Anonym (Dilemma) skrev 2025-08-03 22:21:20 följande:
Vill poängtera för dig och även för vissa andra i denna tråd som verkar tro att jag inte tillåter att mitt barn blir besviken att det blir hon många gånger i alla möjliga sammanhang och det tycker jag är nyttigt. Men (detta är min åsikt). Ett beteendemönster där man "ljuger" som får konsekvensen att någon blir besviken (för att underlätta för sig själv) är inget jag står bakom och är inget jag vill att mitt barn ska acceptera eller utöva när hon sen får egna barn. Där har vi olika syn på vad man tycker är ok och sådant är livet, man tycker olika. Det finns två anledningar till att hon inte bara får gå dit och ringa på. Den största anledningen är ju att mamman lovar lek senare som inte blir, mitt barn blir ledsen och besviken (vilket hela tråden handlar om). Tankarna har även gått att då det utlovas lek senare men som inte blir av, att mamman inte vill att de ska leka och då kanske initiativ till lek vara från mammans sida. Mitt barn (liksom hennes) kan leka med andra barn.
Och mamman kanske inte återkommer dagen efter för att hon drar sig för att alltid vara den drivande.