det är möjligt att vi talar olika språk.

Om du fortfarande är så usel som du hävdar så skulle jag säga att det är mentalt. Att du inte tror att du kan bli bra och därmed inte lägger ner det som krävs. Timmarna som spenderas kommer då inte generera någon omfattande utveckling. Du får dessutom nöjet att konstatera att du hade rätt hela tiden. Så din ingång i det hela blir en självuppfyllande profetia.

Ser detta ofta bland människor. De tror inte på det de gör och går in halvhjärtat i träningen. När de misslyckas kan de ta åt sig att de var så smarta att de hade rätt hela tiden. Dessutom slipper de ansträngningarna att bli bättre. Många underskattar den mentala biten och kvaliteten på den faktiska träningen.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-16 11:40:48 följande:
    Och vad tror du händer om du kopierar den bilden 1000 gånger? 

Du skriver som om du vill att det inte ska gå att träna sig till förmågor. Ja begriper inte den psykologin.
    Enkel psykologi. Om man sätter stora begränsningar för vad man kan lära sig och lägger fokus på talang så får man en bra ursäkt för att inte göra någonting och lägga över uppgifterna på de som kan.
Svar på tråden Föds man med talanger?