Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Bara du kan bestämma om du vill göra abort eller inte. Han har inget med det att göra, och skulle han, mot förmodan, skada sig är det faktiskt inte ditt fel eller ansvar. 

Om jag var du skulle jag blocka honom just nu. Du ska inte behöva ha honom ringandes varje dag för att pressa dig till nåt du inte vill. Du behöver inte svara när han ringer eller vara kontaktbar just nu. 

Du väljer vad du vill göra med din kropp, och behåller du och föder barnet får ni lista ut er situation då. Men just nu behöver du bara tänka på vad du vill göra och vad som är bäst för dig.

• Anonym (Alice)

Tycker att det är lite larvigt att vissa menar att det här kanske blir sista chansen till barn för att TS är 34... Herregud, det är ju inte som att hon är 44. Klart att det fortfarande finns möjligheter för barn i en bättre situation. Oavsett ska ju inte TS göra abort om hon inte vill, men alltså, det är ju inte som att det här absolut är sista chansen för henne.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Only you) skrev 2025-07-21 23:14:05 följande:

Fast det är ju bara ett perspektiv. 
    Finns ju oxå perspektivet där mamman behåller barnet och ger det allt den behöver och älskar det in i minsta lilla cell.

Man klarar sig faktiskt alldeles utmärkt med bara en bra förälder. 

Sen måste jag säga att jag tycker att det ALLTID är egoistisk att skaffa barn. Det är alltid något som man väljer att göra för att man själv vill ha barn, så detta är bara två olika förklaringar av det. För det är ju knappast så att man väljer att skaffa barn för barnets skull, så en egoistisk handling, som leder till ofantlig kärlek, men ändå egoistiskt?

Och att bara tycka att hon ska göra abort och inseminera istället visar att du inte alls tänker på hur hon faktiskt redan känner inför det som växt inom henne. 

Bara för att mamman älskar barnet betyder ju inte att barnet får garanterat en bra uppväxt. Barnet kommer ju ändå växa upp, och någon gång troligtvis, få veta att hen var resultatet av otrohet. Att pappan hatade en och inte ville ha en. Kanske att hen har syskon som hen aldrig träffat, syskon som kanske inte ens vill ha något med barnet att göra. Och det kanske inte är så kul.

Kanske kommer barnet inte bry sig alls, men det är ju naivt att mena att mammans kärlek räcker och att det tar bort allt annat negativt och jobbigt som kan komma ur den här situationen. Det blir ju mer egoistiskt i just den här situationen att behålla, just för att barnet kommer födas i en redan inflammerad situation.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 07:54:37 följande:
    Hur kan du garantera att hon blir gravid igen?
    Kan ju såklart inte göra det, men det är ju inte som att 34 är gammalt. Många blir ju t.ex. gravida naturligt som 37, 38 och 39-åringar. 

Hade hon varit 44, ja, då hade jag absolut förstått alla som menar att det här troligtvis är sista chansen. Men nu är det ju bara larvigt.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 12:07:38 följande:
    34 är en rätt hög ålder, vid 44 kan majoriteten av kvinnor inte få barn. 
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 12:19:56 följande:
    Exakt, du kan inte det.
    34 är fortfarande inte en extrem hög ålder. En kvinna i TS ålder har fortfarande bra chanser att bli gravid igen, både naturligt och med hjälp av t.ex IVF.

Länken nedan visar vid vilken ålder man bör börja försöka få barn för att ha bäst chans att få så många man vill ha. De menar att en 34-åring har 75% chans att hinna få två barn, och en 35-åring har en 50% chans att hinna med att få tre barn naturligt. Självklart förbättras chanserna med IVF eller fertilitetsbehandling. 

https://www.britishfertilitysociety.org.uk/fei/when-should-you-start-trying-to-get-pregnant/
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 15:27:23 följande:
    På gruppnivå. Du vet inget om TS fertilitet. 

Eh, ja, självklart? Vi pratar om fertilitet på gruppnivå när vi säger saker som att en 34-åring är gammal eller inte. Förstår du verkligen inte det..?

Generellt sett är en 34-åring inte för gammal för att få barn och många kan mycket väl få flera barn naturligt om de börjar försöka vid 34-35. Alltså borde det vara lugnt för TS om hon istället vill vänta och få barn med någon som också vill ha barn, när de är i en bättre situation, ur en fertilitetsaspekt. 

Självklart kan hon mycket väl behålla nu om hon vill, men att säga att hon borde för att det mycket troligt är sista chansen innan hon blir för gammal är helt enkelt inte sant.

• Anonym (Alice)
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 15:43:26 följande:

Rent krasst ligger det till såhär: Ja, ts kan så klart välja att göra abort och få barn med en man som hon är i relation med. Hon är nu 34 år och att träffa någon seriös och vettig samt etablera en relation kan dröja. Då är hon plötsligt 37-40 år gammal. Inte lika självklart att det är så enkelt att bli gravid och behålla ett barn i den åldern. 

Ts, tänk på dig och vad du vill med ditt liv i första hand. 

Ja, alltså rent krasst, är man 34 och ligger med gifta män är det ju inte så konstigt om det blir lite bråttom att hitta en egen, stabil partner att skaffa barn med.

Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort