Inlägg från: Ikaros12 |Visa alla inlägg
  • Ikaros12

Min 3,5 åring slår mig

Ditt barn håller på att lära sig saker och en del saker har ditt barn lättare att klara av än andra. Det är när barnet förväntas klara av något själv, som den inte ännu har förmågan att klara av, som ditt barn blir arg. Ju mindre barnet är desto mer utmaningar möter barnet. Min erfarenhet är att en 3,5-åring berättar varför den blir arg om den vet varför, när vi frågar dem. I alla fall när de lugnat ner sig. Tyvärr tror jag att vi försöker analysera våra barn mer än vad vi behöver. Det är Inte ovanligt att de inte riktigt förstår sina Känslor än när de är så små. Det är därför vi som anknytningspersoner är så viktiga för dem. När deras liv är som jobbigast så behöver de känna att våran famn är där för att förstå att deras känslor inte är konstiga, så att de kan fortsätta lära sig av det som är svårt. Även om de är så arga att de slår oss eller tar sönder saker.

Separation och växling mellan boenden kan naturligtvis skapa stress för barn på olika sätt i början. Stress gör att utbrotten blir större då de möter svårigheter som de inte klarar av. Men i och med att barnen lär sig saker stärks självkänslan och självförtroendet med tiden, genom att du som trygg vuxen gör som du beskriver. Finns där, krama, lyssna, förklara gränser, sätt ord på och bekräfta känslor. Lägg inte skuld på dig själv. Fortsätt att göra det fina jobb du redan verkar göra. 

Svar på tråden Min 3,5 åring slår mig