Inlägg från: Anonym (Jä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jä)

Tappat livslusten

Varför kan du inte hitta friden i ditt singelskap? Tror du att allt löser sig om du har en flickvän? Då hänger du ju upp ditt mående på en annan person som ska fixa och ta hand om dig.

Du behöver känna och ta ett ansvar över dig själv. Det här med flickvän är faktiskt bara ursäkter för att slippa göra det.

• Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 18:48:29 följande:
    Till stor del gör jag det. Men det är väldigt ensamt att aldrig få en kram och sådant. Aldrig ha någon att mysa med i soffan. 

I trådstarten berättar du att du tänker ta livet av dig pga att du inte känner en frid i singelskapet. Du hänger upp hela ditt mående på att någon annan (flickvän) ska fixa och ta ett ansvar över dig för att undvika att känna ett egenansvar. 

Så det du skriver här stämmer inte. 

Ingen annan kan ta hand om dig. Andra kan säkert hjälpa till (terapi, vården osv) men inget kommer att fungera om du inte återtar självansvaret först. Det kräver att du faktiskt lägger ner idén på flickvän som en lösning. Det är inte en lösning. Det är en ursäkt du använder omedvetet för att slippa arbetet och ansvaret. Ju snabbare du förstår det, desto bättre.

• Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 20:33:28 följande:
    Jag har en bra tillvaro själv. Det enda jag saknar är en flickvän.
    Du säger ju att du ska ta livet av dig för att du inte har en bra tillvaro själv? Vad menar du?
  • Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-15 19:11:50 följande:
    Det som saknas är en flickvän. Annars är tillvaron bra.
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-14 21:22:28 följande:
    Du skrev att du har typ inga vänner. Jag tolkade dig då som att du var ensam också därför. 

Jag tänker att det är viktigt att tänka att en flickvän inte ska fylla också en vän-kvot. Det blir väldigt mkt att lägga på en person. Du behöver vänner också. 
    Jag har inget stort behov av vänner. Jag vill bara ha någon att mysa med.

Du säger ju att du gör det redan på mitt inlägg där jag pratar om att hitta friden i ditt singelskap. Ändå så pratar du om att du tänker att ta livet av dig för att du saknar någon att mysa med?

Hur ska du ha det? 

Har du ett egenansvar eller hänger du upp det på någon annan fiktiv människa för att slippa ta ansvar?

• Anonym (Jä)

Varför kan inte din målbild vara att trivas med den tillvaron du har? 

Du hänger upp ditt välmående på ett scenario där en annan person förväntas ta ansvar över dig. Även det faktumet att du startar en tråd om saken handlar om att du vill utrangera ditt välmående på andra. Saken landar i ett evighetsresonemang där du låtsas som att dina hot om att ta livet av sig i trådstarten är något oviktigt och att det ska anses vara närhetskänslan du blir förnekad.

Dvs du vill enbart ha sympatier för att bekräfta känslan av att flyttandet av ditt eget ansvar över dig själv är korrekt och förstärka den känslan.

Klarar du av att ta ett eget ansvar över ditt mående? Eller ska du fortsätta i den här evighetskarusellen. Då behöver du förstå att en flickvän eller skaffa flickvän skaffar man i så fall när du lagt ner arbetet på dig själv.

Hotet om att ta livet av dig handlar om att du med alla medel inte vill få råd om att du själv ska ta ansvar och lägga ner ett arbete.

• Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-16 19:55:34 följande:
    Ja jag är lite deppig. Men samtidigt har jag åstadkommit en hel del i mitt privatliv tycker jag. Men singellivet börjar jag bli lite less på.
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-16 14:14:26 följande:

Varför kan inte din målbild vara att trivas med den tillvaron du har? 

Skulle du vilja leva ett helt liv utan fysisk närhet? Och att alltid ha gjort det?Jag vill ha en stadig partner. Men ett ligg hade inte varit helt fel det heller till att börja med. Men just sexet är inget jag gråter över, det är den fysiska närheten. Mysa, kramas och allt sånt.
    Förstår du inte vad jag skriver? Här landar du i ett rundgångsresonemang igen. Varför klipper du ut det jag skriver egentligen?

Du lever ett liv utan fysisk partner. Vad är det som hindrar dig att ta ett egenansvar och hitta lyckan i det? Det är orimligt att hänga upp sitt välmående på en fiktiv flickvän. Fullständigt orimligt. Det är enbart ursäkter du använder för att slippa ta det här egenansvaret du behöver ta för att må bättre. En annan människa vill inte fungera som någons förälder och ansvarig för en annans välmående. Dina förväntningar på den här människan är orimlig.
  • Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-17 18:48:39 följande:
    Det är klart man kan finna lyckan med att vara ensam. Men jag saknar ändå denna närheten enormt och jag känner att jag mår dåligt psykiskt av det. Det är känt att ensamhet är farligare än rökning.

Något har gått för långt när du tänker ta livet av dig för att du inte får det du vill ha. Jag tror att det är din attityd till det hela som måste förändras. 

Jämför med ett skrikande barn som får tv-spelet den skriker över i affären. Det lär barnet att om jag mår psykiskt dåligt/ uppvisar ångest så får jag det jag vill ha. Barnet förknippar ett negativt beteende med belöning. Du uppvisar ett negativt beteende för att du omedvetet tror att du kommer att få det du vill ha.

Det är fullständigt orimligt att lägga över ansvaret på ditt mående på en fiktiv flickvän (eller människor på familjeliv för den delen) 

Det är det här mönstret du behöver aktivt bryta. Det leder dig till fördärvet. Du behöver acceptera att ditt mående är ditt ansvar, ingen annans, det finns hjälp att få, men du vet säkert vad saken handlar om innerst inne så du undviker den.

• Anonym (Jä)
    Anonym (Kram) skrev 2025-07-19 11:52:49 följande:

Av det du skriver så låter det som du inte trivs med ditt liv. Sitter man ensam hemma mycket blir det lätt att man fokuserar tankarna på ett område. 

Ge dig ut och öva dig på det sociala, gå med i någon förening, gå på en threads-träff, försök skaffa nya vänner med liknande intressen. Bastuklubb, brädsspelsklubb, middagsklubb, kurs i akvarell, badmintongrupp, teatergrupp, yogaretreat osv osv
    Du behöver känna att du har ett värde för andra människor och det kan du uppnå om du skaffar vänner med liknande intressen eller humor. Flickvän är svårare och kommer kanske lättare när du övat dig på det sociala.
    tacka ja till alla sociala erbjudanden du får och upptäck nya saker.

Ts motsätter sig sånt då han inte har ett behov av sånt. Nej, ts trivs inte med sitt liv och hotar att avsluta det om han inte får det han vill ha.
Svar på tråden Tappat livslusten