Inlägg från: Anonym (Mio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mio)

Barnlängtan

Core skrev 2025-07-20 10:31:26 följande:

Jag vet vad du menar, men jag säger bara att barnlängtan inte är en grundkänsla. När man tar bort skydd är man ju medveten om det eventuella utfallet, och ställer in sig på det. Jag ville bara ha sagt att känslan av längtan inte var inblandad, och tror att just det vi kallar längtan ofta är ett symptom på nått annat!

Att det är så tror jag beror på att man kan inte riktigt längta efter något man inte upplevt in first person, så vi är snarare byggda så att man skaffar barn på instinkt. I retrospektiv är det svårt att beskriva vad som egentligen låg bakom att vi slutade med skydd och skaffade barn, det kom bara som en naturlig fas i relationen 

Håller med. Jag kände aldrig någon barnlängtan. Visst ville jag ha barn och vi planerade och det tog sig direkt, båda gångerna. Men jag kände inte barnlängtan och vet inte hur jag skulle känt om det jag inte blivit gravid. Min man sade att han inte ville adoptera om det inte blev barn på naturlig väg, men det är också lätt att säga när man aldrig varit i sitsen där man fått barnlängtan. 
Svar på tråden Barnlängtan