• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:40:40 följande:
    Aha, och det vet vi för att du säger att det är det? Då säger jag att det inte är det då, så står hela vår konversation i stiltje. 
    Finns massor av forskning och berättelser på hur det fungerar. Men tycker att det räcker med rimligheten, varför skulle en normal människa som blir slagen stanna i relationen? Vänner och anhöriga förstår ingenting när (oftast) kvinnan går tillbaka gång på gång. Svaret är att de bara ser våldet och inte processen runtomkring som har lett fram till detta. T ex att kvinnan lurats in i att känna sig ansvarig för våldet.
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

Om du tänker så här. Även seriemördare och våldtäktsmän kan ha bra sidor.
    Men är de sidorna värda att stanna kvar för?
    Överväger de bra sidorna de dåliga där de mördar och våldtar?
    Nej,absolut inte! Jag tycker du ska lämna.
    Om han har sådana problem att hantera sin ilska att han slår i väggar,dörrar osv så är det bara en tidsfråga innan han ger sig på dig också.
    Jag talar av egen erfarenhet. Jag har själv levt i en destruktiv relation. Tyvärr så väntade jag för länge och tog inte hans hot på allvar och han slog mig och försökte strypa mig.
    Jag lämnade honom och det har jag aldrig ångrat.
    En sund relation med åkta kärlek ser inte ut så här.
    Du förtjänar bättre.
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 12:48:01 följande:
    Finns massor av forskning och berättelser på hur det fungerar. Men tycker att det räcker med rimligheten, varför skulle en normal människa som blir slagen stanna i relationen? Vänner och anhöriga förstår ingenting när (oftast) kvinnan går tillbaka gång på gång. Svaret är att de bara ser våldet och inte processen runtomkring som har lett fram till detta. T ex att kvinnan lurats in i att känna sig ansvarig för våldet.
    Ah, så nu har forskning sagt att hustrumisshandlare använder just denna meningen? 

Du tycker det räcker med rimligheten? Det var det jag misstänkte, du har inga riktiga belägg för det, utan det handlar mest om vad du tycker eller tänker..

Hade ju varit bra om du hade något riktigt argument vi kan diskutera här istället. Typ som att "jag har hört exakt den meningen sägas ifrån en partner som sedan vände till att slå mig..."

Så det blir ett riktigt samtal istället för ett "jag säger att det är så, så då är de det.

Men chansen är att det har du inte.. Liksom jag aldrig har hört någon av dom två hustrumisshandlare som jag har sett och vet, gå runt och prata om det innan det ens händer.. 

De farliga är liksom inte dom som går o pratar om det... De riktigt farliga dom säger ofta inget...
  • molly50
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:38:26 följande:
    Hur vet du det? 
    Hur vet du att det handlar om att TS gör honom arg?
    Och även om så är fallet så ursäktar det inte att han hotar TS med våld.
    Han slår dessutom i väggar och dörrar,samtidigt som han hotar TS, och det är fullt tillräckliga skäl för att söka hjälp för sina aggressionsproblem.
    Så sluta med denna victimblaming och lägg skulden där den hör hemma.
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 12:56:13 följande:
    Ah, så nu har forskning sagt att hustrumisshandlare använder just denna meningen? 

Du tycker det räcker med rimligheten? Det var det jag misstänkte, du har inga riktiga belägg för det, utan det handlar mest om vad du tycker eller tänker..

Hade ju varit bra om du hade något riktigt argument vi kan diskutera här istället. Typ som att "jag har hört exakt den meningen sägas ifrån en partner som sedan vände till att slå mig..."

Så det blir ett riktigt samtal istället för ett "jag säger att det är så, så då är de det.

Men chansen är att det har du inte.. Liksom jag aldrig har hört någon av dom två hustrumisshandlare som jag har sett och vet, gå runt och prata om det innan det ens händer.. 

De farliga är liksom inte dom som går o pratar om det... De riktigt farliga dom säger ofta inget...
    Det finns inga exakta meningar utan är ett beteende och mönster som ofta är en del i misshandel i nära relationer. Han har tedan preppat för att hon ska känna sig ansvarig när första slaget kommer.

Sedan menar jag inte att det är något absolut. Sånt här går inte alltid över i fysiskt våld utan kan stanna vid hot och slag på prylar. Men det är en stor red flag och inte ett okej beteende oavsett! Man ska inte behöva fundera på om ens partner kan bli arg och smälla till en.
  • Anonym (T)
    molly50 skrev 2025-07-21 13:05:05 följande:
    Hur vet du att det handlar om att TS gör honom arg?
    Frågan var hur vet ni att hon inte gör det? 

Att han hotar med våld visar på att han har ett jävligt ohälsosamt att hantera sina känslor på i heta diskussioner...
    Men jag är rätt övertygad om att till och med kvinnor skulle bli ganska så våldsamma om det fanns någon man som inte respekterade hennes gränser.. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:11:48 följande:
    Frågan var hur vet ni att hon inte gör det? 

Att han hotar med våld visar på att han har ett jävligt ohälsosamt att hantera sina känslor på i heta diskussioner...
    Men jag är rätt övertygad om att till och med kvinnor skulle bli ganska så våldsamma om det fanns någon man som inte respekterade hennes gränser.. 
    De allra flesta blir inte våldsamma och hotar sin partner med fysiskt våld för att hen inte respekterar ens gränser! Sjukt att du vill få beteendet till något normalt.
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 13:08:07 följande:
    Det finns inga exakta meningar utan är ett beteende och mönster som ofta är en del i misshandel i nära relationer. Han har tedan preppat för att hon ska känna sig ansvarig när första slaget kommer.
    Oj vilken mastermind, han har redan lagt upp för att kunna ursäkta sitt beteende lite senare?...

För att du säger att han har det?

Inga belägg för det.. Inte nått om någonting..
    Bara en massa tomma påståenden om att det är såhär en sån beter sig...

Lustigt, för den jag såg boxa på en kvinna stod inte och bara pratade om det.. Hon blev påboxad för att han såg hon stå o prata med en kille.. 
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 13:16:59 följande:
    De allra flesta blir inte våldsamma och hotar sin partner med fysiskt våld för att hen inte respekterar ens gränser! Sjukt att du vill få beteendet till något normalt.
    Sjukt att du vill få folks ohälsosamma metoder att hantera ilska på att handla något så illa som just misshandel...

Ser många killar slå näven i bordet inne på jobbet när dom blir frustrerade över något, utan att den sedan sitter i nåns ansikte.. 
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 13:16:59 följande:
    Svara istället på inlägget istället för att försöka korsbråka om det och bete er.. 

Frågan jag ställde dig var alltså "hur vet ni att hon inte gör han sur?" 
Svar på tråden Han vill slå mig