• Anonym (Mums blir blä)

När en jordgubbe är supermöglig

Hur tänker ni och gör när du upptäcker att det bland de fina jordgubbarna i litern du köpt i affären, finns en supermöglig, stinkande äckelgubbe? Inte möjligt att veta vilka som legat mot den.

• Svar på tråden När en jordgubbe är supermöglig
  • Anonym (a)

Du vet inte vilka som legat nära en halvmöglig i jordgubbslandet heller, behandla den som vanligt och ät upp den

• Anonym (Hej)

Slänger den mögliga och äter upp dom andra.

• Mayjel

Tar bort den och lägger dit en fin jordgubbe ur en annan ask istället. Betalar inte för ett mögligt bär, jordgubbarna är redan dyra nog som de är.

• Anonym (J)

Tar de andra. Slänger undan den mögliga.

det är lugnt 

/ från en med bacillskräck  

• Anonym (a)
    Mayjel skrev 2025-08-06 21:51:30 följande:

Tar bort den och lägger dit en fin jordgubbe ur en annan ask istället. Betalar inte för ett mögligt bär, jordgubbarna är redan dyra nog som de är.

Vilket är ett jävligt dåligt beteende då man brukar betala per ask. Någon annan får mindre för att du tjuvar. Sen menar väl TS när man hittar en dålig i asken, du fingrar väl inte runt bland alla gubbar?Rynkar på näsan
  • Anonym (Mums blir blä)

Tack för svar! Vanliga dåliga bryr jag mig inte om, men den här var så vidrig.

• Mayjel
    Anonym (a) skrev 2025-08-06 21:54:30 följande:
    Vilket är ett jävligt dåligt beteende då man brukar betala per ask. Någon annan får mindre för att du tjuvar. Sen menar väl TS när man hittar en dålig i asken, du fingrar väl inte runt bland alla gubbar?Rynkar på näsan

Dumheter. Att byta ut ett bär mot ett annat har inget med tjuveri at göra. Det fula är att sälja mögliga bär till överpriser. Alla borde rata dåliga bär. 

Jag vet vad TS menade och gav honom ett tips för att slippa mögliga jordgubbar i fortsättningen.

• Anonym (Mums blir blä)

Jag hade ju aldrig tagit den lådan om den jordgubben synts. Du hade definitivt inte heller tagit och flyttat den jordgubben, för ingen rör frivilligt en sådan.

För övrigt tycker jag butikerna borde ta betalt för jordgubbarna per vikt istället för per liter. Sett det någon enstaka gång. Blir så mycket mer rättvist så.

• Mayjel
    Anonym (Mums blir blä) skrev 2025-08-06 22:58:25 följande:

Jag hade ju aldrig tagit den lådan om den jordgubben synts. Du hade definitivt inte heller tagit och flyttat den jordgubben, för ingen rör frivilligt en sådan.

För övrigt tycker jag butikerna borde ta betalt för jordgubbarna per vikt istället för per liter. Sett det någon enstaka gång. Blir så mycket mer rättvist så.

Du får väl leta runt lite. 

Jag handlar mina jordgubbar på Ica Focus i Gbg och där tar de betalt efter vikt. Mycket bättre då man kan plocka runt lite som man vill och inte nödvändigtvis behöva fylla asken hela vägen. Billigare också.

Sen trodde jag det var en självklarhet att man inte tar i färska bär med bara fingrar utan först trär en liten genomskinlig fruktplastpåse över handen, precis som när man köper körsbär i lösvikt. Ingen vill väl gå omkring med söliga röda fingrar som klibbar fast. 

Svar på tråden När en jordgubbe är supermöglig