• Anonym (deppigsingel)

Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

• Svar på tråden Tappat livslusten
  • Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Man 9) skrev 2025-07-16 09:13:49 följande:
    Lycka måste byggas upp inne ifrån, du kommer att nå de du utstrålar,  deppig person blir oftast ett rund märke ingen vill gräva i, ställ dig upp med rak rygg och öppna dörren!
    Ja jag är lite deppig. Men samtidigt har jag åstadkommit en hel del i mitt privatliv tycker jag. Men singellivet börjar jag bli lite less på.
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-16 14:14:26 följande:

Varför kan inte din målbild vara att trivas med den tillvaron du har? 

Skulle du vilja leva ett helt liv utan fysisk närhet? Och att alltid ha gjort det?
    Anonym (Loka) skrev 2025-07-16 17:07:48 följande:

Jag tror också att du, TS, behöver tänka till om det är en kk el dyl du söker eller en flickvän. För när du nämner flickvän så skriver du bara i termer av att du saknar fysisk närhet, ngn att mysa med. Etc. 
    Om det är en flickvän du eftersträvar så tänker iaf jag att man formulerar sig på annat sätt. 

Jag vill ha en stadig partner. Men ett ligg hade inte varit helt fel det heller till att börja med. Men just sexet är inget jag gråter över, det är den fysiska närheten. Mysa, kramas och allt sånt.
  • Anonym (Dino)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-16 09:00:01 följande:
    Men HUR ska jag skaffa mig en flickvän? Jag har ju liksom inte lyckats skaffa en på nästan 40 år. Det är SJUKT svårt. 

Jag är inte vältränad men jag är vårdad, har ett bra välbetalt jobb. Hur ska tjejerna ens veta att jag har pengar? (som jag inte tror har någon betydelse).
    Du måste kontakta fler då helt enkelt. Hur många kvinnor har du bjudit ut det senaste decenniet?

Att få kvinnor handlar nästan enbart om att ta mod till sig och fråga 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Aktivitet) skrev 2025-07-16 14:48:46 följande:
    Om det är nån som snackar så är det ju. Du tycker att TS som inte haft någon på 40 år nu plötsligt ska "skaffa" en. Och sedan satsa på familj?! Var ska han "skaffa" denna flickvän och familj? Beställa hem en på nätet eller? En ensam medelålders man helt utan erfarenhet kommer inte att fixa det hur mycket han än tränar.
    Skitsnack! Han behöver tro på sig själv.

I nödfall åker han till Indonesien eller nåt men i första han ska han försöka på hemmaplan.
  • Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-16 19:55:34 följande:
    Ja jag är lite deppig. Men samtidigt har jag åstadkommit en hel del i mitt privatliv tycker jag. Men singellivet börjar jag bli lite less på.
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-16 14:14:26 följande:

Varför kan inte din målbild vara att trivas med den tillvaron du har? 

Skulle du vilja leva ett helt liv utan fysisk närhet? Och att alltid ha gjort det?Jag vill ha en stadig partner. Men ett ligg hade inte varit helt fel det heller till att börja med. Men just sexet är inget jag gråter över, det är den fysiska närheten. Mysa, kramas och allt sånt.
    Förstår du inte vad jag skriver? Här landar du i ett rundgångsresonemang igen. Varför klipper du ut det jag skriver egentligen?

Du lever ett liv utan fysisk partner. Vad är det som hindrar dig att ta ett egenansvar och hitta lyckan i det? Det är orimligt att hänga upp sitt välmående på en fiktiv flickvän. Fullständigt orimligt. Det är enbart ursäkter du använder för att slippa ta det här egenansvaret du behöver ta för att må bättre. En annan människa vill inte fungera som någons förälder och ansvarig för en annans välmående. Dina förväntningar på den här människan är orimlig.
  • Anonym (deppigsingel)
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-16 21:12:22 följande:
    Förstår du inte vad jag skriver? Här landar du i ett rundgångsresonemang igen. Varför klipper du ut det jag skriver egentligen?

Du lever ett liv utan fysisk partner. Vad är det som hindrar dig att ta ett egenansvar och hitta lyckan i det? Det är orimligt att hänga upp sitt välmående på en fiktiv flickvän. Fullständigt orimligt. Det är enbart ursäkter du använder för att slippa ta det här egenansvaret du behöver ta för att må bättre. En annan människa vill inte fungera som någons förälder och ansvarig för en annans välmående. Dina förväntningar på den här människan är orimlig.
    Det är klart man kan finna lyckan med att vara ensam. Men jag saknar ändå denna närheten enormt och jag känner att jag mår dåligt psykiskt av det. Det är känt att ensamhet är farligare än rökning.
  • Anonym (Tubb)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-16 09:00:01 följande:
    Men HUR ska jag skaffa mig en flickvän? Jag har ju liksom inte lyckats skaffa en på nästan 40 år. Det är SJUKT svårt. 

Jag är inte vältränad men jag är vårdad, har ett bra välbetalt jobb. Hur ska tjejerna ens veta att jag har pengar? (som jag inte tror har någon betydelse).
    Nej, det viktiga är inte en massa pengar, precis som du säger. Människor med helt vanliga eller låga löner kan hitta någon. 

Men att ha arbete och vara självförsörjande (inte ha en massa skulder för konstiga saker som spelskulder eller annat).  Och inte bruka alkohol i stora mängder eller ägna sig åt droger, det är en stor fördel.

Sedan finns det en bok som heter "Ut ur ensamheten". Jag tror författaren heter Bennich, hon är psykolog i alla fall. Läs den och fundera på om något i den kan vara till hjälp och som du kan börja göra. Det finns ytterligare en bok om ensamhet, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. 

Jag tycker också att du ska pröva samtalsterapi, du har nog mycket sorg som du kan behöva tala med någon om. Välj en person som du känner dig hyfsat bekväm med. Man behöver inte gilla terapeuten jättemycket, men det behöver vara en hygglig match. Kolla upp att personen är legitimerad terapeut, yrkestiteln är inte skyddad. 

Börja inte tappa vanor som håller dig frisk, de vanorna hjälper mot depression också. Det handlar om hyfsat nyttig mat, lite rörelse varje dag, fasta sovtider och komma ut en stund i dagsljus på dagen. En c-vitaminrik frukt om dagen. Det låter lite för enkelt, men forskning har visat att det påverkar psykiskt mående till det bättre.

Har ni depressioner som har gått genom flera generationer i er släkt? I så fall behöver du tala med en läkare, för du kan ha benägenhet för depression och kan behöva medicinering, (men även samtalskontakt).
    Vårdcentralerna har ofta någon legitimerad terapeut. Nackdelen är att man sällan får mer än 8 samtal. 

Känner du att du har svårt att förstå dig på andra människor? Blir det ofta missförstånd? Och har det alltid varit så? Har du intressen som du är väldigt uppslukad av och har du svårt att ändra en planering. Tycker inte om att prova något som du inte är säker på att du behärskar t.ex (man behöver inte uppfylla allt, man kan bara ha drag av det.)

I så fall skulle du kunna ha det som man tidigare kallade Asbergers syndrom. Om du skulle ha det, så kan du hitta likasinnade genom föreningen Attentions hemsida. Det är oftare lättare att bli vän med andra med samma svårighet där. OBS! jag säger inte att du har Asbergers syndrom, jag bara radar upp olika möjligheter till varför det är svårt för dig. Jag har ingen aning.

Sen är det de vanliga råden. Hitta föreningar och Facebookgrupper som delar ditt intresse och gå med i dem. Så att du börjat med någon form av sociala kontakter. 

Återknyt kontakten till naturen genom att promenera i fin natur, om du inte redan gör det.

Tvivlar du på att du vill leva ska du söka vård, direkt. Någon gång kan alla tycka att det är svårt att leva, men man ska inte behöva gå runt och tycka det ofta. Då är man deprimerad. 

Det finns telefonnunner på 1177 som man kan ringa till om det känns akut. 

Tänk så här, det finns många former av närhet, till vänner, till en kärlek, till naturen eller till ett djur. Alla de har ett värde. Man kan till och med känna gemenskap med ett fotbollslag, säger de 😊

Sedan, när du känner att du har lite mer fast mark under fötterna, kan du gå en danskurs eller börja dejta. Mötesplatsen är en hyfsat seriös detingsajt, men ganska få tjejer svarar på meddelanden Det får man ta. Man behöver ju faktiskt bara träffa en!

Lycka till framöver!
  • Anonym (Tubb)

Vanlig klassisk massage kan vara bra. Kroppen mår bättre när någon rör vid en och man slappnar av då. Motverkar depression. Eller Rosenterapi.

Gå till något seriöst ställe, så slipper du konstiga överraskningar.

• Anonym (Jä)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-17 18:48:39 följande:
    Det är klart man kan finna lyckan med att vara ensam. Men jag saknar ändå denna närheten enormt och jag känner att jag mår dåligt psykiskt av det. Det är känt att ensamhet är farligare än rökning.

Något har gått för långt när du tänker ta livet av dig för att du inte får det du vill ha. Jag tror att det är din attityd till det hela som måste förändras. 

Jämför med ett skrikande barn som får tv-spelet den skriker över i affären. Det lär barnet att om jag mår psykiskt dåligt/ uppvisar ångest så får jag det jag vill ha. Barnet förknippar ett negativt beteende med belöning. Du uppvisar ett negativt beteende för att du omedvetet tror att du kommer att få det du vill ha.

Det är fullständigt orimligt att lägga över ansvaret på ditt mående på en fiktiv flickvän (eller människor på familjeliv för den delen) 

Det är det här mönstret du behöver aktivt bryta. Det leder dig till fördärvet. Du behöver acceptera att ditt mående är ditt ansvar, ingen annans, det finns hjälp att få, men du vet säkert vad saken handlar om innerst inne så du undviker den.

• Anonym (Tubb)
    Anonym (Jä) skrev 2025-07-17 19:57:59 följande:

Något har gått för långt när du tänker ta livet av dig för att du inte får det du vill ha. Jag tror att det är din attityd till det hela som måste förändras. 

Jämför med ett skrikande barn som får tv-spelet den skriker över i affären. Det lär barnet att om jag mår psykiskt dåligt/ uppvisar ångest så får jag det jag vill ha. Barnet förknippar ett negativt beteende med belöning. Du uppvisar ett negativt beteende för att du omedvetet tror att du kommer att få det du vill ha.

Det är fullständigt orimligt att lägga över ansvaret på ditt mående på en fiktiv flickvän (eller människor på familjeliv för den delen) 

Det är det här mönstret du behöver aktivt bryta. Det leder dig till fördärvet. Du behöver acceptera att ditt mående är ditt ansvar, ingen annans, det finns hjälp att få, men du vet säkert vad saken handlar om innerst inne så du undviker den.

Javisst har man ett ansvar för sitt eget mående! Men de flesta stöttar sig på människor som de tycker om. Vi är helt enkelt gjorda för gemenskap. Det kan vara släktingar, vänner, bekanta,  grannar, partner, arbetskamrater eller föreningskompisar. (eller tom ett husdjur).Det är helt orimligt att begära av en människa att den ska vara psykiskt helt självförsörjande. Människan är ett flockdjur.

"He had no mother and he had no father, he was a selfmade man"

Nej vi behöver närhet till andra i olika former. Människor som hamnar i isoleringscell börjar snabbt må mycket dåligt. 

Men visst finns det bättre ställen att söka stöd på än FL.
  • Anonym (Tubb)

Det var många råd som jag gav på en gång.

Ett sista råd: Testa bara ett av råden till att börja med! Man kan inte göra allt på en gång!

Svar på tråden Tappat livslusten