• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 17:10:20 följande:
    Jag är tacksam för ditt meddelande också för att få en annan synvinkel. Jag ser att många uppfattat det som att min sambo nekar att han sagt så, men det har han aldrig gjort. Han är fullt medveten om vad han sagt och vi har pratat om det efter tjafsen. Han har som sagt aldrig slagit mig och jag är mycket väl medveten om att jag inte är perfekt heller. Jag kanske säger saker som gör honom upprörd. Och som du skriver så spelar det väl roll hur saker sägs. 
    Snälla du. Försök inte försvara honom nu. Oavsett hur mycket du provocerar honom så ger det inte honom rätten att hota dig med våld.
    En normalt funtad människa hade hellre gått undan en stund och lugnat ner sig istället för att bete sig hotfullt och börjat slå på saker.
    Det tror jag att du innerst inne förstår.
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 17:10:20 följande:
    Jag är tacksam för ditt meddelande också för att få en annan synvinkel. Jag ser att många uppfattat det som att min sambo nekar att han sagt så, men det har han aldrig gjort. Han är fullt medveten om vad han sagt och vi har pratat om det efter tjafsen. Han har som sagt aldrig slagit mig och jag är mycket väl medveten om att jag inte är perfekt heller. Jag kanske säger saker som gör honom upprörd. Och som du skriver så spelar det väl roll hur saker sägs. 
    Jag vill också tillägga att om din sambo tycker att du provocerar honom så mycket och gör honom så arg så är han ju fri att gå,eller hur.
    Men istället så väljer han att stanna kvar. Då kan det ju inte vara så illa.
    Eller så är det bara manipulationer och gaslighting han sysslar med.
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 18:03:12 följande:
    Tack för dina tips! 

Jo, det är som du misstänker, han kontrollerar mig inte på något sådant sätt alls. I det avseendet har vi en vettig relation. Och just därför tror jag innerst inne att han aldrig skulle slå mig, men det kan jag ju aldrig veta. Men som du (det var väl du?) skrev tidigare så kan ju det vara hans typ av "självförsvar". Men oavsett känns det inte bra när han säger så, men jag ska vara uppmärksam!

Men mitt syfte med detta inlägg var att höra om folk tycker jag överreagerar eller inte och få input från lite bredare perspektiv och det har jag fått och är jättetacksam för.
    Du har skrivit att du känner dig orolig hela tiden,i ditt förhållande. Och så ska det inte behöva vara.
    I ett sunt förhållande så ska det kännas ok även om man bråkar,som någon skrev.
    Man ska inte behöva känna det som att man måste gå runt och trampa på äggskal för att den andre inte ska explodera.
    Då är inte förhållandet sunt.
    Som någon skrev så finns det fina män därute där du kan få allt det du önskar,men utan aggressionsproblematik där du ständigt får gå omkring och vara orolig.
    Och det är väl så du vill ha det,eller hur?
    Om du absolut vill stanna hos den här killen så tycker jag att du ska kräva att han söker hjälp för sina aggressioner om ni ska kunna fortsätta tillsammans.
    Och ta då upp det medans ni har det bra och är lugna. Inte när ni bråkar.
  • Anonym (LB)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 18:16:54 följande:
    Det kan vara en form av självförsvar när man tycker att man tex bara blir oförtjänt påhoppad hela tiden. Eller Orättvist behandlad.. Missföstådd. Till slut går det inte att försvara sig emot det längre och då räcker orden inte till. 

En paus i det fallet är rätt sätt att hantera det på, för då har man tid att tänka till. 
    Så kan det mycket väl vara. Jag är som sagt inte perfekt jag heller så hans ord kommer ju inte bara utan anledning.

Tack igen för dina tankar!
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:38:38 följande:
    Snälla du. Försök inte försvara honom nu. Oavsett hur mycket du provocerar honom så ger det inte honom rätten att hota dig med våld.
    En normalt funtad människa hade hellre gått undan en stund och lugnat ner sig istället för att bete sig hotfullt och börjat slå på saker.
    Det tror jag att du innerst inne förstår.
    Jag försvarar inte någon. Jag gjorde detta inlägg för att få lite större perspektiv och uppskattar olika synvinklar och inte bara inlägg som säger "lämna honom!". Ni vet bara min sida av detta och därför uppskattar jag tankar från olika håll för att JAG ska kunna reflektera och bestämma hur jag ska gå vidare med detta.

Sen håller jag absolut med om att det inte är rätt att hota med våld oavsett hur provocerd man blir. Men ingen är perfekt och jag tror att alla någon gång sagt något man inte menar i ren frustration.

Som sagt, jag försvarar ingen, varken mig själv, min sambo eller någon här överhuvudtaget. Men jag uppskattar alla tips, råd och diskussioner här som får mig att reflektera och få ett större perspektiv på det hela, oavsett om det är råd som "lämna honom!" eller "han menar nog det inte ocj kommer nog aldrig slå dig".
    Hoppas du förstår mig
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:41:01 följande:
    Jag vill också tillägga att om din sambo tycker att du provocerar honom så mycket och gör honom så arg så är han ju fri att gå,eller hur.
    Men istället så väljer han att stanna kvar. Då kan det ju inte vara så illa.
    Eller så är det bara manipulationer och gaslighting han sysslar med.
    Så är det absolut, han kan gå om han vill det. 
    Han tycker nog inte att det är så illa. Som jag skrev i mitt första inlägg så älskar han mig och säger att han vill leva sitt liv med mig. Våra tjafs är väl "inte så illa" men oavsett säger han dom orden och det kan ju vara hans aggressionsproblem, bara tomma ord, eller att han faktiskt menar det. Men vilket av de det är vet jag inte
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-23 18:50:01 följande:
    Du har skrivit att du känner dig orolig hela tiden,i ditt förhållande. Och så ska det inte behöva vara.
    I ett sunt förhållande så ska det kännas ok även om man bråkar,som någon skrev.
    Man ska inte behöva känna det som att man måste gå runt och trampa på äggskal för att den andre inte ska explodera.
    Då är inte förhållandet sunt.
    Som någon skrev så finns det fina män därute där du kan få allt det du önskar,men utan aggressionsproblematik där du ständigt får gå omkring och vara orolig.
    Och det är väl så du vill ha det,eller hur?
    Om du absolut vill stanna hos den här killen så tycker jag att du ska kräva att han söker hjälp för sina aggressioner om ni ska kunna fortsätta tillsammans.
    Och ta då upp det medans ni har det bra och är lugna. Inte när ni bråkar.
    Ja jag håller med om det, att man ska känna sig trygg oavsett om man bråkar eller inte. Det är så jag vill ha det ja. 

Ja troligtvis kan det ju finnas någon där ute som kan ge mig allt jag vill ha. Men har inte hittat den personen ännu, inte i någon av mina tidigare förhållanden... 

Tack! Ska fundera och försöka ta upp det med honom vid tillfälle. Jag kan ju börja där och se hur han reagerar på det. Tack för dina tips! 
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 19:14:22 följande:
    Jag försvarar inte någon. Jag gjorde detta inlägg för att få lite större perspektiv och uppskattar olika synvinklar och inte bara inlägg som säger "lämna honom!". Ni vet bara min sida av detta och därför uppskattar jag tankar från olika håll för att JAG ska kunna reflektera och bestämma hur jag ska gå vidare med detta.

Sen håller jag absolut med om att det inte är rätt att hota med våld oavsett hur provocerd man blir. Men ingen är perfekt och jag tror att alla någon gång sagt något man inte menar i ren frustration.

Som sagt, jag försvarar ingen, varken mig själv, min sambo eller någon här överhuvudtaget. Men jag uppskattar alla tips, råd och diskussioner här som får mig att reflektera och få ett större perspektiv på det hela, oavsett om det är råd som "lämna honom!" eller "han menar nog det inte ocj kommer nog aldrig slå dig".
    Hoppas du förstår mig
    Jag förstår hur du menar. Men samtidigt så skriver du saker som att du inte heller är perfekt osv.
    Och då känns det lite som att du försöker mildra hans beteende.
    Och jag har själv erfarenheter av att leva i ett destruktivt förhållande och  vet hur lätt det är att lägga skulden på sig själv. Om jag inte hade gjort si eller så så hade säkert detta inte hänt osv.
    Kanske skulle ni båda må bra av att gå i parterapi t ex,och få hjälp att hantera dessa situationer när de uppstår?
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 19:20:55 följande:
    Så är det absolut, han kan gå om han vill det. 
    Han tycker nog inte att det är så illa. Som jag skrev i mitt första inlägg så älskar han mig och säger att han vill leva sitt liv med mig. Våra tjafs är väl "inte så illa" men oavsett säger han dom orden och det kan ju vara hans aggressionsproblem, bara tomma ord, eller att han faktiskt menar det. Men vilket av de det är vet jag inte
    Och just därför är det så viktigt att han söker hjälp och lär sig att hantera sina känslor.
    Och det innan det hinner gå för långt.
    Vill han inte det så skulle jag fundera noga på om jag verkligen ska stanna kvar.
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-23 19:25:28 följande:
    Ja jag håller med om det, att man ska känna sig trygg oavsett om man bråkar eller inte. Det är så jag vill ha det ja. 

Ja troligtvis kan det ju finnas någon där ute som kan ge mig allt jag vill ha. Men har inte hittat den personen ännu, inte i någon av mina tidigare förhållanden... 

Tack! Ska fundera och försöka ta upp det med honom vid tillfälle. Jag kan ju börja där och se hur han reagerar på det. Tack för dina tips! 
    Så lite så. Jag hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig. 
Svar på tråden Han vill slå mig