Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Han vill slå mig

Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

Det handlar inte om att du får honom arg utan om hans brist på självkontroll och strategier för att hantera affekt! Det är redan psykisk misshandel att hota som han gör och en normaliseringsprocess innan första slaget kommer. Lämna!
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2025-07-21 12:02:49 följande:
    Du verkar inte förstå allvaret i din situation. Du borde veta svaret redan, tycker man. 
    Det är precis såhär normaliseringsprocessen vid misshandel ser ut. Man anser att man har en del i beteendet, bryts ner och det hela blir vardag. Inte på något sätt en orimlig trådstart.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:36:29 följande:
    Har sett två som slog sina fruntimmer. Inte någonsin gick de runt och snackade om att de önskar att de gjorde det, de hade liksom inte sådan självkontroll. 

Hade du några andra upplevelser, eller vill du bara dryga lite? 
    Väldigt få slår sin partner dag ett. Det är en process innan det händer, annars skulle väldigt få stanna och känna sig ansvariga för våldet. Precis såhär kan processen se ut.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:40:40 följande:
    Aha, och det vet vi för att du säger att det är det? Då säger jag att det inte är det då, så står hela vår konversation i stiltje. 
    Finns massor av forskning och berättelser på hur det fungerar. Men tycker att det räcker med rimligheten, varför skulle en normal människa som blir slagen stanna i relationen? Vänner och anhöriga förstår ingenting när (oftast) kvinnan går tillbaka gång på gång. Svaret är att de bara ser våldet och inte processen runtomkring som har lett fram till detta. T ex att kvinnan lurats in i att känna sig ansvarig för våldet.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:56:13 följande:
    Ah, så nu har forskning sagt att hustrumisshandlare använder just denna meningen? 

Du tycker det räcker med rimligheten? Det var det jag misstänkte, du har inga riktiga belägg för det, utan det handlar mest om vad du tycker eller tänker..

Hade ju varit bra om du hade något riktigt argument vi kan diskutera här istället. Typ som att "jag har hört exakt den meningen sägas ifrån en partner som sedan vände till att slå mig..."

Så det blir ett riktigt samtal istället för ett "jag säger att det är så, så då är de det.

Men chansen är att det har du inte.. Liksom jag aldrig har hört någon av dom två hustrumisshandlare som jag har sett och vet, gå runt och prata om det innan det ens händer.. 

De farliga är liksom inte dom som går o pratar om det... De riktigt farliga dom säger ofta inget...
    Det finns inga exakta meningar utan är ett beteende och mönster som ofta är en del i misshandel i nära relationer. Han har tedan preppat för att hon ska känna sig ansvarig när första slaget kommer.

Sedan menar jag inte att det är något absolut. Sånt här går inte alltid över i fysiskt våld utan kan stanna vid hot och slag på prylar. Men det är en stor red flag och inte ett okej beteende oavsett! Man ska inte behöva fundera på om ens partner kan bli arg och smälla till en.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:11:48 följande:
    Frågan var hur vet ni att hon inte gör det? 

Att han hotar med våld visar på att han har ett jävligt ohälsosamt att hantera sina känslor på i heta diskussioner...
    Men jag är rätt övertygad om att till och med kvinnor skulle bli ganska så våldsamma om det fanns någon man som inte respekterade hennes gränser.. 
    De allra flesta blir inte våldsamma och hotar sin partner med fysiskt våld för att hen inte respekterar ens gränser! Sjukt att du vill få beteendet till något normalt.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:17:25 följande:
    Oj vilken mastermind, han har redan lagt upp för att kunna ursäkta sitt beteende lite senare?...

För att du säger att han har det?

Inga belägg för det.. Inte nått om någonting..
    Bara en massa tomma påståenden om att det är såhär en sån beter sig...

Lustigt, för den jag såg boxa på en kvinna stod inte och bara pratade om det.. Hon blev påboxad för att han såg hon stå o prata med en kille.. 
    Det är en naturlig process som är återkommande när våld är inblandat. Menar inte att mannen har en medveten plan. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:20:35 följande:
    Svara istället på inlägget istället för att försöka korsbråka om det och bete er.. 

Frågan jag ställde dig var alltså "hur vet ni att hon inte gör han sur?" 
    Ingen har påstått att hon inte gör honom sur. Det är hans våldsamma beteende och hot vi pratar om.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:27:53 följande:
    Du har gjort det. Du skrev uttryckligen "det handlar inte om att du får han arg."..

Han slår ju i saker, det låter ju rätt så argt för mig... Typ som någon som har tröttnat... Att ord inte räcker till längre och han inte vet hur han ska hantera det.. Menar du att han gör det bara mest för skojs skull?
    Du misstolkar det jag skrev. Poängen är att hon inte har något ansvar i att han inte kan hantera sin affekt. Det ligger på honom oavsett vad hon har sagt. Våld och hot om våld är aldrig ok i en relation.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:28:57 följande:
    Låter ju som det. Han är ju inte arg.. Utan det är en del av super duper mega planen.. 

För att du säger det.. 
    Har aldrig påstått att han har en medveten plan. Det jag förklarar är processen och hur våld kan normaliseras i en relation. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:35:31 följande:

Nej, jag misstolkar inte det du skriver.. Du skriver rakt ut i den meningen att han är inte arg för att hon gör honom arg när hon håller på och bråkar som hon gör. Utan att det är en del av normaliseringsprocessen som han sysslar med och gör henne redo nu inför...

Hur fan ska någon kunna misstolka något så välskrivet? Var tvungen att dubbelkolla nu efter dina försök till gaslightning, men det är ju faktiskt så du skrivit. 

Är det en normaliseringsprocess du utsätter mig för nu? Ska du slå mig? 

Det är inte hennes fel att han blir våldsam! Det är poängen. Hade jag blivit dåligt behandlad av min partner hade jag backat och förmodligen gjort slut. Han väljer istället att hota om våld. Det är hans fel och ansvar., inte hennes, vad hon än har sagt.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:58:47 följande:

Nej, det är det inte någon som sa heller...
    Du påstod att det ej var hennes fel att han blir arg... Och att anledningen till att han blir arg bara är en del av hela hans normaliseringsprocess som ju killar bara gör...

För att du har sagt att det är så som alla killar ju fungerar... 

Tack, då vet jag 👍

Det är ingen motsägelse. Hon kan ha gjort honom arg. Det är fortfarande hans fel och ansvar att han hanterar ilskan med våld och hot.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:04:54 följande:
    Ja, vem fan har sagt något annorlunda? 

Vad jag ifrågasatte var dina teorier om att det är en del utav hela hans stora masterplan... 

Och du satte dig ju själv och höll på och bitchade emot när jag sa att det kan ju handla om hans dåliga och ohälsosamma sätt att hantera det på...
    Missuppfattar du allt med vilje eller? Jag förklarar hur våld i nära relationer kan fungera för att peka på varningsflaggorna i ts relation. Att du tror att jag pratar om en masterplan och att hon inte kan ha gjort honom arg får stå för dig. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:13:54 följande:
    Nej, jag tror jag börjar förstå nu...

1. Du menade inte det du själv sa i ditt eget inlägg...
    2. Utan du menade egentligen det som Jag sade...
    3. Du bara sket rakt över mitt inlägg, där det stod samma sak, för att det var egentligen inte jag, utan det var faktiskt du som var den som sade det.. 
    4. Han är egentligen inte arg för att hon sagt något taskigt till han när dom bråkar. Han är egentligen bara arg för att han försöker mjuka upp hon inför nästa steg i planen.
    5. Killen är en mastermind.

Nu tror jag att jag faktiskt börjar fatta 👍
    Jag menade exakt som jag skrev i mitt första inlägg men du hade kanske behövt lite mer information i ämnet för att förstå. Det handlar inte om att hon gör honom arg utan om hur han hanterar affekten. Det är det riskfyllda beteendet och mönstret i relationen. Det är inte den som gör någon arg som bär ansvaret för våldet (om hon nu gjort honom arg överhuvudtaget, det vet vi ju inte. Gan kanske hade en sålig dag på jobbet).

Det handlar inte om att du får honom arg utan om hans brist på självkontroll och strategier för att hantera affekt! Det är redan psykisk misshandel att hota som han gör och en normaliseringsprocess innan första slaget kommer. Lämna!
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:23:08 följande:
    Aha, så nu menade du det? Så det är jag som har skrivit mitt eget inlägg alltså? För nu höll du ju med till slut om det. 

Men då är det ju du som har skrivit att det inte är hennes fel att han blir arg. Och att han blir arg är en del i killens masterplan att normalisera hela skiten för hen. 
    Jag ger upp nu. Läs igen så kanske polletten trillar ner. 
  • Anonym (A)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-22 10:58:20 följande:

Jag tycker att fler borde lära sig om hur normaliseringsprocessen funkar. En del säger gå vid första slaget. Enligt föreläsning på universitetet så fick vi lära oss att det börjar oftast inte med fysiskt våld utan kontroll. 

Precis så, ts kan vara mitt i processen som leder fram till misshandel just nu.
  • Anonym (A)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-24 09:14:52 följande:
    Nej jag mildrar inte hans beteende, det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag sitter inte här och skriver att min sambo hotat mig bara sådär, det har varit under ett bråk/tjafs och jag tycker att det aldrig bara är ENS fel att två bråkar. Jag menar att jag också är orsaken till att vi bråkat, men oavsett så tycker jag inte att det ger han rätten att säga att jag förtjänar en smäll. Så jag håller helt med om det du skrivit. Sen har jag sett att någon tolkat det som att han förnekar att han sagt så, och så är det verkligen inte. Men som du skriver "om jag inte hade gjort så så hade det nog inte hänt", så tänker jag ju ibland tyvärr...
    Du kan t o m vara hela orsaken till bråket. Men hans bristande kontroll är orsaken till våldet och hoten. Det beteendet är hans fel och ansvar! Viktigt att hålla isär de två sakerna. 
Svar på tråden Han vill slå mig