Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:56:13 följande:
Ah, så nu har forskning sagt att hustrumisshandlare använder just denna meningen?
Du tycker det räcker med rimligheten? Det var det jag misstänkte, du har inga riktiga belägg för det, utan det handlar mest om vad du tycker eller tänker..
Hade ju varit bra om du hade något riktigt argument vi kan diskutera här istället. Typ som att "jag har hört exakt den meningen sägas ifrån en partner som sedan vände till att slå mig..."
Så det blir ett riktigt samtal istället för ett "jag säger att det är så, så då är de det.
Men chansen är att det har du inte.. Liksom jag aldrig har hört någon av dom två hustrumisshandlare som jag har sett och vet, gå runt och prata om det innan det ens händer..
De farliga är liksom inte dom som går o pratar om det... De riktigt farliga dom säger ofta inget...
Det finns inga exakta meningar utan är ett beteende och mönster som ofta är en del i misshandel i nära relationer. Han har tedan preppat för att hon ska känna sig ansvarig när första slaget kommer.
Sedan menar jag inte att det är något absolut. Sånt här går inte alltid över i fysiskt våld utan kan stanna vid hot och slag på prylar. Men det är en stor red flag och inte ett okej beteende oavsett! Man ska inte behöva fundera på om ens partner kan bli arg och smälla till en.