Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-17 18:48:39 följande:
Det är klart man kan finna lyckan med att vara ensam. Men jag saknar ändå denna närheten enormt och jag känner att jag mår dåligt psykiskt av det. Det är känt att ensamhet är farligare än rökning.
Något har gått för långt när du tänker ta livet av dig för att du inte får det du vill ha. Jag tror att det är din attityd till det hela som måste förändras.
Jämför med ett skrikande barn som får tv-spelet den skriker över i affären. Det lär barnet att om jag mår psykiskt dåligt/ uppvisar ångest så får jag det jag vill ha. Barnet förknippar ett negativt beteende med belöning. Du uppvisar ett negativt beteende för att du omedvetet tror att du kommer att få det du vill ha.
Det är fullständigt orimligt att lägga över ansvaret på ditt mående på en fiktiv flickvän (eller människor på familjeliv för den delen)
Det är det här mönstret du behöver aktivt bryta. Det leder dig till fördärvet. Du behöver acceptera att ditt mående är ditt ansvar, ingen annans, det finns hjälp att få, men du vet säkert vad saken handlar om innerst inne så du undviker den.