• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (Gränslöst)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

Gränsen har han redan passerat. Du behöver lämna nu, innan han slår dej. Vill du verkligen vara ihop med ngn som tycker att du förtjänar en smäll? Inte ens jag, en random och anonym person på nätet tycker att du förtjänar en smäll...
  • Anonym (LB)
    Anonym (Herakles) skrev 2025-07-23 07:36:37 följande:
    En sak jag reagerar på i ditt inlägg är hur du kan påstå att du mår bra i en våldsam persons närhet. En person som du tror älskar dig trots att han hotar dig med våld. Det här behöver du hjälp med. Säger det i all välmening men det låter som att det har gått så långt att du tror att det här är normalt och att det finns kärlek i denna relation.
    Ja jag vet inte. Jag älskar honom och det liv vi har tillsammans, tror jag... men den senaste tiden har jag faktiskt mått ganska dåligt. Känner mig stressad och allt därtill. Känns som jag inte kan slappna av hemma ens.... men jag vet inte vad det beror på egentligen. Men jag trivs ändå med min sambo när vi är sams och så, det är väl inte så konstigt?! Han är ju inte våldsam hela tiden??
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 08:58:25 följande:
    Ja jag vet inte. Jag älskar honom och det liv vi har tillsammans, tror jag... men den senaste tiden har jag faktiskt mått ganska dåligt. Känner mig stressad och allt därtill. Känns som jag inte kan slappna av hemma ens.... men jag vet inte vad det beror på egentligen. Men jag trivs ändå med min sambo när vi är sams och så, det är väl inte så konstigt?! Han är ju inte våldsam hela tiden??
    Vill bara ge dig en styrkekram när jag läser ditt svar.

Du vet inte vad det beror på att du inte kan slappna av hemma? Läs om vad du själv skrivit här. Föreställ dig att det är din älskade dotter som skriver sä. Vet inte vad det beror på???

Sedan fortsätter du med att skriva att du trivs med honom eftersom han ju inte är våldsam hela tiden. Serlöst??? Har du så låga kriterier för trygghet och kärlek.

Menar verkligen inget illa, tvärtom. Försöker bara visa hur det du skriver låter i mina, en utomståendes, öron.
  • Anonym (LB)
    Anonym (Herakles) skrev 2025-07-23 09:09:19 följande:
    Vill bara ge dig en styrkekram när jag läser ditt svar.

Du vet inte vad det beror på att du inte kan slappna av hemma? Läs om vad du själv skrivit här. Föreställ dig att det är din älskade dotter som skriver sä. Vet inte vad det beror på???

Sedan fortsätter du med att skriva att du trivs med honom eftersom han ju inte är våldsam hela tiden. Serlöst??? Har du så låga kriterier för trygghet och kärlek.

Menar verkligen inget illa, tvärtom. Försöker bara visa hur det du skriver låter i mina, en utomståendes, öron.
    Jag förstår vad du menar, och jag är jättetacksam för alla era svar!! Som sagt är det därför jag skriver här, för att få andras synvinklar än bara min. Och jag håller med om det du skriver, tack! 

Jag är också rädd för att bli ensam egentligen. Det är ingen ursäkt jag vet, men det är min känsla I allt.
  • Anonym (M)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 09:40:16 följande:
    Jag förstår vad du menar, och jag är jättetacksam för alla era svar!! Som sagt är det därför jag skriver här, för att få andras synvinklar än bara min. Och jag håller med om det du skriver, tack! 

Jag är också rädd för att bli ensam egentligen. Det är ingen ursäkt jag vet, men det är min känsla I allt.
    Så vad tänker du göra?
  • Anonym (Du behöver lämna. NU!)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 08:58:25 följande:
    Klart du inte kan slappna av hemma med en person säger att den ska slå dig om du säger något fel?

Det vore betydligt konstigare och mer oroväckande om du kunde det (= förstörd för livet och accepterar dålig behandling).
  • Anonym (Lee)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 09:40:16 följande:

Ja det är jättejobbigt att bli ensam. Men du har ju inte mått bra senaste tiden! Du levde väl ett liv före ni flyttade ihop?

Sedan måste du se det i ett helt livs perspektiv. Ska ni bråka och han säga att han vill slå dig hela livet? Eller att du fogar dig och blir slav? Men en rädd slav.

Nej börja planera för uppbrott. Han ljuger ju och säger att han inte har sagt så som ha sa,  det räcker!
  • Anonym (T)
    Anonym (Lee) skrev 2025-07-23 06:59:51 följande:
    Polisen kallar det "hotvåld". Det blir en form av kontroll, eftersom man inte vill att personen ska slå. 
    Jaha, nu har Polisen varit där och sagt att hennes situation är hotvåld? Vart har du sett att hon har skrivit något sånt? 
  • Anonym (T)
    Lynx123 skrev 2025-07-23 07:02:54 följande:
    Precis så. Att hota med våld när man är missnöjd med ett samtalsämne är inte bara manipulativt och kontrollerande, det är olagligt.
    Att säga "du borde fan ha en smäll" när någon medvetet är jobbig, är inte ens att hota någon.

Att hota någon är att säga "du får en smäll om du inte håller käft nu."
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 12:03:13 följande:
    Att säga "du borde fan ha en smäll" när någon medvetet är jobbig, är inte ens att hota någon.

Att hota någon är att säga "du får en smäll om du inte håller käft nu."
    Varför är du så ivrig att tona ner det som hänt TS? Du märker ord hela tiden för att på något sätt förminska henne. Det spelar noll roll hur orden sades, han är totalt olämplig som partner. 

Skulle du svara samma sak om det var din dotter som berättade detta för dig? 
Svar på tråden Han vill slå mig