Anonym (LB) skrev 2025-07-24 09:14:52 följande:
Nej jag mildrar inte hans beteende, det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag sitter inte här och skriver att min sambo hotat mig bara sådär, det har varit under ett bråk/tjafs och jag tycker att det aldrig bara är ENS fel att två bråkar. Jag menar att jag också är orsaken till att vi bråkat, men oavsett så tycker jag inte att det ger han rätten att säga att jag förtjänar en smäll. Så jag håller helt med om det du skrivit. Sen har jag sett att någon tolkat det som att han förnekar att han sagt så, och så är det verkligen inte. Men som du skriver "om jag inte hade gjort så så hade det nog inte hänt", så tänker jag ju ibland tyvärr...
Nej,ni är kanske skyldiga,båda två,till att bråken uppstår. Men,precis som du skriver,så rättfärdigar ju inte det hans hot om våld. Det finns det inga ursäkter för.
Blir man så arg att man börjar slå på saker och hotar med våld så behöver man söka hjälp för att hantera sina känslostormar.
Vad händer om ni t ex skulle få barn och barnet börjar trotsa? Det kan vara en riktig prövning. Ska han bli våldsam då också?'
Han verkar ju även få dig att känna att du kanske skulle ha agerat annorlunda för att han inte skulle reagera som han gjorde. Det är ju en del i normaliseringsprocessen. Och så ska det ju inte vara i en sund relation.
Så ska ni kunna fortsätta tillsammans så måste han söka hjälp.
Och vill han inte det så tror jag att du vet vad du måste göra. Innan det går för långt.