• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (T) skrev 2025-08-01 22:56:42 följande:

Svårt att svara på? Har redan svarat på det du undrar för flera sidor sedan.. Gillar du att låtsas vara förvirrad, eller är det bara så du försöker debattera?

Och en ännu större fråga: Varför skulle jag bemöda mig med att svara på din vinklade och påhittade vändning av den här historien.. När jag redan för länge sen varit tydlig med vad jag faktiskt tycker? 

Tror du verkligen jag bryr mig om du håller med mig eller inte? 

Okej, du behöver så klart inte svara. Har bättre saker för mig än att sitta och leta reda på dina gamla svar. Det här är ingen debatt - det är en rätt töntig diskussion som bara består av barnsligt tjafs.

Och nej, jag förväntar mig inte att du ska bry dig om vår potentiella samstämmighet. Varifrån fick du det intrycket, du som är så läskunnig?

Hoppas att du får en fin och rolig helg! 😉
  • Anonym (Du behöver lämna. NU!)
    Anonym (T) skrev 2025-08-01 17:40:03 följande:
    Jag citerade exakt den användaren som jag sa att jag citerade, men då tar vi det alltså som att det är fel på din sida och att du inte lyckats fatta eller läsa? 

Du har upprepat samma fråga flera gånger nu trotts att jag aldrig har sagt det du påstår. Antingen läser du inte, eller så hittar du bara på. Båda anledningarna är lika tragiska. 

Återkom gärna efter erat lilla fantasimöte. Ska bli spännande att se vad ni härnäst kommer lyckas fabulera. 

Hittills har du inte klarat att svara på den enklaste av alla frågor, här kommer den igen:

Tycker du det är okej att hota familjemedlemmar med våld om man grälar om t.ex. disken eller de inte delar din uppfattning att en viss artist suger, eller inte? 

D.v.s.: Är du bara en som slänger käft utan att tänka eller kan du faktiskt stå för det du skrev?

Alternativt erkänna att det kan bli lite dålig stämning i hemmet när du ger mig rätten att hota dig med kastration medelst slö potatisskalare varje gång dina sockar ligger på golvet istället för i tvättkorgen, om det stör mig?

Så: Hur ser ditt drömfamiljeliv egentligen ut och tycker du att det är en bra och effektiv metod att man hotar med våld i syfte att tysta eller beteendekorrigera andra i familjen? 

• Anonym (Hemul)
    Anonym (Du behöver lämna. NU!) skrev 2025-08-02 11:57:14 följande:

Hittills har du inte klarat att svara på den enklaste av alla frågor, här kommer den igen:

Tycker du det är okej att hota familjemedlemmar med våld om man grälar om t.ex. disken eller de inte delar din uppfattning att en viss artist suger, eller inte? 

D.v.s.: Är du bara en som slänger käft utan att tänka eller kan du faktiskt stå för det du skrev?

Alternativt erkänna att det kan bli lite dålig stämning i hemmet när du ger mig rätten att hota dig med kastration medelst slö potatisskalare varje gång dina sockar ligger på golvet istället för i tvättkorgen, om det stör mig?

Så: Hur ser ditt drömfamiljeliv egentligen ut och tycker du att det är en bra och effektiv metod att man hotar med våld i syfte att tysta eller beteendekorrigera andra i familjen? 

Jag gissar att du kommer få svaret att personen redan svarat på detta i tidigare inläggFlört
  • Anonym (T)
    Anonym (Hemul) skrev 2025-08-02 12:03:24 följande:
    Jag gissar att du kommer få svaret att personen redan svarat på detta i tidigare inläggFlört
    Jag tänkte faktiskt låta bli att ens svara på det inlägget då det mest var hittepå och uppdiktade annorlunda exempel ifrån TS utan någon substans överhuvudtaget.

Men kul att du tror dig kunna förutse mina drag vid det här laget. Nästan som att du tror att vi är samma personn och att du känner mig.. Om du ändå ska sitta och gissa, kan du väl ta ansvar för att svara åt mig också? Så slipper jag lägga tid på att bemöta era egna fantasier om vad jag kanske tycker. 
  • Anonym (LB)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-28 13:25:57 följande:

Hej, jag har läste ditt svar i tråden. Läs gärna dina egna texter fler gånger och fråga dig, hur kommer det sig att du hade sagt till någon annan att lämna men inte har förmågan. Jag tror är ett svar, du behöver bygga upp din självkänsla. Med den här mannen kommer den bara att bli lägre och lägre, du kommer tycka att du inte förtjänar mer än att få stryk då och då. Det är tyvärr så det kan bli. Men det kan också bli så att du väljer att lämna, tar hjälp och stöd att bygga upp din självkänsla och klarar av att vara singel och trygg i dig själv och vet vilka gränser och krav du har för ett eventuellt förhållande i framtiden.

Den här mannen bryter ner din självkänsla. Han har sagt att du förtjänar en smäll.
    Det gör du inte och det är olagligt.

Du börjar försvara och förklara beteendet och behöver stöd hos oss för att förstå att det inte är normalt. Det är det som kallas normaliseringsprocessen. Du behöver hjälp utifrån, för att ta rätt beslut och kunna lämna. Kan det vara så att han blir hotfull och farlig om du lämnar. Det är nog bäst att du tar hjälp vid ett uppbrott. Kan det vara så att han kommer att visa sin charmigaste sida då också.
    Så att du smälter.

Normaliseringsprincipen handlar om att man börjar se det som händer som normalt. För att orka överleva, det göra att gräns efter gräns kan passeras, det blir värre och värre. Ofta blir man isolerad så den ända som ger bekräftelse är den som är förövaren, därför blir det så svårt att lämna.
    Man knarkar kärleksbetygelser. Förövaren är inte bara ond, han är jättegod och kärleksfull ibland och det är dom stundar som gör att offret blir beroende av förvararen. 
    Det är bara inte normalt. Värsta romantiska helgen kan aldrig väga upp att man blivit förolämpad, kontrollerad, slagen, ekonomiskt skadad etc....Himmel och helvete om vart annat. Nej, en grå vardag, med lite toppar och dalar men inte sådana hemska dalar. Det är inte något som man ska leva, Det bryter ned dig.
    Känn inte ansvar för din partner, han får ta sitt eget ansvar. 
    Det finns inga ursäkter, till det han gör.  Han kan lämna dig om det inte passar att vara med ig. 
    Det är inte kärlek o respekt det är våld och kontroll. 
    Så nu samlar du alla din kraft du har , för du är värdefull och unik, säg det till dig själv, och gör all för att lämna. Det blir inte enklare att lämna....utan tvärrtom.

Tack för dina ord! 
    Ja det är nog som du säger... kanske är beroende av honom pga min självkänsla och tror att jag ska vara ensam för alltid om jag lämnar...
    Men i mina tidigare förhållanden har det varit likadant, dom har sagt saker som gör mig ledsen och sänkt min självkänsla... men har ju tagit mig ifrån det tidigare så kommer väl klara det nu med egentligen.
    Det är svårt... 
  • Anonym (LB)
    Anonym (Gränslöst) skrev 2025-07-28 14:30:25 följande:
    Jättebra, sant och viktigt. Tänk om min mamma hade fått hjälp att våga lämna min pappa. Då hade jag inte behövt se mamma bli slagen. Mitt eget sköra självförtroende hade heller inte fallit i tusentals bitar. Jag hade inte behövt ägna större delen av mitt liv till att samla ihop alla skärvor för att bygga upp mej själv igen. Men vad vet jag, egentligen. Kanske var pappa ändå så farlig att han hade slagit mej totalt sönder, om hon hade lämnat honom. Det var därför hon inte lämnade. Det var vad hon sa till mej i varje fall. Vill du ha det så TS? 
    Usch, det gör mig ledsen att läsa att du varit med om detta. 
    Nej, så vill jag inte ha det. Men han har aldrig slagit mig heller så det kan ju vara tomma ord bara, men vad vet jag
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-28 13:50:13 följande:

Hur går det,TS?

Vi har pratat om det i lugn och ro när vi båda varit på bra humör. Han ber om ursäkt och säger att han aldrig skulle slå mig även fast han sagt som han gjort. Han förstår att jag blir ledsen och rädd men samtidigt säger han att han lessnar ur ibland på mig och håller inne mycket aggressioner och tankar som han vill få ur sig.
    Jag lever med en kronisk sjukdom som påverkar både min energi, mående men också vårt förhållande. Han menar att han får ta mycket skit när jag är i en svacka med min sjukdom.
    Jag vet faktiskt inte vad ska göra, jag förstår ju honom på ett sätt men jag har faktiskt inte valt detta med sjukdomen....
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-08-06 15:17:07 följande:
    Vi har pratat om det i lugn och ro när vi båda varit på bra humör. Han ber om ursäkt och säger att han aldrig skulle slå mig även fast han sagt som han gjort. Han förstår att jag blir ledsen och rädd men samtidigt säger han att han lessnar ur ibland på mig och håller inne mycket aggressioner och tankar som han vill få ur sig.
    Jag lever med en kronisk sjukdom som påverkar både min energi, mående men också vårt förhållande. Han menar att han får ta mycket skit när jag är i en svacka med min sjukdom.
    Jag vet faktiskt inte vad ska göra, jag förstår ju honom på ett sätt men jag har faktiskt inte valt detta med sjukdomen....
    Han måste ju också kunna prata med dig om det här på ett vuxet sätt om det är något som stör honom.
    Och har du dessutom en sjukdom så behöver du ju hans stöd. Inte hot om våld eller att han börjar slå på saker.
    Ni skulle kanske behöva gå i parterapi så att ni får hjälp att hantera era känslor så att ni inte behöver hamna i den här situationen igen. Oavsett om ni fortsätter tillsammans eller går isär.
  • Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-08-06 15:26:01 följande:
    Han måste ju också kunna prata med dig om det här på ett vuxet sätt om det är något som stör honom.
    Och har du dessutom en sjukdom så behöver du ju hans stöd. Inte hot om våld eller att han börjar slå på saker.
    Ni skulle kanske behöva gå i parterapi så att ni får hjälp att hantera era känslor så att ni inte behöver hamna i den här situationen igen. Oavsett om ni fortsätter tillsammans eller går isär.
    Ja så är det ju. Han stöttar mig mycket och jag kan egentligen inte önska mer i det, jag är jättetacksam för hans stöd i min sjukdom. Men som han nämner det så rinner hans bägare också över till slut och det är just dom tillfällena jag inte tycker om och som han blir "aggressiv", utan att slå mig visserligen men ja, du vet vad jag menar...
    Åh, parterapi har jag aldrig tänkt på, tack! Ska kika vad det finns för möjligheter här där jag bor.
  • Suzzan99

Får intrycket av att du värderar dig själv lågt med anledning av din sjukdon och därför accepterar att han beter sig våldsamt mot dig. Ingen ska behöva utstå hot om våld i en kärleksrelation. Finns inga som helst ursäker för hans beteende.

Svar på tråden Han vill slå mig