Inlägg från: Anonym (j) |Visa alla inlägg
  • Anonym (j)

Blir ingen dotter för mig

Och så får du sk "pojkflicka" som bara vill göra saker folk anser är killkodade (snark) eller en pojke som bara vill göra tjejkodade saker (snark). Barn följer ingen mall oavsett kön. Jag är inte närmare min egen mamma för att hon är kvinna utan vi möts i våra delade intressen.

• Anonym (j)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 19:07:45 följande:
    Däremot pratar jag ju inte med honom om kärleksrelationer, menssmärtor och annat som jag kanske skulle ha delat lättare med en syster som gått igenom samma saker. 

Varför inte om kärlek? Nu med att alla får dela med sig mer än förut när attityden var killar skulle klara allt själva och inte dela känslor känns det som att syskon får mer en chans att få en djupare relation.

Jag har en syster men kan inte komma på något som ämne som jag delar mer med henne än någon vän och hellre vännerna/internet ändå om ev kroppsliga problem. 

• Anonym (j)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:42:10 följande:

Och du har rätt. Jag har heller aldrig varit särskilt nära min mamma. Jag har nog bara en bild av hur jag tror att en mor-dotter vs en mor-son relation ser ut. Min förstfödde är liten än så jag har inget att jämföra med. 

Så det hela är någon slags "kompensation". Du kan inte gå efter en drömbild för att kompensera något, det blir inte schysst mot barnet. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 16:03:23 följande:
    Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. S

Inget av detta förutom pms kommer min mamma kunna dela med mig. Det blir en konstig romantiserad bild att mammorna ska dela liknande med sina barn som även TS verkar vilja upprätthålla trots att hon inte haft den relationen med sin mamma. Att dela dessa saker med en dotter är ingen garanti.

Svar på tråden Blir ingen dotter för mig