Inlägg från: Anonym (ruben) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ruben)

Föds man med talanger?

Som någon som har upplevt talang på extrem nivå så kan jag säga att ja, "alla kan" men alla har olika tak för hur långt detta "kan" kan ta dig.

Jag du KAN träna dig till att måla hyfsat men du kan INTE träna dig till att bli en ny Matisse eller Van Gogh.

I mitt fall gäller det idrott. Jag var en del av en grupp där några få tog det hela vägen till landslaget, VM, OS och proffsliv med mångmiljonlöner.

Jag såg också folk med MER talang än de som slutligen nådde längst men de tog inte vara på sin talang.

Sedan såg jag de vars talang var att jobba hårdare än andra trots ett sämre utgångsläge och det tog dem också en bra bit på vägen.

Alla kan nå sin fulla potential givet förutsättningarna. Om man bara jobbar hårt.

Sedan när man nått dit - då kan man alltid bli, lite, lite bättre. Så ...

• Anonym (ruben)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:25:33 följande:

Varför ifrågasätts då TS oförmåga att skapa bilder? 

TS har inte en oförmåga att skapa bilder. TS upplever en oförmåga att skapa bilder hon tycker är tillräckligt bra.
  • Anonym (ruben)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:23:13 följande:

Jag pratar om precis det som trådstarten handlar om - att det inte bara är träning som behövs för att nå en mycket hög nivå inom något. Det krävs även talang. 

Då behöver man definiera "hög nivå". Lättare inom idrott. Svårare inom konst.

TS vill illustrera berättelser och böcker.

För mig är det exempelvis Ilon Wikland som illustrerade Astrid Lindgrens böcker
    .

.
    Eller Tove Jansson som illustrerade sina egna.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
  • Anonym (ruben)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:54:40 följande:
    Men du kan ju inte jämföra att kopiera en bild med att skapa den! Den tekniska skickligheten med pennan och förmågan att skapa ett motiv är två olika saker. En konstnär behöver båda (plus lite annat om man ska ha det som yrke). 
    Poängen är förstås att du börjar med att träna specifika övningar (kalla det kopiera om du vill) för att få in en känsla, ett muskelminne ett öga för detaljer. Sedan bygger du vidare på det.

Detta gäller oavsett om det handlar om att teckna eller utöva en sport.

Träna, träna, träna.

.
    Du och kanske TS reagerar på ordet "alla" som om det vore bokstavligt menat. Så nej, du kan inte med rimliga insatser träna dig till att få löpa 100m-finalen i OS om du är helkroppsförlamad. Du har rätt.

Men nu sitter TS på forum med konstnärer så när de säger "alla" så finns det förmodligen ett visst mått av realism bakom. 
  • Anonym (ruben)
    Aniiee skrev 2025-07-13 15:47:24 följande:
    Och det där är lååååååååångt över vad jag har lärt mig på 40 år. 

Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "rita en sträckgubbe eller dö" så är jag död.

Jag kom aldrig till huvudfoting.....
    Och vad tror du händer om du kopierar den bilden 1000 gånger? 

Du skriver som om du vill att det inte ska gå att träna sig till förmågor. Ja begriper inte den psykologin.
Svar på tråden Föds man med talanger?