• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (Det är frågan)

@TS

Att din sambo "känner" att du gör honom arg när ni bråkar är ingen ursäkt till sina hot som hamn gör mot dig..

Det är ett sätt att normalisera och lägga hela skulden på dig för hans aggressiva beteende som han har. Det kan leda till att han går vidare och gör allvar med sina hot och han slår dig till slut. Oavsett så är det enda rätta du kan gör är att lämna. För det är inte sunt att hota om våld även om man grälar med varandra.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (T)
    Lönnsirap skrev 2025-07-21 16:20:34 följande:
    Märkligt att du går in och ändrar i mitt citat. 
    Kortade bara ner allt det du sade till en enda mening bara.. Jag bara visade hur det är som du håller på att överregera.. Förmodligen med flit också, men vad vet jag? 
  • Meddelande borttaget
  • fornminne

Det är inte ett sunt förhållande TS. Om han ofta säger att du förtjänar en smäll, betyder det att ni tjafsar eller bråkar ofta. Varför? Om vad? Har ni båda hetsigt humör? Triggar ni varandra?

Alla kan bli osams, men stormiga förhållanden är aldrig bra, även om inte våld eller hot om våld förekommer.

Det är dock ännu värre när sådant finns med i bilden. Din sambo låter instabil. Han är redan aggressiv, iom att han slår i väggar och dörrar. Detta är en STARK varningssignal.

Det spelar ingen roll vad du säger eller gör. I stället för att hota med nävarna borde han säga ifrån, gå undan eller göra slut om han blir så provocerad. Och att du ens funderar på att stanna fast du inser att det finns (stor) risk för våld direkt mot dig, tyder på att du behöver hjälp därifrån!

• Anonym (Lee)

Jag tycker att det är mycket oroväckande är att TS kille förnekar att han sagt att han vill slå henne! Kanske det värsta av allt är ju att han förvränger verkligheten! Gaslightar.

Det betyder att han inte skulle söka hjälp för sitt beteende. Enligt honom sjäv så sa han ju aldrig så! 

Tror inte att det går att komma förbi det. Det är en återvändsgränd.

Det hjälper inte att TS och han har fina stunder ibland, han är inte i förhållandet på samma villkor som hon. Han tycker sig ha rätt att skapa en verklighet på lögner tillsammans med hot om våld. Kan aldrig fungera långsiktigt. Hur blir han då med eventuella barn, som verkligen kan vara prövande och enerverande?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Han vill slå mig