• Anonym (deppigsingel)

Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

• Svar på tråden Tappat livslusten
  • Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Aktivitet) skrev 2025-07-15 19:39:57 följande:
    Fast det handlar ju inte bara om att du "saknar fysisk närhet". Du pratar även om självmord och om att du inte behöver kompisar. Det är inte sunt.
    Det är närheten jag saknar. Jag har inget behov av att ha en massa kompisar. (även om jag gärna har några). Bristen på närhet är det jag mår dåligt över.
  • Anonym (Aktivitet)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-15 20:00:59 följande:
    Det är närheten jag saknar. Jag har inget behov av att ha en massa kompisar. (även om jag gärna har några). Bristen på närhet är det jag mår dåligt över.
    Som sagt, du resonerar konstigt. Och det är ingen som pratat om en "massa" kompisar. Men att ha ett fungerande socialt liv är oerhört viktigt för hälsan.
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Aktivitet) skrev 2025-07-15 20:35:40 följande:
    Som sagt, du resonerar konstigt. Och det är ingen som pratat om en "massa" kompisar. Men att ha ett fungerande socialt liv är oerhört viktigt för hälsan.
    Ääh du snackar.

Lyssna på TS. Han vill ha närhet.

Som jag tidigare skrev TS.

Satsa på att skaffa en flickvän och därefter familj.

Det du behöver är att bli vältränad, vårdad, bra yrke och gott om pengar. Det är bara att börja jobba på det.
  • Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-16 08:40:40 följande:

Det du behöver är att bli vältränad, vårdad, bra yrke och gott om pengar. Det är bara att börja jobba på det.
    Men HUR ska jag skaffa mig en flickvän? Jag har ju liksom inte lyckats skaffa en på nästan 40 år. Det är SJUKT svårt. 

Jag är inte vältränad men jag är vårdad, har ett bra välbetalt jobb. Hur ska tjejerna ens veta att jag har pengar? (som jag inte tror har någon betydelse).
  • Anonym (Man 9)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-16 09:00:01 följande:
    Men HUR ska jag skaffa mig en flickvän? Jag har ju liksom inte lyckats skaffa en på nästan 40 år. Det är SJUKT svårt. 

Jag är inte vältränad men jag är vårdad, har ett bra välbetalt jobb. Hur ska tjejerna ens veta att jag har pengar? (som jag inte tror har någon betydelse).
    Lycka måste byggas upp inne ifrån, du kommer att nå de du utstrålar,  deppig person blir oftast ett rund märke ingen vill gräva i, ställ dig upp med rak rygg och öppna dörren!
  • Anonym (35+)

Spelar ingen roll hur mycket pengar du har.
    Spelar ingen roll hur vältränad du är.
    Spelar ingen roll hur lång du är.

Det som spelar roll är att du gör det du älskar, har ett syfte, mål och lever ditt egna liv. Det spelar roll att du trivs med dig själv och din ensamhet och din depression. Det spelar roll att du sätter dig själv först utan att för den sakens skull vara egoistisk.

• Anonym (Jä)

Varför kan inte din målbild vara att trivas med den tillvaron du har? 

Du hänger upp ditt välmående på ett scenario där en annan person förväntas ta ansvar över dig. Även det faktumet att du startar en tråd om saken handlar om att du vill utrangera ditt välmående på andra. Saken landar i ett evighetsresonemang där du låtsas som att dina hot om att ta livet av sig i trådstarten är något oviktigt och att det ska anses vara närhetskänslan du blir förnekad.

Dvs du vill enbart ha sympatier för att bekräfta känslan av att flyttandet av ditt eget ansvar över dig själv är korrekt och förstärka den känslan.

Klarar du av att ta ett eget ansvar över ditt mående? Eller ska du fortsätta i den här evighetskarusellen. Då behöver du förstå att en flickvän eller skaffa flickvän skaffar man i så fall när du lagt ner arbetet på dig själv.

Hotet om att ta livet av dig handlar om att du med alla medel inte vill få råd om att du själv ska ta ansvar och lägga ner ett arbete.

• Anonym (Aktivitet)
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-16 08:40:40 följande:
    Ääh du snackar.

Lyssna på TS. Han vill ha närhet.

Om det är nån som snackar så är det ju. Du tycker att TS som inte haft någon på 40 år nu plötsligt ska "skaffa" en. Och sedan satsa på familj?! Var ska han "skaffa" denna flickvän och familj? Beställa hem en på nätet eller? En ensam medelålders man helt utan erfarenhet kommer inte att fixa det hur mycket han än tränar.
  • Anonym (Loka)

Jag tror också att du, TS, behöver tänka till om det är en kk el dyl du söker eller en flickvän. För när du nämner flickvän så skriver du bara i termer av att du saknar fysisk närhet, ngn att mysa med. Etc. 
    Om det är en flickvän du eftersträvar så tänker iaf jag att man formulerar sig på annat sätt. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-15 18:41:28 följande:

Allt är bra. Jag ser inte att den föregående kommentaren skrevs i syfte att förolämpa. Detta är också ett slags stöd. Ja, jag har en utbildning, men jag kunde inte arbeta i Ukraina inom mitt yrke, eftersom detta område är i djup nedgång (bevattning och vattenhantering). Och i Sverige kommer jag inte att åta mig att arbeta inom mitt yrke, eftersom jag tog examen för 11 år sedan och jag har ingen arbetslivserfarenhet. Med tanke på att utbildningen inom bevattning i Ukraina är föråldrad och följaktligen är min kunskap också föråldrad. Och arbetet som jag hittade är skogsröjning. Jag tittade på en video där arbetare i skogen klipper unga snår med en trimmer. Jag har redan blivit varnad för att arbetet är mycket hårt och att man måste arbeta i alla väder, men jag kan göra det. Och jag gillar generellt skogen, så jag tror att jag kommer att få lite glädje av arbetet. Tack för stödet!)))

Så bra, Lk :) Det kan vara väldigt avkopplande och vackert i skogen. Och det är en bra början oavsett. 
Svar på tråden Tappat livslusten