• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (Bastian)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:35:31 följande:

Nej, jag misstolkar inte det du skriver.. Du skriver rakt ut i den meningen att han är inte arg för att hon gör honom arg när hon håller på och bråkar som hon gör. Utan att det är en del av normaliseringsprocessen som han sysslar med och gör henne redo nu inför...

Hur fan ska någon kunna misstolka något så välskrivet? Var tvungen att dubbelkolla nu efter dina försök till gaslightning, men det är ju faktiskt så du skrivit. 

Är det en normaliseringsprocess du utsätter mig för nu? Ska du slå mig? 

Håller hon på och bråkar? 

• Anonym (T)
    Anonym (Bastian) skrev 2025-07-21 13:45:37 följande:

Håller hon på och bråkar? 

Låter inte som det. Han är bara tjurig utan anledning. 
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:35:31 följande:

Nej, jag misstolkar inte det du skriver.. Du skriver rakt ut i den meningen att han är inte arg för att hon gör honom arg när hon håller på och bråkar som hon gör. Utan att det är en del av normaliseringsprocessen som han sysslar med och gör henne redo nu inför...

Hur fan ska någon kunna misstolka något så välskrivet? Var tvungen att dubbelkolla nu efter dina försök till gaslightning, men det är ju faktiskt så du skrivit. 

Är det en normaliseringsprocess du utsätter mig för nu? Ska du slå mig? 

Det är inte hennes fel att han blir våldsam! Det är poängen. Hade jag blivit dåligt behandlad av min partner hade jag backat och förmodligen gjort slut. Han väljer istället att hota om våld. Det är hans fel och ansvar., inte hennes, vad hon än har sagt.
  • Lönnsirap

Det är skillnad på att prata om våld och att utföra det, men man är inte direkt stabil om man hotar sin partner och skadar saker runtomkring på grund av denna.

Precis som du är inne på, att man inte tar ansvar för vem man är när man håller på och hotar sin partner när man tycker denna gör fel. I praktiken så vill han ju inte bara slå dig, utan också förmedla detta och slå på saker runtomkring. 

Rimligt är ju att faktiskt söka stöd/behandling för hur man beter sig, snarare än att hoppas på att den andre för alltid kommer "uppföra sig".

Hur långt bort första slaget är kan man ju inte veta, men din sambo berättar ju om att det är på väg.

• molly50
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:40:12 följande:
     Fast det har han aldrig sagt sen när man frågar han.. 
    Nej,och det är just det jag menar. Han lägger skulden på kvinnan för han har ju inte gjort något fel. Det var ju hennes beteende som orsakade hans ilska.
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 13:51:16 följande:
    Det är inte hennes fel att han blir våldsam! Det är poängen. Hade jag blivit dåligt behandlad av min partner hade jag backat och förmodligen gjort slut. Han väljer istället att hota om våld. Det är hans fel och ansvar., inte hennes, vad hon än har sagt.

Nej, det är det inte någon som sa heller...
    Du påstod att det ej var hennes fel att han blir arg... Och att anledningen till att han blir arg bara är en del av hela hans normaliseringsprocess som ju killar bara gör...

För att du har sagt att det är så som alla killar ju fungerar... 

Tack, då vet jag 👍

• Anonym (T)
    molly50 skrev 2025-07-21 13:57:20 följande:
    Nej,och det är just det jag menar. Han lägger skulden på kvinnan för han har ju inte gjort något fel. Det var ju hennes beteende som orsakade hans ilska.

Aha, det var DET du menade? Att A lägger skulden på kvinnan för han har ju inte gjort något fel, det var hennes beteende som gjorde så att A sedan blev arg?

Varför sa du då inte detta ifrån början? 👍

• Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 13:58:47 följande:

Nej, det är det inte någon som sa heller...
    Du påstod att det ej var hennes fel att han blir arg... Och att anledningen till att han blir arg bara är en del av hela hans normaliseringsprocess som ju killar bara gör...

För att du har sagt att det är så som alla killar ju fungerar... 

Tack, då vet jag 👍

Det är ingen motsägelse. Hon kan ha gjort honom arg. Det är fortfarande hans fel och ansvar att han hanterar ilskan med våld och hot.
  • Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-21 14:02:48 följande:
    Det är ingen motsägelse. Hon kan ha gjort honom arg. Det är fortfarande hans fel och ansvar att han hanterar ilskan med våld och hot.
    Ja, vem fan har sagt något annorlunda? 

Vad jag ifrågasatte var dina teorier om att det är en del utav hela hans stora masterplan... 

Och du satte dig ju själv och höll på och bitchade emot när jag sa att det kan ju handla om hans dåliga och ohälsosamma sätt att hantera det på...
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:04:54 följande:
    Ja, vem fan har sagt något annorlunda? 

Vad jag ifrågasatte var dina teorier om att det är en del utav hela hans stora masterplan... 

Och du satte dig ju själv och höll på och bitchade emot när jag sa att det kan ju handla om hans dåliga och ohälsosamma sätt att hantera det på...
    Missuppfattar du allt med vilje eller? Jag förklarar hur våld i nära relationer kan fungera för att peka på varningsflaggorna i ts relation. Att du tror att jag pratar om en masterplan och att hon inte kan ha gjort honom arg får stå för dig. 
Svar på tråden Han vill slå mig